Vogne og udstyr
Uheldig handel
PAS PÅ
PAS PÅ: Købeloven overholdes ikke af Intercamp. De leverer ikke hvad de lover.
Intercamp påtager sig intet ansvar, når de sælger et produkt med fejl. De holder simpelthen op med at svare på henvendelser. Når pengene er tjent, bliver kunden overladt til sig selv.
Vi købte en Tabbert Vivaldi Nordic 560 TD af Slagelse Camping & Outdoor Center (SCO), med Intercamp som importør af dette ellers så velansete mærke. Således var det en formssag at vælge netop denne vogn, som blev solgt som en ”Luksus Vintervogn” udstyret med ALDE302 HE central og vandbåren gulvvarme. Det viste sig at gulvvarmen kun leverer 15 grader i gulvet (fodkoldt), når der er 23 grader i rummet. Gulvet anes ”LUNT” (22,5 grad), når der er 28 grader i rummet – men så kan man ikke opholde sig i vognen. (Objektive målinger fortaget af Dansk Teknologisk Institut)
Efter dag 7 (d.18.4.2021) konstaterede vi, at der ingen gulvvarme var i vognen. Vi havde inden handlen gjort det meget klart overfor forhandleren at gulvvarmen skulle være lige så god eller bedre end den gulvtemperering (ca. 22 grader), som vi kom fra, hvor gulvet var lunt at stå på. Vi fik fortalt at med vandbåren gulvvarme kunne vi køre til Nordpolen og stadig have et lunt gulv.
Se denne video af Intercamp: Kim Godballe roser en Tabbert Vivaldi Nordic
Pga. af manglende ansvarstagning fra både forhandlers og Intercamps side, har denne tvist nu stået på i 3,5 år. Vi har bedt forhandler og Intercamp om at ophæve handlen (tage vogn retur) eller give os en vogn, der har virksom gulvvarme (som vi blev stillet i udsigt). Men de ignorerer problemet og sagen er endt i retten. Intercamp var af forhandleren indkaldt som vidne, men på dagen hvor retssagen fandt sted, blev det meddelt at de havde meldt afbud. En information forhandleren og dennes advokat fra Advodan Slagelse kendte til, men som ingen havde gidet gøre os opmærksomme på. Derfor blev vi frataget muligheden for i retsligt regi at konfrontere Intercamp med deres misligholdelse af købeloven og deres ansvarsfralæggelse i denne handel.
I 3,5 år har vores hverdag været præget af bekymringer og frustrationer over at være blevet taget ved næsen, søvnløse nætter, mange timers skrivearbejde i forsøg på kontakt/dialog med forhandler, DCU og Intercamp for at opnå RETFÆRDIGHED. Oveni i alt dette tildeles vi en Skønsmand (Danvurdering ApS), som i retten udtaler, at gulvet i en campingvogn skal være 30-40 cm tykt for at kunne holde på varmen samt rørene skal være 25 mm i diameteren for at kunne levere varmen. Dette postulat endte dommeren med at godtage som sandheden. En appelsin i Intercamps og SCO’s turban.
Under hele forløbet har min hustru og jeg samt et andet par med en vogn magen vores med samme problemstilling, bedt om hjælp fra forhandleren og Intercamp. Intercamp vasker deres hænder og oplyser, det er forhandleren, som har ansvaret – og forhandleren siger vognen virker, trods de objektive målinger fra DTI.
Hvis Intercamp eller Slagelse Camping & Outdoor Center havde haft bare den mindste form for ansvarsfølelse, havde de efter dag 7 tilbudt at lade handlen gå tilbage eller tilbudt at bytte til ny vogn, men nej, det er ikke en kundepolitik Intercamp eller SCO fører. Heller ikke til trods for, at der er solgt 2 ens vogne med samme fejl. End ikke dette faktum, får dem til at forholde sig til fakta og handle kundevenligt.
Fakta er, at forhandler ikke længere er certificeret Tabbert forhandler (hvorfor mon?) Således er vi nu er nødt til at køre til Kolding en gang om året for at overholde den krævede 10 års fugttestgaranti. (en tur på 10-14 timer og ca. 1500 kr. i brændstof og broafgift).
Intercamp, DCU og SCO har lavet en test på en vogn magen til vores i forbindelse med et kursus via ALDE. Vi bad om at se dette resultat for at sammenligne det med DTI’s måling af vores gulvvarme, men det vil Intercamp ikke udlevere til os.
En meget, meget bitter og skuffende oplevelse, der har vist os, hvor utroværdigt og ansvarsløst forhandlere og importører kan slippe afsted med at snyde forbrugeren, som i god tro handler hos professionelle. Moralen og etikken hos Intercamp og SCO er at ignorere ansvaret for et produkt behæftet med fejl. Det er tilsyneladende lovligt at løbe fra sit ansvar - det får i hvert fald INGEN KONSEKVENSER ikke at opfylde købelovens regler.
Hvorfor har vi en købelov?
Hvem passer på forbrugeren?
SÅ PAS PÅ TIL ALLE - STOL IKKE PÅ AFTALER INDGÅET MED INTERCAMP og SCO.
Alt jeg her har skrevet om kan dokumenteres.
Uheldig handel.
Har du forhørt dig hos DCU - det er medlemmernes organisation og de bør hjælpe dig i den situation du er endt i.
Mvh.Arnold
???
Hvad siger DCU til denne sag?
Hilsen Lennart
Tabbert
Som jeg læser det har DCU været inde over, men uden resultat.
Vh. Tommy
??
Ja - men hvorfor kunne DCU ikke hjælpe?
Hilsen Lennart
Juridisk hjælp
Lennart.
Da vi havde Stefan tog han tit kontakt til forhandlerne hvis der var problemer men officielt har DCU ikke nogen juridisk hjælp, som f.eks FDM har.
Hvilket jo også fremgik af hans brevkasse som jo hed Tekniks Brevkasse og nu har ændret navn til Læserne Spørger.
Og så spørges der til hvorfor vi har en købelov og hvem der holder øje med den.
Her er svaret ikke DCU men kunne evt være FDM eller forbrugerrådet