Campingferie
Grænseløs & luksuriøs glamping i Italien
Nordisk Village Venezia er et nyt glamping-koncept, der efter planen skal spredes til flere byer og lande de kommende år.
Af Torben Brandt
Ni splinternye luksustelte blev i maj 2017 slået op på Camping Ca’ Savio på den italienske Lido tæt på Venedig. Står det til folkene bag, bliver de ni telte blot de første i et nyt koncept, der de kommende år skal spredes ud til flere andre af verdens lande og byer.
Globalt glamping-koncept
Nordisk Village kalder sig det første globale glamping-koncept, der krydser både grænser og kontinenter. Glamping er en forkortelse for ”glamorous camping”, hvor det enkle campingliv kombineres med komfortable luksustelte og smagfuld, nordisk inspireret indretning tilsat et lokalt twist.
Det hele bindes sammen af det globale website nordiskvillage.com, hvor kunden med tiden skal kunne se alle Nordisk Villages og samtidig booke sit ophold direkte på sitet.
De ni telte på Camping Ca’ Savio skal betragtes som en prototype, og på pressemødet med en række europæiske campingjournalister blev der gjort meget ud af at understrege, at konceptet nu er sat i søen, men bestemt ikke bliver færdigudviklet den første sæson.
– 2017 bliver et testår, hvor vi skal gøre os en masse erfaringer, og hvor vi skal spørge gæsterne, hvad de synes. Den feedback, vi får, skal bruges på at videreudvikle produktet, siger Michael Hübertz, marketingmanager i Nordisk Company.
Samarbejde på tværs
Nordisk Village er et partnerskab mellem Nordisk Company, der producerer luksusbomuldstelte og tilbehør, og lokale partnere – i dette tilfælde Camping Ca’ Savio i Venedig. Sidstnævnte leverer pladsen og yder den relevante service, som skal sikre, at gæsten får et luksuriøst ophold. For at blive samarbejdspartner skal campingpladsen leve op til en række specifikke krav til f.eks. grundens størrelse, teltenes indretning, fællesfaciliteter, servicekoncept i forbindelse med opholdet og online support. Tanken er, at man som gæst skal opleve den samme høje kvalitet på Nordisk Village, uanset hvor i verden man befinder sig.
Spørger man folkene bag Nordisk Village, er de ikke i tvivl om, at denne campingform vil kunne tiltrække nye kunder, der ellers ikke ser sig selv som campister.
– Vi kommer med et simpelt, rent og meget skandinavisk design. Det er en nordeuropæisk måde at gøre tingene på, som både er hyggelig og afslappet. Jeg er ikke i tvivl om, at konceptet vil kunne tiltrække nogle helt nye segmenter, siger administrerende direktør i Nordisk Village, Erik Møller.
Privat og fælles
De ni telte på Ca’ Savio varierer lidt i størrelse og form, men alle telte er store og luksuriøse bomuldstelte, som har navne fra den nordiske mytologi.
Teltene er placeret med tilpas stor afstand til, at man kan være privat, men samtidig er der mulighed for fællesskab i det åbne køkken centralt på pladsen, som alle beboere i Nordisk Village kan benytte. Desuden er der friske urter og grøntsager til fri afbenyttelse i forbindelse med køkkenet.
Vinmark eller bryllup
Selvom de første Nordisk Village-telte er opstillet på en campingplads, kan man ifølge Erik Møller sagtens forestille sig teltene placeret andre steder.
– Det kan være ved en fransk vinmark eller et grønt areal i forbindelse med et hotel. Dette koncept kan man i princippet forestille sig mange forskellige steder og ikke kun på en campingplads, siger Erik Møller og nævner musikfestivaler, jagtselskaber og bryllupper som arrangementer, hvor glamping-konceptet også kan anvendes.
Konceptet skal udbredes
Med Nordisk Village Venezia er den første af disse pladser født. Ifølge planen skal en ny Nordisk Village i løbet af 2017 åbne i Japan, hvor glamping-konceptet har haft stor succes, fordi japanerne ofte lever i tætbefolkede områder og derfor efterspørger den ro, som det giver at komme væk fra byerne og ud i naturen.
Også Rom, Barcelona og Paris ventes i fremtiden at blive nogle af de byer, der kan huse en Nordisk Village.