Turisme
Danmark skal opruste i kampen om turister
Det er tid til gearskifte for investeringer i turismen. Så klar er meldingen fra Dansk Kyst- og Naturturisme, der påpeger, at der sker massive investeringer i turisme hos konkurrenterne syd for Danmark.
Tyskerne investerer massivt i turisme
Nye tal for investeringer i den tyske delstat Schleswig-Holstein viser, at de nære tyske feriedestinationer i den grad intensiverer kampen om turisterne. Danmark bør derfor opruste i konkurrencen om de tyske turister. Det mener Dansk Kyst- og Naturturisme, der dermed bakker op om en central pointe i regeringens nye nationale turismestrategi.
– Tyskland investerer massivt i at udvikle og opgradere turistproduktet, og som Erhvervs- og Vækstministeriet netop har påpeget, halter Danmark bagud, og det kan ende med at koste dyrt, siger direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme, Jens Hausted, der tilskynder til, at offentlige såvel som private aktører engagerer sig i at gennemføre strategiens initiativer.
Vækst kræver kapacitet
I dag står tyske turister for lige omkring 30 procent af det samlede antal overnatninger i Danmark og cirka to tredjedele af alle udenlandske overnatninger i danske feriehuse til udlejning. Men tyskerne er også glade for at holde ferie i deres eget land, så med andre ord kæmper Danmark og Tyskland om de samme turister. Vækst kræver kapacitet, og ifølge Dansk Kyst- og Naturturisme har vi endnu ikke set toppen af den massive opbygning af infrastruktur og overnatningskapacitet, der i øjeblikket finder sted i særligt Nordtyskland, som siden 2012 har investeret solidt i turismen.
Flere sengepladser
Alene i perioden 2015 til 2018 er der planlagt investeringer for over 455 millioner euro – herunder etablering af 6.000 nye sengepladser langs østkysten i Schleswig-Holstein. Hertil kommer, at sengepladserne placeres i områder, hvor der samtidig er lavet offentlige investeringer i strandpromenader og oplevelsesrum. I Danmark steg antallet af feriehuse til udlejning fra 2014 til 2015 med blot 97.
– Skal Danmark opretholde væksten og også fremadrettet tiltrække turister, er vi nødt til at opruste med flere sengepladser, men også med oplevelser, der er mindst lige så gode, som dem de tyske turister får derhjemme. Tyskland tordner frem med et helstøbt turismeprodukt og imponerende vækst, mens de danske investorer holder igen, og destinationsudviklingen kører i et lavere gear, slutter Jens Hausted.