Forsikring
Hvis ulykken er ude: Sådan gør du ved trafikuheld
Det er vigtigt at dokumentere mest muligt, hvis uheldet er ude på ferieturen. Eksempelvis kan de vigtigste feriebilleder faktisk være dem efter trafikulykken.
En trafikulykke på ferien kan være en så chokerende oplevelse, at man ikke får samlet de nødvendige informationer på stedet.
Forvirringen er ofte ekstra stor, hvis ulykken sker på ferieturen. Før højsæsonen for ferietrafik for alvor sætter, råder UlykkesLinjen derfor til i det mindste at gøre tre ting, hvis ulykken rammer:
Tal med modparten, tag fotos og få et lægetjek med det samme, for manglende dokumentation kan koste dyrt.
Svært at holde hovedet koldt
Få navn og forsikringsselskab på modpart samt navn og kontakt information på vidner, og få et lægetjek. Det er vigtigt at få dokumenteret en ulykke i forhold til erstatning og ansvar. Men når man lige har været ude for en ulykke, er det ikke let at holde hovedet koldt.
Når ulykken sker i udlandet eller med udenlandske turister i Danmark, er det endnu vanskeligere at få de rette informationer på plads. Det oplever UlykkesLinjen, der vejleder danskere i forhold til konsekvenser efter en ulykke.
Grib telefonen
Derfor har UlykkesLinjen et meget simpelt råd forud for feriehøjsæsonen: Hvis du kommer ud for et trafikuheld, så grib som minimum den mobiltelefon, som du altid har ved hånden, og dokumenter med fotos.
– Det er absolut bedst at få navn, e-mail og telefonnummer fra vidner, myndigheder og modpart ved en ulykke. Men vi ved fra vores samtaler med ulykkesramte, at især på ferien er det svært, når der er sprogbarrierer og forvirring om regler. Derfor siger vi nu: Grib i det mindste mobiltelefonen og tag fotos på ulykkesstedet, siger projektchef Mette Lundstrøm Jørgensen fra UlykkesLinjen.
– Det kan f.eks. være billeder af en modparts bil, hvor nummerplade og model er synlig, et uheldssted eller billeder af specifikke skader. Man kan også spørge, om man må tage et foto af modpartens og vidners kørekort eller id. På den måde kan man finde dokumentationen sidenhen, og det kan være afgørende for erstatning, tilføjer hun.
Lægetjek kan ikke vente
Ved alvorlige skader er det naturligvis vigtigt at ringe efter hjælp. I hele EU er alarmnummeret 112.
I tilfælde af mindre akutte smerter eller mistanke om personskade kan det virke oplagt at vente med at blive undersøgt, til man er hjemme fra ferien igen. Men hvis trafikskaderne skal anerkendes af forsikringsselskabet, er det vigtigt, at dine skader så hurtigt som muligt bliver beskrevet grundigt af en læge.
Forsikringsselskabet, hvor man har sin rejseforsikring, bør derfor kontaktes, så de kan finde et relevant sted i området, hvor man kan blive undersøgt og evt. behandlet.
Ved personskade
Du kan få behandlet din skadesag herhjemme, hvis du har været involveret i et færdselsuheld i udlandet – og du ikke selv har skylden. Dette gælder for færdselsuheld i et EU/EØS-land. Alle forsikringsselskaber i disse lande har en skaderepræsentant her i Danmark. Denne danske repræsentant skal herefter videreformidle dit krav til det udenlandske selskab.
Du skal som skadelidt være opmærksom på, at uheldet skal opgøres efter skadelandets love og erstatningssummer.
Du skal oplyse modparten om dit forsikringsselskab og evt. udfylde den internationale skadeanmeldelsesblanket. Husk at begge parter skal underskrive.
Ret vil vejhjælp ved kaskoforsikring
Har du kaskoforsikring giver det dig automatisk ret til vejhjælp i en lang række lande via SOS International. Du skal blot bruge to ting: Din bils registreringsnummer og SOS Internationals app til din telefon. App'en har en praktisk GPS-funktion, som kan vise din præcise placering i tilfælde af et nødstop.
Få råd og vejledning hos UlykkesLinjen
Hvis der opstår spørgsmål efter en ulykke, kan man altid ringe og få gratis og uvildig vejledning hos UlykkesLinjen. UlykkesLinjen giver gratis og uvildig vejledning for at hjælpe ulykkespatienter og deres pårørende til at tackle de udfordringer, der kan opstå efter en ulykke.
Der sidder altid en erfaren gruppe af rådgivere ved telefonerne, der kan trække på et bagland af specialister som jurister, læger, fysioterapeuter, psykologer og ergoterapeuter, der er tilknyttet UlykkesPatientForeningen.
Initiativet til UlykkesLinjen er skabt i samarbejde mellem Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og UlykkesPatientForeningen.