Campingvogn
Sådan slipper du af med harpiks
Harpiks er genstridigt at fjerne fra telt, campingvogn, autocamper eller bil. DCU giver bud på, hvad du kan gøre, og hvad du skal undgå.
Tekst: Torben Brandt
Harpiks kan som bekendt være penge værd, hvis det ligger så længe, at det bliver til rav. Men for campisten er harpiks bare et irritationsmoment, når den klæbrige masse sætter sig fast på campingvogn, bil, autocamper eller teltdug.
For hvordan får man fjernet det klistrede stads uden samtidig at gøre skade dér, hvor det sidder?
Det bedste råd er naturligvis at undgå at campere under nåletræer, som er de store syndere i forhold til harpiks. På adskillige sydeuropæiske og skandinaviske campingpladser, hvor nåletræerne står som perler på en snor, er det imidlertid lettere sagt end gjort.
Teltproducenten Outwell tackler problemet ved at sælge tagbeskyttere til flere af sine telte, som dels beskytter mod overophedning og solens skadelige UV-stråler, dels mod harpiks og fugleklatter. Det er en ekstra omkostning, men forlænger også teltets levetid.
Intet mirakelmiddel
Seniorkonsulent Tommy Boisen har været 41 år hos teltproducenten Isabella. Han er ivrig campist, uofficiel dansk mester i opstilling af fortelte og kender om nogen til problemerne med harpiks på teltet.
– Når vi taler telte, er der ikke noget mirakelmiddel mod harpiks. Man skal lade være med at bruge terpentin eller andre ting, for det kan teltene ikke tåle, og de almindelige rengøringsmidler til telte har ikke rigtig nogen fjernende effekt på harpiks, siger Tommy Boisen.
– Min erfaring er, at et telt med harpiks har godt af at ligge ude i solen, så harpiksen størkner. Derpå kan man nulre med fingrene og få det meste af. Det sidste, der er tilbage, kan man give lidt Aqua Tex-imprægnering, som har en god, opløsende effekt. Men man skal selvfølgelig gøre det forsigtigt og prøve sig lidt frem, lyder rådet fra Tommy Boisen.
Også harpiks på vinduerne har han god erfaring med at fjerne med imprægneringsmiddel.
– Vores imprægneringsmiddel er ikke til at pudse vinduer i, men man kan godt gøre det engang imellem alligevel. Hvis man har tykke klatter harpiks på vinduet, skal man lade det tørre og nulre det meste af med fingrene, og så kan man bruge Aqua Tex til at få det sidste af. Man skal huske at tørre efter med en bomuldsklud, siger Tommy Boisen.
– Skulle der til sidst være lidt tilbage, man ikke kan få af, anbefaler jeg, at man lader det være.
Man skal ikke forsøge at skrabe det af med en kniv eller andet skarpt, for det er meget værre, siger Tommy Boisen.
Silikonefjerner på campingvognen
Indehaver af LE Camping i Frederikshavn, Søren Mortensen, kender problematikken med harpiks på campingvognen. På hans værksted, der er et af DCU’s 19 Test- og Servicecentre, benytter man et særligt middel til at få bugt med de genstridige pletter fra træerne.
– På værkstedet bruger vi silikonefjerner, men det er et industriprodukt, som kommer fra bilbranchen, så det er mig bekendt ikke noget, man som almindelig forbruger kan købe. Det er et super godt produkt, som ikke opløser lakken på vognen, siger Søren Mortensen.
– Ellers vil mit råd være, at man skraber det meste af harpiksen af med en ispind eller et plastikkort, så man ikke får lavet ridser i vognen, og så tager man det sidste med et stykke papir med husholdningssprit på. Det er det, der ødelægger mindst. Man må ikke begynde at bruge terpentin eller sådan noget, siger Søren Mortensen.
Bruger man husholdningssprit, anbefaler han, at man eksperimenterer på et lille stykke af campingvognen, som ikke er så synligt. På den måde kan man få indtryk af, hvordan vognens overflade reagerer.
– Man skal være opmærksom på, at jo ældre vognen er, jo mere porøs er lakken, og så kan det efterlade mærker, siger Søren Mortensen.
På diverse campingfora kan man læse, at nogle campister har gode erfaringer med blandt andet rensebenzin, brun sæbe, lugtfri petroleum, Plum-håndrens og det italienske produkt Saratoga Togli-Resina. Det skal understreges, at vi på redaktionen ikke har erfaring med disse midler.
Sprit til biler
Også personbilen kan blive ramt af harpiks. Her anbefaler bilisternes organisation, FDM, at man får harpiksen fjernet så hurtigt som muligt, og at man bruger sprit til at løse opgaven.
– Når harpiksen er fjernet, kan det være, at der konstateres en skade i lakken i form af perforeringer i lakoverfladen. Det er harpiksen, der forårsager dette. Om det kan bortpoleres eller kræver en omlakering, kan en autolakerer give et bud på, hedder det på FDM.dk.