Tips & teknik
Er dit gear i orden?
DCUs tekniske afdeling modtager med jævne mellemrum henvendelser på valg af bil med automatgear. Herunder kan du få svar på nogle af de spørgsmål, der presser sig på, når campingtrækkeren skal udskiftes.
Tekst Stefan Rosendal
Selvom mange campister forsat nyder stor køreglæde ved tre pedaler, har interessen ændret sig. Tidligere kostede et automatgear 40–50.000 kr. og var uopnåeligt for de fleste. Det er en anden sag i dag med ret så attraktive priser på valg af automatgear, og specielt på kampagnemodeller er automatgearet indenfor de flestes økonomiske formåen.
Mange spørgsmål presser sig på, og en del DCU-medlemmer er skeptiske over for automatgearet, og det er forståeligt, for vandrehistorier er der nok af. Er automatgear nu også egnet til og robust nok til kørsel med campingvogn, hvad med vedligeholdelse, og hvordan fungerer automatgearet? Er nogle gear mere egnet til campingvogn end andre, er der forskel på automatgear, og hvordan fungerer automatgearet, når jeg kører over Kasselbakkerne?
Tre hovedtyper
Der findes tre hovedtyper af automatgear – den konventionelle type automatgear med momentomformer, automatgearet med dobbelt koblingstransmission, som ofte kaldes DSG-gear, men har også forskellige navne, som Powershift, EDC, DCT, PDK, DKG med flere. Sidst, men ikke mindst, er der CVT-automatgearet, som mange kender under navnet milliongearet.
Konventionelt automatgear
Den traditionelle automatgearkasse fungerer uden en kobling, som du ellers har i en manuel gearkasse. Her er koblingen erstattet af en omformer, der overfører kraften fra motoren via et væskefyldt skovlhjul og et turbinehjul som drivlinje til bilens gearkasse. Når bilens motor gasses op, vil skovlhjulet snurre hurtigere, og herved skabes en bølge af væske, som sætter gang i turbinehjulet, som igen er forbundet til gearkassen.
”Væskens” kraftoverførsel er ikke 100 procent effektiv, så derfor har moderne automatgearkasser også en form for koblingsplade indbygget. Når bilen er i fart, forbinder koblingspladen turbinehjulene direkte og overfører således motorens moment uden tab. DCU oplever ikke, at traditionelle automatgearkasser går i stykker, fordi der køres med campingvogn.
Fordele | Ulemper |
Velegnet til campingvogn | Anskaffelsespris |
Behageligere feriekørsel | Dyr at reparere, hvis uheldet er ude |
Forvent en bedre gensalgspris | Elastisk i optrækket |
Billigere vedligeholdelse | Dyr i brændstof |
Kan være krav til separat oliekøler |
Dobbeltkoblingsgear
Teknisk set er dobbeltkoblingsgearet en manuel gearkasse med to koblinger indbygget. Det vil sige ”to drivlinjer”, hvor den ene drivlinje varetager alle de lige gearskift 2, 4 og 6, og den anden drivlinje varetager de ulige gear 1, 3, 5 og 7. Opdelingen mellem de lige og ulige gear gør, at bilen skifter lynhurtigt mellem f.eks. andet og tredje gear, da et ”nyt gear” altid står parat og klar til at skifte til næste gear, uanset om det går op eller ned i gear. Gearskiftet går ekstremt hurtigt, da der ingen ”slup” (væske) er mellem motor og gearkasse, og derfor giver det en behageligere overgang mellem gearskiftene.
DCU oplever ikke eller hører om dobbeltkoblingsgear, der går i stykker, fordi der køres med campingvogn. Dobbeltkoblingsgearet er lige så robust og problemfrit som øvrige typer automatgear, så længe serviceforskrifter overholdes, og hvis der skiftes olie for hver 60.000 km, kan man forvente mange års problemfri kørsel. Ulemper findes der, for som alt andet kan koblingen blive slidt, og en udskiftning vil koste mellem 10.000 og 15.000 kr.
Fordele | Ulemper |
Særdeles velegnet til campingvogn | Anskaffelsespris |
Behagelig og afslappende feriekørsel | Dyr at reparere hvis uheldet er ude |
Hurtigt gearskift | Sløv i optrækket, hvis der ikke er kraftoverskud |
Forbedret brændstoføkonomi | |
Forvent en bedre gensalgspris | |
Billigere at vedligeholde |
"Milliongearet"
CVT gearet – eller det uendelige gear, deraf navnet milliongearet. CVT står for kontinuerligt variabel transmission – et gear, som trinløst via to remskiver varierer gearingen op i fart uden afbrydelse. Motorens moment sendes til den primære remskive, og kraften overføres til den sekundære remskive via et stålbælte. Den sekundære remskive har forbindelse til differentialet og dermed hjulene.
Remskiverne er koniske, og ved at variere bredden af remskiverne varieres gearingen. Når den primære remskive trykkes sammen, presses stålbæltet udad på remskiven, samtidig åbnes den sekundære remskive for, at bæltespændingen forbliver den samme, og stålbæltet kravler indad på den sekundære remskive. Jo mere bæltet presses udad på den primære remskive og indad på den sekundære remskive, jo mere ændres gearingen imod højere gearing.
Det er en simpel og meget pålidelig konstruktion, men også en konstruktion med et, desværre, dårligt omdømme på grund af gearets ret høje omdrejningstal ved kraftig acceleration. Et kraftigt speedertryk kan få motorens omdrejningstal op på flere tusinde omdrejninger, og det bryder de færreste sig om. Netop et kontant speedertryk er der behov for, når bilen trækker en tung campingvogn, selvom trækkraften er stærk nok, lyder det ikke godt med en motor med mange omdrejninger. Bilproducenterne er blevet bedre til at minimere omdrejningerne ved hjælp af programmering, der kan holde omdrejningstallet i skak, så det føles mere behageligt at køre med CVT gear.
Det anbefales, inden beslutningen tages, at prøvekøre CVT gearet med campingvogn. DCU har testet flere biler med CVT gear, også e-CVT gearet som er Toyotas eget – og som ikke må sammenlignes med det almindelige CVT gear. Toyotas e-CVT gear har klaret sig over gennemsnittet og er på DCU listen Stærk med Træk.
Hvis bilen har mulighed for manuelt valg på gearskiftet, kan det være en fordel at vælge det, når du kører med campingvogn i bakket terræn.
e-CVT gearet
Til forskel fra et almindeligt CVT-gear sker variationen i udvekslingen i Toyotas e-CVT gear ikke med stålbælte og variable remskiver. Toyotas e-CVT gearkasse benytter et planetgear i kombination med en elmotor til at regulere gearingen i forhold til forbrændingsmotorens omdrejninger. Fordelene er, at der ikke er friktionsdele (stålbælte/remskiver) i Toyotas e-CVT gearkasse.
Vedligeholdelsesmæssigt skal der skiftes gearolie på et CVT-gear, men der er ingen vedligeholdelse på et e-CVT-gear.
Fordele | Ulempe |
Glidende gearskift | Egner sig bedst til mindre campingvogne |
Forbedret brændstoføkonomi | Støjende ved acceleration |
Forvent en bedre gensalgspris | Sløv i optrækket, hvis der ikke er kraftoverskud |
Billigere at vedligeholde |
Generelt kan der siges om nye biler med automatgear, at du drager nytte af de nyeste teknologier, som sparet brændstof og sikkerhedssystemer som f.eks. førerassistance. Dog er det ikke altid, at det sker. Når DCU har testet forskellige biler, er gearkassen og bilens drivlinje ikke altid afstemt med bilens motor og bilens elektronik. Derfor bør man altid prøve bilen med manuelt gear og herefter med automatgear. I sidste ende er det vigtigt at få forventningerne på plads.
Det er nemlig ikke alle bilproducenter, der er lige heldige med et harmonisk og afstemt automatgear til campingvognskørsel. Det kan der være flere grunde til – bilen kan virke sløv i optrækket, den støjer ved acceleration, eller at de to forskellige former for drivlinjer (manuel og automatgear) ikke er afstemt til campingvognskørsel. Totalgearingen kan være for høj mellem de to drivlinjer – hvorfor det godt kan betale sig at være omhyggelig og teste, om bilen reagerer lige så smidigt med automatgearet.
Her vil en prøvekørsel hjælpe på af afklare, om bilen virker kvik, og om samspillet med bilens styreelektronik også opfører sig som ventet. Er udvekslingen rigtig afstemt til en marchhastighed på 80–90 km/t i 5. eller 6. gear, og ligger det afstemt til 2.100-2.200 omdrejninger i højt gear. Det er nemlig vigtigt at holde motorens omdrejningstal over 2.000 omdrejninger, når du trækker campingvogn, så du dels får mere ”luft” på turboen, og dels får cirkuleret motorolier og væsker rundt med større flow. Kobles gearene ind, eller virker gearene sløve, og kobles der for sent ind?
På trods af en højere købspris er automatgearet ofte billigere på den lange bane, fordi det normalt kræver mindre vedligeholdelse end en manuel gearkasse, hvilket kan holde vedligeholdelsesomkostningerne nede.