Jesperhus fejrer 50 års jubilæum
Få et kram af Jungledyret Hugo, oplev papegøjer gå i skole eller kom gratis ind, hvis du hedder Jesper. Det er nogle af de oplevelser, man kan få i Jesperhus Feriepark på Mors i år, hvor de fejrer 50 års jubilæum. Der er blevet en del mere konkurrence om kunderne, siden Jesperhus Blomsterpark slog dørene op for 50 år siden, og det er ikke længere nok at plante de sidste nye tulipanløg i bedene for at trække folk til. Den blomstrende familievirksomhed har sat mange nye skud siden og har nu godt fat i børnefamilier fra hele Norden.
Når folk på Mors og omegn skulle køre en tur om søndagen i 1966, gik turen ofte til Legind Bjerge. Hist hvor vejen slog en bugt – var der et lille rundt træhus med stråtag med navnet ”Storkereden.” Her kunne man kunne købe blomsterbuketter, frugt og grønt. Og så skete det, at kunderne kom til at liste ind i den ejendommelig have bagved vejboden, hvor de stod og lurede for at se tulipaner, roser og sommerblomster, som var plantet i sirlige mønstre i den private have. Stedet var ejet af ægteparret, Edith og Niels Overgård, som fik idéen til at skabe en park, hvor der skulle være adgang til at komme lidt tættere på blomsterne. Det blev startskuddet til det, der i dag er Nordeuropas største Blomsterpark på 8 hektar.
Jesperhus Feriepark, som det hedder i dag, er stadig drevet som familievirksomhed af 3 af de 4 sønner, som kom til. Blomsterparken har udviklet sig en del gennem årene og består nu også af et Feriecenter, JungleZoo, Bade - og Legeland. Da Jesperhus blev åbnet i 1966 var der 40.000 gæster det første år. I dag kommer der over 200.000 dagsgæster i Blomsterparken, 250.000 overnatninger på Feriecenteret og en omsætning på 80 millioner kroner om året.
Hvorfor hedder det egentlig Jesperhus?
Da grundlæggerne Niels og Edith Overgaard fik deres første søn Jesper, boede de i et gammelt stuehus på et lavtliggende sted. Det viste sig, at Jesper led voldsomt af astma, og lægen opfordrede dem til at flytte til et mindre fugtigt sted. De søgte om tilladelse til at bygge et hus i deres udmark, der var beliggende i højt terræn tæt ved Legind Bjerge Plantage. I 1960 flyttede de ind i deres nye hjem, som nu var et motel med seks værelser. De navngav huset ”Jesperhus” efter sønnen, som jo var den egentlige årsag til flytningen. Jesper Overgaard er i dag administrerende direktør og er stolt af, at hans far var så handlekraftig dengang, selv arbejdede fra 5-21, gravede bede og slæbte kampesten.
– Det kom jo ud af en stor trang til at skabe selv. Han troede så fuldt og fast på det, han gjorde, at han ind imellem glemte at få aftaler med myndighederne og bankerne helt på plads, inden han f.eks. begyndte at bygge svømmehallen, griner Jesper Overgaard, som i juli måned har 300 medarbejdere under sig.
Blomster er ikke nok
I de første år af Jesperhus’ historie kom der lange rækker af busser fulde af seniorer, som kom fra hele Norden for at se de farvestrålende sommerblomster i fuldt flor. I dag er det yngste søn, Karsten Overgaard, der er gået i sin fars fodspor som gartner, og som har fingrene i jorden. Han er tro mod det grundprincip med Blomsterparken, som han beundrer sin far for at være gået i gang med dengang.
– Dette er ikke en park som andre parker i resten af verden med klippede hække i lige linjer. Min far ville lave et sted, hvor man kunne komme og nyde mangfoldigheden – og blive glad af at se de mange farvestrålende sommerblomster og finde ro i sindet. Jeg har valgt at holde fast i den stil, som er vores egen med de mange sommerblomster og formationer af mange husløg, siger gartneren, som også erkender, at blomster i dag ikke er nok til at trække folk til.
Hugo trækker børnefamilierne til
I dag er størstedelen af gæsterne familier med mindre børn, som kommer og bliver i flere dage. Blomsterparken, de levende dyr i ZOO og Legeland gør, at der er noget for alle. Men der er særligt én, som drager de mindre børn. Det er Jungledyret Hugo, som er blevet ferieparkens maskot på alle platforme. Jesperhus Feriepark har lavet en aftale med Egmont/Nordisk Film, som har lavet tre biograffilm med de populære jungledyr, og som de nu har licens til selv at udvikle som deres egne. Søn nummer to, Peter Overgaard, er marketingschef og står bag det team, der udvikler underholdningen og aktiviteter hvert år. Hugo og vennerne Rita og Zig og Zag optræder i en række shows, hvor de synger sange, opfører eventyr og laver morgengymnastik med børnene og krammer dem godnat, inden de skal i seng om aftenen. Teamet bag maskerne holder også gang i markedsføringen og har kontakt til deres fanklub på alle platforme, som er nødvendigt i dag.