Årets Campingtrækker 2023

Årets Campingtrækker 2023

De 10 nominerede til Årets Campingtrækker 2023

10 biler var med i opløbet, da det kompetente dommerpanel mødtes for at finde Årets Campingtrækker 2023. Her kan du se alle de nominerede, og hvordan der blev testet og givet points.

Tekst Morten Brunsgaard Bek
Foto Lasse Løndahl Henriksen og Rasmus Schønning


Årets Campingtrækker-kåring har i flere år været præget af coronapandemien. En samfundskrise med store konsekvenser. Corona har skabt endeløse problemer med produktionen af biler og leveringen af de biler, som trods alt bliver produceret, og i tilbehørssektoren var det i en periode problematisk at få produceret ting som ledningsnet til trækkroge.

Men corona er gennem 2022 gået fra at fylde virkelig meget til at fylde stort set ingenting. Problemet er bare, at den ene krise har afløst den anden. Krigen i Ukraine påvirker alt, og det påvirker i den grad også bilindustrien.

Nu er det især priserne på nye biler, der er påvirket, mens der også til stadighed er flaskehalse i selve produktionen. Priserne på langt de fleste nye biler er steget. Ikke bare en gang, men flere gange i 2022.

Mange prisskilte ser ud som om, de kommer med trykfejl, men der er mange eksempler på biler, som er steget både 50.000 kr., 100.000 kr. eller mere.

Og med et nyt år kom også prisstigninger, så så godt som samtlige biler ved kåringen af Årets Campingtrækker 2023, og der er 10 med i feltet, er steget, siden kåringen fandt sted i september. Og flere af dem er sandsynligvis steget yderligere, når du læser dette.


Årets campingtrækker


Prisstigningerne fortsætter og fortsætter

Feltet med 10 nye biler tæller blandt andet den store Citroën C5 X, en plug-in-hybrid med 225 hk, som i 2022 blev introduceret til priser fra 379.990 kr. Her i 2023, i hvert fald da disse ord blev skrevet, var prislisten ændret til at begynde ved 419.990 kr.

En stigning på 40.000 kr. er mærkbar, selv i en forholdsvis høj prisklasse, men også feltets billigste bil har en højere pris nu, end den havde i september: Suzuki S-Cross. Den blev introduceret i starten af 2022 til 244.990 kr., steg så senere på året til 247.990 kr. for nu at koste mindst 254.990 kr.

Højere priser gør, at man enten må udsætte købet af den nye bil eller vælge en mindre model, en bil fra et andet mærke eller måske en bil med mindre udstyr.

Det er generelt svært at finde en campingtrækker, som kommer med en lavere pris end den nye Suzuki S-Cross.

I kåringsfeltet er den næstbilligste bil den nye Kia Niro PHEV, som koster mindst 309.900 kr. I forhold til den gamle Niro PHEV har plug-in-hybriden fået langt flere hestekræfter i elmotoren.

Prismæssigt tæt på Niro ligger den kinesiske elbil Aiways U5, som starter ved 314.990 kr. Modellen er slet ikke ny, men da den nu er godkendt til at trække 1.500 kilo, har vi valgt at tage den med til årets kåring.

Kia er godt repræsenteret ved 2023-kåringen med to bilmodeller. Udover Niro repræsenterer den nye Sportage også det sydkoreanske mærke, og Sportage stiller som stærk plug-in-hybrid med 265 hk og firehjulstræk.



Plug-in-hybrider igen de mest fremtrædende


To andre bilmærker stiller også med hver to biler. Volvo sender to SUV-modeller til 2023-feltet. Den mellemstore XC60 og den store XC90. Som en stor del af det øvrige felt er der tale om to plug-in-hybrider.

Fælles for de to Volvo-modeller er, at de ikke er nye, men begge har fået et facelift og batterier med større kapacitet. Større kapacitet er lig med længere rækkevidde, og da bilerne dermed, på papiret, kommer med lavere forbrug, kører XC60 og XC90 på lavere registreringsafgift.

Volkswagens nye udgave af minibussen Multivan står på samme personbilsplatform som blandt andet Golf, og bussen er en plug-in-hybrid med 218 hk.

Volkswagen nummer to er elbilen ID.5, som er en mindre praktisk, men (måske) mere stilig søstermodel til den populære ID.4.
Med ID.5 lander vi ved et ømt punkt. Elbilen.

Præcis som ved 2022-kåringen har vi i år to elbiler med i feltet. Der er nu langt flere elbiler på markedet end for bare et år siden, og infrastrukturen er, trods alt, forbedret.

En af de bedste nyheder er, at Tesla har åbnet meget af sit velfungerende, pålidelige og omfattende ladenetværk for andre elbiler, så man kan hurtiglade langt flere steder end tidligere i Danmark.

Elbilen bliver ikke pludselig til en oplagt campingtrækker, og vi kan da heller ikke på nuværende tidspunkt helhjertet anbefale at skifte til en elbil som campingtrækker, men med EU-forbuddet på vej mod biler, som udleder skadelige stoffer, hvor de kører, er det vigtigt, at vi bliver ved at teste elbilerne som campingtrækkere.

På den måde kan vi måle udviklingen - og være med til at få bilproducenterne til at sætte fokus på elbiler som campingtrækkere.

 

De 10 nominerede bilmodeller er:

 

Sådan tester vi

Årets Campingtrækker kåres over to dage i september, hvor juryen intensivt tester bilerne på både almindelig vej og køreteknisk anlæg med både undvigemanøvrer og slalom.

En strækning omkring Sorø med landevej, bakker og motorvej bruges til at vurdere bilens generelle evne til at trække en campingvogn, men også til at vurdere forbrug, kørekomfort, udsyn og støj.

Banetesten, som foregår på Køreskolernes Køretekniske Anlæg i Sorø, giver indblik i blandt andet stabilitet, ESC-systemet, styrerespons og bremseevne.
 

Dommerpanelet

Årets jury er sammensat af fem erfarne dommere.

I år er vi glade for igen at byde velkommen til DCU-medlemmet Frank Davidsen, som repræsenterer medlemmerne.

Fra DCU deltager to med mange års erfaring, teknisk rådgiver Stefan Rosendal og DCU-køreinstruktør Frede Petersen.

Endnu en køreinstruktør er med som garant for god ro og orden: Leif Kjær.

Som repræsentant for motorjournalisterne står redaktionens fast tilknyttede biltester, Morten Brunsgaard Bek.

 

Dommerpanelet 2023
Dommerpanelets medlemmer fra venstre: Stefan Rosendal, Frank Davidsen, Leif Kjær, Frede Petersen og Morten Brunsgaard Bek.

 

Pointgivningen

Hvert jurymedlem skal dele 25 point ud, og fem biler skal have point. Der må ikke gives samme antal point til to kandidatbiler, og hver bil må maksimalt gives 10 point. Alle 25 point skal uddeles.

 

Og vinderen er ...

Se Årets Campingtrækker 2023 her

DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her