Campingvognssalg
Adria på en klar førsteplads
I kalenderåret 2021 blev der solgt 2.897 nye campingvogne, hvilket er 23 flere end i 2020. Adria sælger mere end dobbelt så meget som sin nærmeste konkurrent.
Tekst og foto Torben Brandt
Fra 1. januar til 31. december 2021 blev der nyregistreret 2.897 campingvogne i Danmark. Det er en stigning på beskedne 23 vogne i forhold til samme periode i 2020, hvor der blev solgt 2.874 nye campingvogne.
Tallene for 2020 og 2021 indikerer samlet, at lysten til at købe campingvogn er for opadgående i Danmark i forhold til for blot 4 år siden. I 2017 blev der således kun solgt 2.325 nye campingvogne her i landet, så i forhold til dengang er antallet af solgte, nye campingvogne steget med 24,6 % i 2021.
Pandemien udfordrer
Slovenske Adria har i en årrække været det bedst sælgende campingvognsmærke i Danmark, og det har ikke ændret sig i 2021, hvor Adria solgte 1.080 nye campingvogne og havde en markedsandel på 37,28 %. Det er dog en lille tilbagegang i forhold til samme periode i 2020, hvor Adria solgte 1.153 nye campingvogne og havde en markedsandel på 40,12 %.
Ifølge administrerende direktør i Adria Danmark, Per Højgaard, er forsyningsvanskelighederne, der er fulgt i kølvandet på covid-19, en væsentlig del af forklaringen på, at Adria i 2021 har måttet notere en mindre tilbagegang i salget i forhold til året før.
– En campingvogn består af cirka 3.500 dele, og hvis blot en af de dele mangler, går det hele i stå. Efter sommerferien har vi næsten ikke kunnet få vogne leveret, og det er først nu i begyndelsen af januar, at vi igen begynder at få vogne hjem, siger Per Højgaard.
Trods den lille tilbagegang er han godt tilfreds med den position, Adria har opnået på det danske marked. Han peger på flere årsager til succesen.
– Jeg tror, at vi rammer bredt i danskernes smag, og vi er gode til at tilpasse produkterne i forhold til de behov og ønsker, som vi har i specielt Skandinavien. Der er ingen tvivl om, at fabrikken går målrettet efter at skabe campingvogne til det skandinaviske marked, som historisk set har taget flest vogne, men også fordi vi i Skandinavien rent designmæssigt er i særklasse, og det kan man fra fabrikkens side godt se en ide i at læne sig op ad. Og så betyder det også noget, at vi i Adria fortsat er ret aggressive på videreudviklingen af vores produkter, og at meget af Adria-personalet er inkarnerede campister, som selv bruger produkterne og udvikler ud fra det, siger Per Højgaard.
Adora hitter fortsat
Det har i en årrække været Adora-serien, der sælger bedst hos Adria, og sådan er det fortsat, men salget har fordelt sig lidt mere ligeligt på de forskellige serier. Adora tegner sig for over 40 % af det samlede Adria-salg efterfulgt af Altea samt Alpina og Action på en delt tredjeplads og til slut Aviva.
– Men det er ikke ret mange procenter, som adskiller de 4 serier efter Adora. I Adora-serien er 613 UT-modellen noget af en højdespringer, som har solgt rigtig godt, og derudover er der en tendens til, at der sælges en del større vogne fra 5 meter og op til 673 PK, siger Per Højgaard, der også peger på en anden interessant tendens.
– Vi sælger flere rejsevogne end tidligere, hvilket nok hænger sammen med, at der er kommet flere nye familier til. Adora henvender sig primært til de mere erfarne campister, hvorimod væksten i Altea-, Action- og Aviva-serierne er drevet af dem, som gerne vil have noget let og overkommeligt, og da brugtvognsmarkedet har været nærmest ikkeeksisterende, vil man gerne købe noget, hvor økonomien kan følge med, og det kan den i de serier, siger Per Højgaard.
Adria og alle de andre
Fra Adria på førstepladsen er der langt ned til den næstbedste på salgslisten, som er Hobby, der i 2021 solgte 431 nye campingvogne i Danmark, hvilket giver en markedsandel på 14,88 %. Det er næsten identisk med året før, hvor Hobby ligeledes lå på andenpladsen med 449 solgte vogne og en markedsadel på 15,62 %.
På tredjepladsen kommer Knaus, der i 2021 solgte 318 nye campingvogne og havde en markedsandel på 10,98 %. Det er nok til at henvise Fendt til fjerdepladsen med 246 solgte vogne og en markedsandel på 8,49 %.
Salget går hurtigt
Torben Hansen, indehaver af Slagelse Camping & Outdoor, siger, at han i store træk har fået de vogne, han kunne sælge i 2021. Derimod er han mere nervøs for, om han kan få nok vogne hjem i sin butik i 2022.
– Vi har allerede solgt en tredjedel af de campingvogne, vi har fået hjem, og for autocampernes vedkommende har vi fået solgt trefjerdedele allerede, så vi kommer til at mangle vogne i år, forudser Torben Hansen.
Han har en klar opfordring til de campister, der overvejer at købe ny vogn i løbet af i år.
– Det er en god ide at finde ud af, hvad man gerne vil, og så komme hurtigt ud af busken, siger Torben Hansen.
Her er tallene
Tabellen viser antallet af nyregistrerede campingvogne i Danmark i perioden fra 1. januar til 31. december 2021. Udover de viste mærker har en håndfuld mærker solgt en enkelt vogn hver, men de er ikke medtaget i tabellen.
Mærke | Antal | Markedsandel |
Adria
|
1.080 | 37,28 % |
Hobby
|
431 | 14,88 % |
Knaus
|
318 | 10,98 % |
Fendt
|
246 | 8,49 % |
KABE
|
168 | 5,80 % |
Dethleffs
|
151 | 5,21 % |
Caravelair
|
146 | 5,04 % |
LMC
|
83 | 2,87 % |
Tabbert
|
59 | 2,04 % |
Hymer/Eriba
|
48 | 1,66 % |
Weinsberg
|
46 | 1,59 % |
Hero Camper
|
24 | 0,83 % |
Niewiadow/Vega
|
24 | 0,83 % |
Bürstner
|
21 | 0,72 % |
Polar
|
20 | 0,69 % |
Sprite
|
16 | 0,55 % |
Trigano/Silver
|
6 | 0,21 % |
Kulba
|
5 | 0,17 % |
Kilde: Bilstatistik.dk