Foto: Kirstine Krefeld

Hold fugten fra døren

Fugt er vognens fjende nummer ét og kan i værste fald gøre din vogn ubeboelig og usælgelig. Har du en autocamper eller campingvogn, bør du derfor regelmæssigt få vognen fugttestet.

Af Torben Brandt

I sommer ringede et fortvivlet medlem til DCU. Hun havde et par måneder tidligere købt en brugt campingvogn i privat handel, og selv om hun følte, at hun havde gennemgået vognen grundigt før købet, havde den en større fugtskade, hun ikke havde opdaget.
 
Det triste svar til hende var, at hun formentlig hang på både skade og vogn, med mindre hun kunne bevise, at sælgeren bevidst havde undladt at fortælle om fugtproblemet før handlen, hvilket intet tydede på. 

Husk en fugttest
Havde kvinden ringet til DCUs tekniske afdeling, inden handlen blev indgået, ville hun være blevet rådet til at få foretaget en fugttest, før hun skrev under på noget. For man kan ikke altid se eller lugte, at der er fugt i vognen. 

– Fugt kan være meget alvorligt, for det kan give råd og skimmelsvamp og være dyrt at reparere. I værste fald kan det være så sundhedsskadeligt, at vognen bliver ubeboelig. Det er derfor, at jeg altid opfordrer til, at man får foretaget en fugttest, inden man handler brugt, og at man efterfølgende får fugttestet vognen mindst én gang om året. Så opdager man eventuelle fugtproblemer, inden de udvikler sig, siger teknisk rådgiver i DCU, Stefan Rosendal. 

– Ved en fugttest er der nogle målepunkter forskellige steder i vognen, som mekanikeren tjekker. Når man har været de steder igennem, ved man med 99 % sikkerhed, om vognen er tæt, eller om der er fugt, tilføjer den tekniske rådgiver. 

 

Image
Fugt, fugttest, Køge Caravan Center, hjørner, samlinger

 

Konkurrerer på tæthed
Det er ikke gået caravanproducenternes næse forbi, at vognenes tæthed er vigtig for campisten. Derfor er tæthedsgaranti et af de parametre, der konkurreres på i kampen om kunderne. LMC satte for et par år siden nye standarder ved at give 12 års tæthedsgaranti på sine nye vogne, mod at man får sin vogn fugttestet med faste intervaller efter LMCs forskrifter. Andre mærker har gjort noget tilsvarende, hvor kunden tilbydes en tæthedsgaranti på fem eller syv år mod regelmæssige fugttjek. 

De udsatte steder
På Køge Caravan Center er caravantekniker Ove Pedersen i gang med at fugtteste en campingvogn af lidt ældre dato. Han har været i faget i over seks år og ved derfor, hvor fugten har tendens til at vise sig på de forskellige mærker og modeller. 

– I denne vogn er der ikke fuget ordentligt i fronten. Det har betydet, at der er løbet vand ind i gaskassen, som er et af de steder, der kan være udsat for fugt. Jeg kigger også ekstra godt efter i vognens hjørner, ved servicelugerne, ved samlingerne og ved skærmkasserne, som ligeledes er udsatte steder, siger Ove Pedersen.

– Hvis jeg kan se, at der er rust på en indvendig skrue ved f.eks. vindueskarmen, ringer mine alarmklokker. Så skal jeg være ekstra opmærksom, for det kan være et tegn på fugt, tilføjer caravanteknikeren. 

Han bruger en fugtmåler til at tjekke fugtprocenterne i campingvognen og går systematisk til værks for at sikre sig, at intet forbigår hans opmærksomhed.

– Der vil altid være noget fugt i en campingvogn. Men hvis fugtprocenten er over 20, skal mekanikeren på vores testcenter skrive en bemærkning i fugttestskemaet, så kunden er opmærksom på, at der er et problem, forklarer DCUs tekniske rådgiver, Stefan Rosendal. 

Du kan selv gøre noget 
Fugt og dårligt indeklima skyldes ikke altid en utæt vogn. Også campistens måde at behandle vognen på har betydning. Har campisten f.eks. lagt en fugtig presenning ind i hjørnet af et magasin, der i forvejen er et sårbart område, risikerer han, at fugten spreder sig. Hvis bagagen tilmed er anbragt, så den hæmmer vognens tvangsudluftning, kan det lukke for ventilationen og dermed resultere i en fugtskadet vogn. 

Undlad derfor at opbevare fugtige ting i vognen og husk regelmæssigt at få luftet ud – også i de perioder, hvor vognen ikke bruges. 

 

Image
Fugt, fugttest, Køge Caravan Center, opbevaring

 

Alupest
En vogn kan også rammes af såkaldt alupest, hvor fugten kommer indefra og begynder at trænge ud igennem – og nedbryde – vognens aluminiumsplade. Mærker man med fingrene det pågældende sted, føles det som om, at pladen smuldrer. 

– Hvis først alupest begynder at sprede sig, kan man faktisk ikke gøre noget for at stoppe det. Kommer der alupest på vognsiden, bliver man nødt til at sætte en ny side på, siger Ove Pedersen. 
Man kan få sin campingvogn fugttestet på alle DCU’s test- og servicecentre, mens testcentret NBC Jels er det eneste DCU-testcenter, der servicerer autocampere. Du kan naturligvis også vælge at få fugttestet din campingvogn på et andet caravanværksted, du har tillid til. 

En fugttest er et kontrollerende eftersyn, som giver et overblik over, om der er fugt i vognen, og hvor alvorlig skaden er. Der bliver ikke udbedret nogen skader i forbindelse med fugttesten. På DCUs testcenter koster en fugttest 740 kr., men som medlem af DCU får du mellem 5 og 15 % rabat på testen – afhængig af, om det er høj- eller lavsæson. 

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her