Vejafgift
Kan jeg køre ind i miljøzoner med eftermonteret partikelfilter?
Et DCU-medlem har købt en autocamper uden partikelfilter. Hvis det bliver eftermonteret, kan han så køre ind i alle miljøzoner, eller er der begrænsninger?
Et DCU-medlem spørger:
Jeg er ved at købe en autocamper, som er en Hymer fra 2008 med Fiat-motor. Bilen har ikke partikelfilter, og det skal den jo have, og jeg regner med, at det kan eftermonteres.
Mit spørgsmål er helt enkelt, at hvis partikelfilter bliver monteret, kan man så komme ind i alle miljøzoner, eller er der begrænsninger?
DCU-Huset, svarer:
Når man eftermonterer et partikelfilter på en dieselbil, bliver mængden af skadelige partikler reduceret.
Ifølge loven bortfalder partikeludledningsafgiften, hvis du eftermonterer et partikelfilter, og du kan opnå adgang til miljøzoner i Danmark.
Det er generelt IKKE muligt at ændre en bils EuroNorm, der vil ofte være ændrede EGR systemer mv., som også spiller ind. Det er kun bilfabrikken, som kan dokumentere en anden EuroNorm, så i praksis betyder det, kør som den er, eller køb en ny/nyere.
Du kan altså ikke opgradere eller opdatere en EuroNorm, men eftermontering af partikelfilter vil være mulig, og det vil ofte sidestille dit køretøj i den næste EuroNorm. Det gælder specielt Fiat-køretøjer registeret første gang 2002 – til 2012. Her er prisen ca. 10.000.
Ved køretøjer før 2002 vil det være meget bekosteligt, ofte 40.000 kr. eller mere. Fiat Ducato fra og med EuroNorm 5 (2012) har partikelfilter fra fabrikken. Autocampere fra 2015 tilhører EuroNorm 6 – som kommer til at gælde i mange år frem, da man har valgt at dele EuroNormen op i delmål. Fra september 2019 er kravet til nye køretøjer således EuroNorm 6 D.
Jeg modtager med jævne mellemrum henvendelser fra bekymrende medlemmer, når bilen enten står for udskiftning eller ved køb af nyere brugt autocamper.
Vi skal alle passe på miljøet, men politisk skal der være brugbare løsninger, hvorfor de tyske myndigheder forsat kører med det grønne mærke, Euro 4, så hvis man har en Euro 5 eller Euro 6 godkendt autocamper, tildeles man i dag stadig kun det grønne Euro 4-mærke.
Endvidere oplever jeg, at byerne har en undtagelse fra reglerne, så man tillader udenlandsk indregistrerede køretøjer med f.eks. gult mærke (3) i grøn zone (4). Disse undtagelser vil fremgå af de enkelte byers politik på området. På Umwelt
Plakette.de vil du finde oversigten – og EuroNorm reglerne i Tyskland, og generelt er det vigtigt, at du ved kørsel i udlandet tjekker op på miljøzonerne i det land og de byer, du har tænkt dig at besøge, inden du kører dertil. Her kan det være en god ide at læse om miljøzoner på fdm.dk.
Når du køber en autocamper, vil man selvfølgelig gerne have friheden til at kunne køre overalt også ind i den inderste zone i byerne, men man skal huske, at alle byerne i dag er opdelt i 3 zoner, rød, gul og grøn, og det er nok de færreste, som kører helt ind i den inderste bykerne, således vil der altid være mulighed for at dreje af på en ringvej, inden den næste zone fanger en.
Langt de fleste autocamperturister kommer ikke længere end til den røde eller gule zone, inden man finder en god stellplatz/base.
Er du medlem af DCU?
Som DCU-medlem har du adgang til kyndig teknisk vejledning om din campingvogn, autocampere, campingudstyr m.m.
Er du i tvivl om, hvor stor en campingvogn, din bil må trække? Vil du vide, hvordan du bedst pakker din campingvogn til ferien, så du undgår problemer med overvægt? Eller har du et helt tredje teknisk spørgsmål? Så hjælper DCU alle, der er medlem. Det koster ikke noget, da hjælpen er inkluderet i dit medlemskab.