Årets Campingtrækker 2016, campingtrækker, trækker, biler, camping, campingvogn

Campingtrækker

Bilerne som deltog i Årets Campingtrækker 2016

Her kan du læse om de 17 biler, som deltog i Årets Campingtrækker 2016.

Vi har bedt samtlige danske bilimportører om at stille med en bil i deres familieklasse, som, de hver især mener, kan dyste med om titlen om at blive ”Årets Campingtrækker 2016”.

Ford Mondeo 2,0 diesel

Flot bil og masser af kræfter. Lækker dieselmotor og en sublim campingtrækker når det bare går derudaf. Kabinen er lækker og fremtidsorienteret. Navigationssystemet er brugervenligt for os almindelige mennesker og så er der godt med plads på bagsædet og i bagagerummet. Altså en rigtig familiebil. Desværre sejler den rundt på keglebanen så man skulle tro den var på glatbane. Få styr på det, Ford – og vi placerer den højere en anden gang. 

Ford Mondeo stationcar Titanium, 2.0 TDCi, powershift
Pris: kr. 650.080.- 
Hk: 180 v. 3500 o/m
Nm: 400 v. 2000 o/m
Køreklar vægt: 1650 kg.
Totalvægt: 2330 kg.
Maks påhæng: 2000 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 20,4 km/l

Skoda Octavia 1,4 benzin
Den gør sit job som campingtrækker ganske fint. På landevej- og motorvej er der ingen slinger i valsen, og på testbanen er vi vældig imponeret af Octavias smidighed og dens evner til at klare strabadserne på næsten bedste vis. Prisen er super attraktiv, men den har et minus på den kedelige finish og et ret højt støjniveau. 

Skoda Octavia Combi 1,4 TSI
Pris: kr. 306.780.- 
Hk: 150 v. 5000 o/m
Nm: 250 v. 1500 o/m
Køreklar vægt: 1277 kg.
Totalvægt: 1847 kg.
Maks påhæng: 1500 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 19,6 km/l

BMW Gran Tourer 2,0 diesel
En BMW med forhjulstræk var utænkelig for bare få år siden, men her er det en realitet. Det skal vi som førere lige vænne os til, men alt i alt er BMW Gran Tourer så absolut godkendt som campingtrækker, hvor den nemt klarer de 1500 kilo på krogen. Den fører sig frem med masser af plads og en solid dieselmotor. Banekørsel klarer den fint. Den har bare et større hængeparti: Prisen er alt for høj.  

BMW 218d Gran Tourer Aut.
Pris: kr. 633.251.- 
Hk: 150 v. 4000 o/m
Nm: 330 v. 1750 o/m
Køreklar vægt: 1555 kg.
Totalvægt: 2210 kg.
Maks påhæng: 1500 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 23,3 km/l

Hyundai: i30 1,5 diesel
Måske er den feltets største overraskelse. En lille bil, men godkendt til at trække 1500 kg. Prisen er til at have med at gøre, og så har den et supergodt automatgear at prale med. På testbanen klarer den opgaven med stil, men den er ikke egnet til en familie med større børn, da bagsædet ganske enkelt er for lille. 

Hyundai i30 1.6 CRDi DCT Premium
Pris: kr. 293.775,- 
Hk: 110 v. 4000 o/m
Nm: 300 v. 1750 o/m
Køreklar vægt: 1429 kg.
Totalvægt: 1920 kg.
Maks påhæng: 1500 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 23,8 km/l

Mazda: CX-3 2,0 benzin
Den er smart og stilfuld, den nye crossover fra Mazda. Den klarer trækkeropgaven udmærket, hvor den især overrasker os positivt på testbanen med en selvsikker retningsstabilitet. Desværre er den kabinemæssigt ikke stor nok, hvor vi især godt kunne ønske os et større bagsæde. På landevej og motorvej triller den galant af sted med 1200 kilo på krogen. 

Mazda CX-3 Optimum AWD.
Pris: kr. 329.770.- 
Hk: 150 v. 6000 o/m
Nm: 204 v. 2800 o/m
Køreklar vægt: 1235 kg.
Totalvægt: 1760 kg.
Maks påhæng: 1200 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 15,6 km/l

Honda Civic Tourer 1,6 diesel
Vi er ikke videre begejstret for motorkræften, hvor de 120 dieselheste ikke imponerer os som campingtrækker. Den mangler ganske enkelt lige de sidste muskler for at magte opgaven til vores fulde tilfredshed. Når det så er sagt, er vi begejstret for det store bagagerum og den overraskende megen plads på bagsædet, hvor den klarer kriterierne som familieegnet til topkarakter. 

Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC Elegance
Pris: kr. 306.280.- 
Hk: 120 v. 4000 o/m
Nm: 300 v. 2000 o/m
Køreklar vægt: 1413 kg.
Totalvægt: 1910 kg.
Maks påhæng: 1400 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 25,6 km/l

Kia Sorento 2,0 diesel
Her er et klokkeklar bevis på, at stor og stærk ikke altid er godt når vi snakker campingtrækker. Trods firehjulstræk og masser af hestekræfter falder den igennem på testbanen, hvor den sejler i slalom og ikke gebærder sig anstændigt i dobbelt undvigemanøvre. Det er helt afgørende, at disse felter skal være i orden, når vi snakker campingtrækker. Egentlig en skam, for pladsmæssigt falder den afgjort i vores smag.

Kia Sorento Premium  4WD Aut.
Pris: kr. 878.775.- 
Hk: 200 v. 3800 o/m
Nm: 441 v. 1750 o/m
Køreklar vægt: 1953 kg.
Totalvægt: 2620 kg.
Maks påhæng: 2000 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 14,9 km/l

Renault Kadjar 1,5 diesel
Den har 110 hk og kunne altså gå få brug for en tur i fitnesscentret. Den må lovmæssigt trække 1500 kilo, men det er ikke vores opfattelse, at det er det rigtige match – for den ellers så flotte franskmand mangler ganske enkelt trækkræfter. Lidt en skam, at det ikke var den lidt større motor vi havde med i dysten, for så var Kadjar helt sikkert en af favoritterne. Pladsmæssigt er den helt i top.

Renault Kadjar 110 dci Zen
Pris: kr. 354.150.- 
Hk: 110 v. 4000 o/m
Nm: 260 v. 1750 o/m
Køreklar vægt: 1380 kg.
Totalvægt: 1916 kg.
Maks påhæng: 1500 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 26,3 km/l


Toyota Avensis 2,0 diesel
143 hk, 6 manuelle gear
Den må trække en stor campingvogn på 1800 kg og det klarer den godt. Den er knap så god i gearingen, hvor juryen ikke er videre begejstret for den manuelle gearkasse. I det store hele gør den dog sit job som trækker ganske fint. Især på testbanen står den rigtig godt i retningsstabiliteten og der er også store roser til den når vi snakker dobbelt undvigemanøvre. 

Toyota Avensis
Pris: kr. 463.770.- 
Hk: 143 v. 4000 o/m
Nm: 320 v. 1750 o/m
Køreklar vægt: 1610 kg.
Totalvægt: 2100 kg.
Maks påhæng: 1800 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 21,7 km/l

Subaru Outback 2,5 benzin
Den går for at være en SUV, men det er den ikke. Den er ikke skyggen af sporty og sagt på en pæn måde, så bliver du skuffet hvis du vælger Outbacken fordi du vil have en stærk bil som din nye campingtrækker. Retningsstabiliteten er helt hen i hegnet. Med firehjulstræk er det forventeligt, at kurvekørsel går som en leg, men det er ikke tilfældet her. Den understyrer alt for meget, hvor den mildest talt kører over forhjulene. 

Subaru Outback 2,5i SUMMIT
Pris: kr. 663.680.- 
Hk: 175 v. 5800 o/m
Nm: 235 v. 4000 o/m
Køreklar vægt: 1673 kg.
Totalvægt: 2100 kg.
Maks påhæng: 2000 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 14,3 km/l

Nissan Pulsar 110 hk diesel
Smuk bil, der minder en hel del om VW Golf. På landevej og motorvej lunter den fint af sted med 1200 kg på krogen, men desværre for den lille japaner kan juryen ikke få den til at gebærde sig tilfredsstillende på testbanen, hvor den ikke klarer slalomkørsel og undvigemanøvre tilfredsstillende. 

Nissan PULSAR 110 dCi.
Pris: kr. 328.680.- 
Hk: 110 v. 4000 o/m 
Køreklar vægt: 1307 kg.
Totalvægt: 1785 kg.
Maks påhæng: 1200 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 27,8 km/l

Suzuki: Vitara 1,6 diesel
Den japanske SUV er jo en rigtig danskerbil til hr. og fru rugbrød, hvor prisen er til at have med at gøre. Den er også godkendt som campingtrækker når det bare går fremad. Den falder desværre igennem på testbanen, hvor juryen ikke kunne få bilen til at gebærde sig ordentligt. Til gengæld noterer vi med glæde den høje indstigning, og at voksne mennesker kan sidde oprejst på bagsædet. 

Suzuki Vitara 1.6 DDiS Exclusive
Pris: kr. 308.770.- 
Hk: 120 v. 3750 o/m
Nm: 320 v. 1750 o/m
Køreklar vægt: 1305 kg.
Totalvægt: 1870 kg.
Maks påhæng: 1500 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 25,0 km/l

Volkswagen Passat  1,4 benzin
Den er smuk som en gudinde, den nye VW Passat. Den er egentlig også fin som campingtrækker når det går ligeud ad vejen. Den er godkendt til at trække 1900 kilo, men det magter den ganske enkelt ikke. Så snart der er optræk til at dreje eller bremse får den en hel del nervøse trækninger – og det må ikke ske. Pladsmæssigt får den dog masser af roser.

VW Passat 1,4 TSI BlueMotion ACT
Pris: kr. 450.000.- 
Hk: 150 v. 5000 o/m
Nm: 250 v. 2500 o/m
Køreklar vægt: 1453 kg.
Totalvægt: 2040 kg.
Maks påhæng: 1900 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 20,4 km/l

Fiat 500X 1,3 benzin
Den ellers så stilfulde Fiat 500X skal nok indstille sig på et andet job end som campingtrækker. På papiret har den 170 hk. Vi har ledt længe efter dem, og vi er ret sikre på, at en del af hestene ikke var hjemme da vi testede bilen foran en campingvogn. 1200 kilo må den trække, men juryen føler ganske enkelt ikke, at den flotte italiener magter opgaven. 

Fiat 500X 1,4 MAIR 170 Cross 4x4 Aut.
Pris: kr. 494.780.- 
Hk: 170 v. 5500 o/m
Nm: 250 v. 1400 o/m
Køreklar vægt: 1607 kg.
Totalvægt: 2100 kg.
Maks påhæng: 1200 kg.
Gennemsnitligt forbrug uden påhæng: 14,9 km/l
Nm: 260 v. 1750 o/m


Vi tager forbehold for priserne.
 

Læs mere om campingtrækkere

 

DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her