Fremtidens camping
Uopdyrket potentiale i dansk camping
Reglerne skal gøres mindre strikse på de danske campingpladser, så pladserne kan udvikle deres produkt og tiltrække flere gæster, mener Sune Jensen, fagleder for turisme i Dansk Industri.
Tekst: Torben Brandt
Antallet af campingpladsovernatninger viser en nedadgående tendens i Danmark, men der er vækstpotentiale, vurderer Sune Jensen, fagleder for turisme i Dansk Industri.
Han skrev tidligere på året en artikel på det sociale erhvervsnetværk LinkedIn under overskriften ”Vækstpotentiale i dansk camping”. Her opfordrede han folketingspolitikerne til at give campingpladserne nogle bedre vilkår, når de inden længe skal drøfte det sidste element i en modernisering af planloven, som handler om netop reglerne for campingpladserne.
Frihed og samvær
– Man kan nemt få det indtryk, at camping er yt, når man ser på camping i Danmark alene, og faktisk er antallet af overnatninger på danske campingpladser siden 2009 også faldet med 0,7 mio., men i samme periode er antallet af overnatninger på de tyske campingpladser steget med 5,4 mio. Det tal er drevet af især tyske campister, som efterspørger kombinationen af frihed og samvær, som en campingplads giver, skriver Sune Jensen i artiklen.
Han tilføjer, at de tyske turister ikke kun strømmer ind på tyske campingpladser – det samme gør de på campingpladser både i Holland og Sverige.
– Havde Danmark fulgt den gennemsnitlige udvikling i tyske campister, ville vi have haft en meromsætning på 130 mio. kr., skriver Sune Jensen og konkluderer, at der altså er interesse for campingproduktet.
Hytter er afgørende
Til DCU siger Sune Jensen, at han ind imellem oplever politikere og andre tale om camping, som var det et overstået kapitel.
– Den forestilling vil jeg gerne slå et søm igennem, fastslår han.
Han henviser til en undersøgelse, et tysk analyseinstitut for nylig har lavet over turisternes rejseforventninger. I undersøgelsen spørges der også til interessen for at rejse med campingvogn eller autocamper, og her viste besvarelserne, at der var en fremgang i antallet af tyskere, der gerne ville holde ferie i campingvogn eller autocamper.
– Så når vi kigger på den anden side af grænsen, ser vi fremgang. Desværre mærkes den store tyske interesse for camping ikke helt så meget i Danmark som i Tyskland, Holland og Sverige, siger Sune Jensen.
– Selvfølgelig har Danmark en prisudfordring som en forholdsvis dyr rejsedestination, men det handler også om de danske regler, der gør det svært for campingpladserne at investere i deres produkt.
– Jeg kunne godt tænke mig, at politikerne gav campingpladserne mulighed for at opføre flere campinghytter. For campingpladserne har en højere omsætning pr. hytte end pr. teltplads, og samtidig har man i hytterne en længere sæson, så man kan have gæster i en længere periode. Det kunne give pladserne en bedre økonomi og dermed forbedre mulighederne for at investere. På den måde er det hinandens forudsætninger, påpeger Sune Jensen.
Byg gerne højere
Han ser også gerne mere kreative hytter, end reglerne tillader i dag.
– Man kunne måske give mulighed for at bygge lidt højere, så campingpladserne kunne bygge nogle anderledes og sjovere hytter, end man gør med de nuværende højdemål, siger Sune Jensen.
Men risikerer man så ikke, at campingpladserne bare giver los og bygger nogle meget høje hytter, der skæmmer både naturen og campingpladsen?
– Det er ikke et spørgsmål om, at der skal gives frit spil. Der vil stadigvæk være nogle begrænsninger for, hvor meget man kan, og kommunerne kan jo også stille krav til, hvordan byggeriet skal se ud og finde nogle gode løsninger i samarbejde med campingpladsen, så det hele falder ind i naturen og pladsen. Der er jo ingen, der har interesse i, at det stikker helt af, slutter Sune Jensen.