Autocamper

Der er mange måder at finansiere en autocamper på

Det er ikke sikkert, at banken er det billigste sted at låne til en autocamper. DCU gør dig klogere her.

Det er ikke sikkert, at banken er det billigste sted at låne til en autocamper. Skal du smide pengene på bordet, når du køber autocamper? Eller skal du underskrive lånedokumenterne fra forhandleren? Udnytte en friværdi i huset? Det kommer an på mange ting. DCU gør dig klogere her.

 

Af Mogens Havsted

Det var rart, hvis man kunne slå op i sit medlemsblad og læse en artikel med overskriften ”Sådan finansierer du billigst din nye autocamper”. Det kommer ikke til at ske – i hvert fald i denne artikel.

Mennesker er forskellige – deres økonomiske forhold er forskellige – deres muligheder for at låne penge er forskellige – og ud af alle disse forskelligheder fremkommer også de forskellige priser, som de forskellige mennesker skal betale for et lån.

Og hvis du ikke synes, det er forskelligt nok, så er der også forskel på de autocampere, de forskellige mennesker drømmer om at købe.
 

Hvad har vi brug for/lyst til?

Vores bedste råd (og vi understreger endnu en gang, at for mange er det rene banaliteter) til jer er at starte i den kedelige ende af beslutningsprocessen - længe før I går på campingmesse eller på rundtur til forhandlere. Start med spørgsmålet: Hvad har vi råd til, og hvad har vi brug for/lyst til?

Lad os helt kort tage det sidste først. Hvor stor skal autocamperen være? Skal den bruges til storbyferier i Europa, eller skal du ud i vildmarken? Skal I bo i den månedsvis eller bare nogle uger? Skal den bare rumme skiftetøj og en regnjakke, eller skal I have el-cykler og paddleboards med på turen? Skal den bruges i fornuftige temperaturer, eller har I behov for varme/aircondition?

Kan vi ramme en størrelse, så autocamperen dækker vores almindelige kørselsbehov, eller skal den være et nummer to eller tre køretøj? Alt sammen er afgørende for pris i både indkøb og drift.

Jo større autocamper, jo tungere bliver den. Jo tungere den bliver, jo dyrere bliver den i afgifter. Jo højere afgifter, jo mindre får I formentlig for den, når I skal sælge den igen.

Her er et par punkter, I kan starte jeres liste med:
 

Hvor længe vil vi/gider vi rejse med autocamper?

Det er jo kun et gæt, men alligevel en overvejelse værd. Hvor gamle er I nu, og vil I også køre rundt som 70, 80 eller mere-årige? Prøv at sætte et åremål på. Derefter kan I se på, om I vil købe en brugt vogn med få år til at afskrive den, eller en helt ny vogn. Med i betragtningen går jo også, at I ikke nødvendigvis vil beholde vognen i hele dens levetid, men også kan sælge den eller lade den indgå i en handel for en nyere camper.
 

Hvordan vil vi bruge autocamperen?

Autocamperen repræsenterer frihed og bevægelighed. På få minutter er vognen pakket, og vi er på vej mod nye mål. Sjældent er vi på samme plads mere end få døgn. Vi kan køre, hvorhen vi vil. Men det bliver i fremtiden ikke nemmere at få lov til at køre ind i Europas storbyer, så hvis det er dét, I gerne vil, bør I kigge på motortype, forureningsnormer og vægt.
 

Luft i økonomien?

Er der luft i jeres daglige økonomi til driften af en autocamper? Her ser I især på afgifter, forventede reparationer og eventuel vinteropbevaring.
 

Afgifterne varierer ikke kun fra mærke til mærke

Også inden for samme mærke kan der være forskelle, fordi der er forskel på udstyr. Prøv at få en klar besked fra forhandleren, når I træffer jeres endelige valg.

Listen kan gøres længere efter behov, men selvfølgelig også justeres undervejs på rejsen mod den endelige beslutning.

Næste skridt på rejsen er at gå på nettet og begynde at drømme om, hvad I allerhelst vil have. I første omgang skal I skaffe jer et overblik over priserne på markedet. De svinger en hel del fra år til år. Dertil kommer, at I måske kan få et fingerpeg på brugtvognspriserne.

Banken siger: Tal med banken
Når I på den måde har fået afstemt de første drømme om en autocamper med realiteternes verden og med hinanden, kan I forsøge at få overblik over de mange forskellige økonomiske muligheder.

Ikke overraskende foreslår de fleste banker, at I starter med at tale med banken. Således også her. Ud fra et totalt tilfældighedsprincip valgte vi en bank at ringe til. Informationsafdelingen i Jyske Bank henviste os til Katja Wittenhoff Hoelgaard, specialist, kunde og salg i Kompetencecenter Privat.

Hun fik i første omgang til opgave at forklare os, hvorfor folk skal gå i banken, når de skal finansiere en autocamper. Der findes vel billigere måder at optage et lån?

– Der er mange muligheder, men vi vil gerne have en snak med kunderne, så vi sammen kan finde netop den bedste løsning til dem. Vi starter netop med at snakke om deres ønsker og kigger så på mulighederne, siger Katja Hoelgaard, som medgiver, at det måske lyder lidt løst.

– Det er ikke nok bare at se på den billigste rentesats, når man vælger låntype. For eksempel kan et lån i friværdien i huset til en procent eller mindre også udløse et mindre skattefradrag, og et lån, som tilbagebetales over eksempelvis 30 år, har man stadig, når autocamperen er udtjent eller solgt.

Ifølge Katja Hoelgaard er der altså ingen vej uden om de noget besværlige overvejelser.

– Det er ikke nok bare at se på rentesatsen, som for øvrigt også kan  variere en del i den enkelte bank. Vi udregner rentesatsen efter hvor sikre, vi er på at få lånet tilbagebetalt, om vi kender kunden godt, om kunden har alle sine bankforretninger hos os og kundens økonomi generelt.

– Der er jo altid et rentespænd, men jeg vil ikke sige, at det er til forhandling. Den endelige rentesats afgør vi, men til gengæld forklarer vi jo altid kunderne, hvordan vi er nået frem til lige præcis det aktuelle resultat. Vi anbefaler altid, at kunderne tager en snak med os om mulighederne, men hvis man selv vil sammenligne lån, skal man se på ÅOP, siger Katja Hoelgaard og understreger endnu en gang, at det kan man faktisk først gøre inden for de bestemte låntyper.
 

Hvad skal I vælge?

Leasing
Leasing bliver stadig mere udbredt, men se jer godt for og find nogen, som kan hjælpe jer med at læse kontrakten grundigt igennem.

Den store fordel ved leasing er, at I har et godt overblik over økonomien i autocamperen. Som regel er der mulighed for vinteropbevaring og nedsatte afgifter, fordi vognen afmeldes i den periode.

Men pas på: Visse reparationer og værkstedsregninger skal I selv afholde, ligesom nogle serviceeftersyn er obligatoriske. Leasingselskabet vil tilbyde jer diverse forsikringer som supplement til basiskontrakten, men I kan sagtens få (store) efterregninger, selv om I leaser.

Leje                  
OK, det er dyrt, men måske den bedste måde at finde ud af, hvordan I vil være en del af autocamperfolket og hvilke krav, I vil stille til jeres nye autocamper. En dyr første sæson, men måske billige erfaringer i det lange løb…

Friværdi         
Huset er betalt, og det samme er sommerhuset. Og naboen fortæller begejstret om sit nye kreditforeningslån med negativ rente – han får penge for at låne penge.

Så er det fristende at låne de 5-600.000 til en autocamper, men det er ikke sikkert, at det er en god ide. Naboen har lige glemt at fortælle om omkostningerne ved at optage lånet.

Og i sagens natur er friværdien jo væk eller mindre, hvis du optager et lån i boligen – den friværdi som du måske gerne ville have, den dag du skal udskifte huset med en billig andelslejlighed.

Billån                 
Det kan jo godt være, at du efter mødet med banken beslutter dig for en låntype som forbrugslånet eller billånet. Det er sent i processen, men ikke for sent at kigge på prisen på lånet. Her ser du på rentesats og betingelser for tilbagebetaling og frem for alt på ÅOP.

ÅOP betyder ÅRLIGE OMKOSTNINGER I PROCENT og skal i princippet gøre det muligt at sammenligne forskellige lånetyper. Denne type lån kan du både få i banken og hos forhandleren.

Hvor skal vi ende?
Uanset hvad I vælger, bør I runde banken, men I behøver jo ikke underskrive lånepapirer, før I har fundet jeres drømmebil.

Til gengæld har I mere ”ro i maven”, når I har truffet jeres endelige valg og sidder på det lille kontor hos forhandleren, som har en skinnende flot autocamper stående og for øvrigt kun har den ene og ikke kan regne med at skaffe en tilsvarende, hvis I ikke slår til med det samme og han måske er nødt til at sælge den til nogle af de mange andre interesserede.

Så ender I lige der, hvor I skal: med at slå til.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her