Bagom Årets Campingtrækker

Årets Campingtrækker

Bag kulisserne til Årets Campingtrækker 2023

Vi kiggede med bag kulisserne, da Årets Campingtrækker skulle kåres

Der er masser af arbejde, som skal gøres, før DCU kan foretage den unikke kåring af Årets Campingtrækker. Vi kiggede med bag kulisserne, da forberedelserne fandt sted. 

 

Tekst Torben Brandt

Intet kommer af ingenting – bortset fra lommeuld, lød et af Storm P’s legendariske citater, der også passer godt på Årets Campingtrækker-konkurrencen, som DCU hvert år holder for at hjælpe medemmerne med at pejle sig ind på de biler, der er bedst til at trække en campingvogn.

For inden bilerne slippes løs på vej og bane i og omkring Sorø, bliver der i kulissen lagt et stort arbejde i at gøre alting parat til konkurrencen. 
 

Et bredt felt

For DCUs motorjournalist, Morten Brunsgaard Bek, begynder arbejdet adskillige måneder i forvejen.


– Det største arbejde for mig ligger i at indhente bilerne og at sparre med importørernes presseafdelinger. Det starter jeg på 8-10 måneder før, at vi kører Årets Campingtrækker, selvom de færreste pressefolk kan sige noget konkret så lang tid i forvejen. Jeg forsøger at vurdere, hvad vi kan bruge, og hvad der er interessant og relevant. Det skal gerne være et blandet felt, så det ikke kun er dyre eller billige biler, og så har vi de seneste år også skullet forsøge at inkorporere elbilen, så vi også har det perspektiv med, siger Morten Brunsgaard Bek.

Hvor vanskeligt er det at få de biler, du gerne vil have?

– Hos en stor del af importørerne kan jeg nærmest få, hvad jeg peger på. De stiller op hver gang, de sætter gerne krog på det, jeg beder om, og de har øje for, at konkurrencen er noget, de kan bruge i deres markedsføring. Hos andre er det mere et spørgsmål om, hvad de har hjemme, og hvad der tilfældigvis lige har træk på, og endelig er der nogle enkelte, der ikke ønsker at samarbejde, og hvor det er et langt, sejt træk at forsøge at overbevise dem om værdien i at deltage.

 

Årets campingtrækker
Bilerne bliver testet på både vej og bane, men inden de triller af sted, er der foregået et stort arbejde i kulissen. 
 

– De seneste år har det også været et spørgsmål om, hvad der rent produktionsteknisk er muligt. Blot fordi, jeg ønsker at få sat en krog på eksempelvis en VW, er det jo ikke sikkert, at det kan lade sig gøre. Stort set alle mærker får ledningsnettet til trækkrogene fra Ukraine, og det har der også været visse vanskeligheder ved, så alt i alt betyder det, at det ikke er en tag-selv-hylde, når jeg skal skaffe biler til Årets Campingtrækker. Det er et spil, som afhænger af utrolig mange ting, siger Morten Brunsgaard Bek. 

 

Styr på papirarbejdet

Frede Petersen er sammen med Morten Brunsgaard Bek og DCUs tekniske rådgiver Stefan Rosendal med i den 5-mandsjury, der kører bilerne og efterfølgende uddeler point.

Frede Petersen var i 35 år ansat i færdselspolitiet, hvor han var instruktør og underviste nye politielever, færdselsstyrelsens egne folk, bodyguards og ministerchauffører i at køre bil, og det er derfor ham, der er ankermand, når bilerne med campingvogn på krogen dyster i og omkring Sorø.

 

Bagom årets campingtrækker


– Derudover gør jeg stemmesedler klar og korresponderer med Stefan og Morten med hensyn til bilerne, for jeg kan ikke lave stemmesedler, før jeg ved, hvilke biler der kommer. Jeg hjælper også Stefan med at hente campingvognene og få det hele på plads, siger Frede Petersen.

– Jeg håber selvfølgelig, at medlemmerne kan bruge den vejledning, vi giver efter at have prøvekørt bilerne på vej og bane. Selvom vi ikke er en topprofessionel jury, så har mange af os alligevel prøvet det i så mange år, at der er en vis vægt bag det, vi siger, så medlemmerne kan blive klogere på, hvad der kunne være den rigtige bil for dem, siger Frede Petersen. 
 

Skal spændes fast

Også for teknisk rådgiver i DCU, Stefan Rosendal, består Årets Campingtrækker af meget mere end kørslen på vej og bane.

– Jeg sørger for logistikken omkring biler og campingvogne, så vi har hjælpespejle på bilerne og sandsække til at lægge ind i campingvognene, så vi får det rette kugletryk. Jeg sørger også for, at vi får pumpet dækkene på bil og campingvogn, så vi får det rigtige dæktryk, og så tømmer jeg vognene og sørger for at døre, skuffer, skabe og borde er lukket og spændt fast, så der ikke sker skader, når vi bremser eller laver en dobbelt undvigemanøvre, siger Stefan Rosendal.

Det er også ham, der står for fortæring, booker og betaler for banen, sørger for at vaske campingvognene og køre forbi motorkontoret, så campingvognene kan få prøvenummerplader på. Også tankning af de fossile biler og opladning af elbilerne er opgaver, der ligger på den tekniske rådgivers bord.

– Vi var så heldige, at Lysen Biler i Sorø stillede sin ladestander til rådighed, så vi kunne få tanket elbilerne op. Derudover møder vi også en meget stor velvilje i campingbranchen til at stille op med campingvogne. Det sætter jeg kæmpestor pris på, siger Stefan Rosendal.
 

Årets finalister

Her er de 10 finalister:

  • Volvo XC 90 T8 Recharge
  • Citroen C5 Hybrid Gr. Palais
  • Aiways U5 Premium
  • Kia Niro 1,6 PHEV
  • Kia Sportage PHEV
  • Mazda CX-60 2,5 PHEV
  • Suzuki S-Cross 1,4 Adven.
  • Volvo XC 60 T6 Recharge
  • VW Multivan 1,4 eHybrid
  • VW ID.5 Pro El

 

Hvem vinder?

Du kan læse meget mere om Årets Campingtrækker, og hvem der løb af med sejren, i medlemsmagasinet Camping-fritid, der udkommer i midten af februar. 

Årets Campingtrækker er en del af Danish Camping Award.

 

DCA


 

DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her