Køb & salg
Kan vi reklamere over vores køb?
Et medlem af DCU har fået leveret en ny campingvogn med en anden type fælge end dem, der blev oplyst ved købet. Kan man reklamere over den slags?
I forbindelse med køb af ny campingvogn opdager vi, at campingvognen er monteret med stålfælge. Af forhandleren havde vi ellers dels på salgsskiltet og dels i salgsmaterialet fået oplyst, at campingvognen var med aluminiumsfælge. Hvor længe løber fristen, til vi kan reklamere – og kan vi reklamere?
Svar fra teknisk rådgivning i DCU: Hvis campingvognen lider af en mangel, skal I give forhandleren besked indenfor rimelig tid. I campingbranchen er det sædvane, at fristen er to måneder efter, manglen er opdaget. I modsat fald kan I risikere at tabe retten til at gøre manglen gældende. Derfor er det vigtigt, at man gennemgår campingvognen – uanset om den er ny eller brugt – og tjekker, at alt fungerer og stemmer overens med det aftalte. Ofte opdager man først, når campingvognen tages i brug, at der er f.eks. en utæt vandinstallation, strøm der ikke virker i vognen, eller at campingvognen måske er klargjort mangelfuldt. Hvis campingvognen ikke er beskrevet korrekt i salgsmaterialet – som i dette tilfælde, hvor det fremgår, at den har fælge af aluminium, men bliver leveret med stålfælge, betragtes dette som en mangel, som forhandleren skal rette. Det seneste tidspunkt, en sådan fejloplysning kan rettes, er i slutsedlen.
Husk, at du som medlem af DCU har mulighed for at kontakte DCUs tekniske rådgivning med små og store spørgsmål, der angår campinglivet.
Du kan også sende en e-mail med dit spørgsmål til teknisk@dcu.dk