Campingvogn på vej

Det bliver mere besværligt at få synet campingvognen

Nye, skærpede regler betyder, at markant færre synshaller fremover har tilladelse til at syne campingvogne. Dermed risikerer campisterne at skulle køre langt for at få synet campingvognen.  DCU ærgrer sig over beslutningen.

Tekst Torben Brandt
Foto presse

Det er ikke sikkert, at du kan bruge din sædvanlige synshal, når du næste gang skal have synet din campingvogn, for nye regler betyder, at markant færre inspektionshaller fremover har tilladelse til at syne campingvogne.

Hidtil har det været tilladt for synsvirksomhederne at kontrollere campingvogne ved hjælp af en donkraft, men fremover skal synsmedarbejderne udføre synet ved hjælp af en mekanikergrav eller en egnet lift, så campingvognen kan inspiceres ordentligt nedefra.

– De nye regler trådte i kraft 20. maj 2018 med en 5-årig overgangsperiode, der gav synsvirksomhederne mulighed for at opfylde EU-direktivets krav til prøvningsfaciliteter og udstyr. Siden den 20. maj 2023 har det derfor været lovpligtigt, at man ved syn og undersøgelse af 02 påhængs-/og campingvogne (teknisk betegnelse for påhængs- og campingvogne, red.) skal gøre brug af egnet lift eller mekanikergrav. Det betyder, at de synsvirksomheder, der ikke har haft mulighed for at etablere en egnet grav eller lift, ikke længere må udføre syn af campingvogne, siger Nicoline Zederkof Jensen, Kontorchef i Færdselsstyrelsen for Tilsyn.

– Formålet med direktivet, der ligger til grund for implementeringen, er som udgangspunkt at sikre trafiksikkerheden ved blandt andet at undersøge køretøjerne for væsentlige fejl og mangler, der kan påvirke køretøjets sikkerhed, have indvirkning på miljøet eller udsætte andre trafikanter for risiko eller fare. Det gør man ved, at alle EU-medlemslande forpligtiges til at indføre ensartede kontrolstandarder som et led i kvalitetssikringen af de syn, der foretages, tilføjer Nicoline Zederkof Jensen.

Tjek synsvirksomhedernes hjemmeside
De nye regler gælder alle campingvogne med en totalvægt på over 750 kilo og op til 3.500 kilo.

– Før næste syn skal man være opmærksom på, om man skal finde en ny synsvirksomhed, fordi mange synsleverandører ikke opfylder de skærpede kvalitetskrav. Det kan man undersøge på synsvirksomhedernes hjemmeside. Hos Applus+ Bilsyn har vi 50 inspektionshaller i hele landet, som følger kravene, siger teknisk konsulent hos Applus+ Bilsyn, John Gantzhorn.

Som medlem af DCU får du 10 % rabat, når du får synet din campingvogn hos Applus+.

30 synshaller hos DEKRA
Hos DEKRA Bilsyn, der også syner campingvogne, oplyser administrerende direktør Mikael Morell, at DEKRA i øjeblikket har 21 synsteder rundt om i landet, som allerede kan syne campingvogne.

– Derudover arbejder vi i disse dage på at gå opgraderet yderligere ni synshaller, så vi snart er oppe på 30 synshaller. Det er cirka halvdelen af vores synshaller, siger Mikael Morell i et skriftligt svar til Camping-fritid.

Stort fald
FDM, der har 22 synshaller over hele Danmark, har siden 1. juni i år ikke kunnet udføre syn på campingvogne, fordi ingen af FDM-synshallerne har mekanikergrav, og det vil være for dyrt at etablere dem i forhold til det antal campingvognssyn, som FDM udfører.

Og FDM er ikke de eneste, der fremover ikke kan udføre syn af campingvogne. DCUs tekniske afdeling har bedt Færdselsstyrelsen om en oversigt over, hvor mange af landets cirka 445 synssteder der fremover må syne campingvogne. Her er svaret, at der findes 87 såkaldte kategori 4 synsteder, der må udføre disse syn, men Færdselsstyrelsen skriver dog samtidig, at listen ikke er fyldestgørende, og at der også findes kategori 3 synsteder, som kan syne campingvogne.

– Færdselsstyrelsen har dog ikke mulighed for at lave en liste, hvor kategori 3 synstederne fremgår, da det afhænger af den enkelte synsvirksomheds udstyr og fysiske rammer, hedder det i svaret fra Færdselsstyrelsen.

Besværligt og skidt for miljøet
DCUs landsformand, Anne-Vibeke Isaksen, er ikke glad for de skærpede krav.

– Jeg synes, det er ærgerligt, at der er kommet denne skærpelse, for i praksis betyder det, at både DCU-medlemmer og andre campister får langt til en synshal, der kan udføre syn på deres campingvogn. Det er besværligt i forhold til campistens tid, og samtidig er det heller ikke særlig miljøvenligt, når man skal køre langt for at komme til en synshal, siger Anne-Vibeke Isaksen.

Hvornår skal campingvognen synes?

 

En campingvogn skal ikke til periodisk syn, som vi kender det fra bilerne, men campingvognen skal synes:

  • Hvis du ønsker at få en dansk Tempo 100-godkendelse. Herefter skal den til syn hvert andet år, hvis du vil beholde godkendelsen.
  • Hvis du importerer den fra udlandet.
  • Hvis du foretager grundlæggende ændringer på vognens data eller konstruktion.

Desuden skal campingvognen synes ved ejerskifte hvis:

  • Den er mellem 5 og 10 år, og det er mere end to år siden, at den senest har været synet.
  • Den er mere end 10 år, og det er mere end et år siden, den senest har været synet.
Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her