Campingvogn
Caravelair sender Alba på markedet
Alba er en let og billig serie fra Caravelair. Håbet er, at den kan snuppe nogle af de kunder, der ellers ville købe en brugt campingvogn.
Tekst og foto: Torben Brandt
Caravelair kom i 2019-sæsonen kom i fire forskellige modeller.
Navnet er Alba, som har de klassiske Caravelair-dyder – lav vægt, god lasteevne og overkommelig pris. Vognene er ikke mindst tænkt som et alternativ til campister, der overvejer at købe en brugt campingvogn, men her kan få en ny til priser fra 103.100 kr. for den mindste Alba 340. Den har en egenvægt på 630 kg og en totalvægt på 1.000 kg, hvilket efterlader en lasteevne på 370 kg. Alba 340 er dog uden badeværelse, hvilket formentlig vil begrænse dens popularitet på det danske marked.
To køjevogne
Anderledes interessant er Alba 390, der er 210 cm bred, har en egenvægt på 730 kg og en totalvægt på 1.000 kg. Dermed kan næsten alle biler, som kan udstyres med en krog, trække den, og med et prisskilt på 108.700 kr. vil mange have en chance for at få fingre i den.
Alba 390 har tværstillet fransk dobbeltseng i front, køkken centralt og sidedinette samt badeværelse bagest.
Alba fås også som køjevogn i en 426- og 496-version, der koster henholdsvis 124.200 kr. og 133.300 kr. Alba 426 har tværstillet fransk dobbeltseng forrest samt badeværelse og sidedinette i venstre side. Køkkenet er placeret i højre side, mens de to køjer er anbragt helt bagest. Vognen har en egenvægt på 890 kg og en totalvægt på 1.300 kg, hvilket efterlader en lasteevne på 410 kg.
Alba 496 har tværstillet dobbeltseng i front, køjer bagest til venstre og køkken samt dinette centralt i henholdsvis højre og venstre side. Badeværelset er placeret bagest i højre hjørne. Egenvægten er 1.000 kg og totalvægten 1.300 kg. Såvel 426 som 496 har en bredde på 230 cm.
Syv års tæthedsgaranti
Alba er helt bevidst mindre veludstyret end de øvrige Caravelair-serier – eksempelvis er varmeovn og stabilisator tilvalgsmuligheder. Alligevel har vognene fine detaljer som haglsikret polyester på tag, front og bagende, ligesom de har LED-lys, 12 cm tykke madrasser og er forberedt til aircondition. Vognene har IRP-teknologi, der både benytter træ og komposit i konstruktionen, hvilket giver styrke og samtidig en meget vridningsstabil vogn.
Ligesom på de øvrige Caravelair-serier ydes der også syv års tæthedsgaranti på Alba, mod at man overholder et årligt tæthedstjek efter Caravelairs anvisninger.
Den danske agent, Peter Outzen fra Camping Agenten, glæder sig over udsigten til en helt ny serie fra det franske mærke.
– Jeg synes, det er rigtig spændende, at der kommer noget nyt, som ikke mindst sigter på det unge publikum. Alba er rigtig en god indtrækker, vurderer Peter Outzen.
God sammenhæng
Han glæder sig over et Caravelair-program, der hænger godt sammen, og hvor han i forhold til salget især venter sig meget af Antarès Style og Artica.
– Antarès Style og Artica kommer salgsmæssigt til at trække det store læs af Caravelair-vogne i Danmark, forudser Peter Outzen.
Antarès Style-vognene kommer i 12 forskellige modeller, hvor 335 er den mindste og 486 den største. Priserne begynder ved 125.700 kr. for Antarès Style 335, mens de dyreste Style-vogne, 470 og 476, koster 161.300 kr. Totalvægtene ligger fra 1.000 kg op til 1.500 kg.
I Artica-serien er der seks modeller at vælge imellem – 420, 450, 465, 470, 496 og 516. Her ligger priserne fra 163.700 for Artica 420 til 181.500 for køjevognen Artica 516.
De fire mindste Artica-modeller har alle en totalvægt på 1.500 kg, mens de to store køjevogne, 496 og 516, begge har en totalvægt på 1.700 kg.
Fritstående seng
I den luksuriøse ende har Caravelair fire modeller i sin Allegra-serie – 450, 470, 475 og 536, mens den mest veludstyrede serie, Allegra Home, kommer i såvel en 560- som en 562-udgave. Førstnævnte har fritstående dobbeltseng bagest, mens 562 har enkeltsenge i bagenden. Begge har separat brusekabine og toilet i forbindelse med soveværelset, køkken i venstre side og stor rundsiddegruppe i front.
Du kan læse mere om de nye Caravelair-vogne i Camping-fritid, der udkommer i begyndelsen af august.