
ÅRETS CAMPINGTRÆKKER
Bag rattet med DCU - sådan tester vi til Årets Campingtrækker 2025
Hvordan finder man den bedste bil til campingvogn? Det starter længe før, vi rammer landevejen.
Efter en pause i 2024 er vi i DCU igen klar med kåringen af Årets Campingtrækker 2025 - og vi har glædet os til at være tilbage på landevejen og testbanen med seks spændende biler og fuld campingudrustning.
Sidst vi gennemførte kåringen i 2023, var det Volvo XC60 T6 Recharge Plus, der løb med titlen som Årets Campingtrækker. Med sine cirka 350 hk, en trækkapacitet på 2.250 kg og et opgivet forbrug på op til 100 km/l (ved opladning), kombinerede den kraft, komfort og fornuft. Mange medlemmer vil sikkert huske den som en stærk og alsidig vinder.

Fotograferne er fra morgenstunden i gang med at optage indslag med testkørerne lige før afgang fra Campinggården i Slagelse. Her er det video til DCU TV, som kommer i kassen. Foto: Rasmus Schønning
Tæt samarbejde
Som altid ligger der mange måneders arbejde bag, før bilerne skal testes. Der skal vælges biler, indgås aftaler med importører, laves aftaler med testkørere, koordineres med Campinggården i Slagelse om lån af vogne - og naturligvis lægges en testplan, der både dækker hverdagens behov og feriens udfordringer.
Det er DCUs motorjournalist Morten Brunsgaard Bek, som er tovholder på Årets Campingtrækker. Mange af vores læsere vil kende Morten fra Camping-fritid, DCU.dk og DCU TV, hvor han i flere år har leveret biltests og været en fast del af testteamet bag kåringen af Årets Campingtrækker.
- Det største arbejde for mig ligger i at indhente bilerne og sparre med importørernes presseafdelinger. Det starter jeg typisk 8-10 måneder før, selv om de færreste pressefolk kan sige noget konkret så lang tid i forvejen. Jeg forsøger at vurdere, hvad der er relevant og interessant - og gerne sammensætte et blandet felt, siger Morten Brunsgaard Bek.

En koncentreret Morten Brunsgaard Bek, som er i gang med at give de enkelte biler point. Foto Rasmus Schønning
Fra landevej til landingsbane
Ruten gik fra Campinggården til Lolland-Falster Airport i Rødby, hvor vi testede bilerne på landevej. På lufthavnsbanen blev bilerne sat på prøve under kontrollerede forhold. Her testede vi blandt andet stabilitet, bremseevne og manøvredygtighed - alt sammen med campingvogn spændt bagpå.
Årets testfelt bød på variation og spændvidde: Kia EV9 GT-Line AWD, Mazda CX-80 2,5 PHEV, Mercedes-Benz E 300 e, Polestar 4 Long Range Dual Motor, Suzuki Vitara 1,4 Adventure og XPeng G6 Long Range.
Før bilerne ramte vejen, blev der sørget for korrekt kugletryk, dæktryk og det nødvendige sikkerhedsudstyr - herunder campingspejle og sandsække i vognene. To professionelle fotografer dokumenterede hele forløbet, fra forberedelse til fuld fart på banen.
Testholdet består af kørere med forskellige baggrunde og erfaring - netop for at give en bred vurdering. Og det blev et meget tæt løb, hvor alle biler klarede sig godt, men hvor én alligevel trak fra i sidste ende.
Hvilken det blev? Det kan du læse i Camping-fritid, som udkommer 6. maj, og som medlem kan du naturligvis også finde testen digitalt på dcu.dk.

Landsformand Anne-Vibeke Isaksen og chefredaktør Torben Brandt er her ved at koble campingvogn på en af testbilerne. De er begge en del af juryen og meget rutinerede, når det kommer til at teste campingtrækkere. Foto: Rasmus Schønning
Få mere bilinspiration
Har du lyst til at dykke ned i tidligere kåringer - eller finde inspiration til din næste campingtrækker? Så tag et kig i vores bilsektion på dcu.dk/biler. Her finder du alt fra grundige biltests til gode råd, nyheder og guides til dig, der camperer med bil og vogn. Du kan også finde alle kåringer af Årets Campingtrækker helt tilbage til 2016.
På DCU TV kan du desuden finde både biltests og indslag fra Årets Campingtrækker fra tidligere år. Det er oplagt inspiration, når du skal finde den rette bil til campinglivet.