Autocamper
Købelysten er tilbage
Der var stigning i både salget og antallet af besøgende på Autocamper Show i Fredericia. Salget af autocampere i Danmark har endnu ikke toppet, lyder vurderingen fra en agent.
8.753 gæster gik igennem tælleapparaterne, da Autocamper Show i Messe C i Fredericia første weekend i november slog dørene op for publikum. Dermed steg besøgstallet i forhold til 2023, hvor cirka 8.200 var til Autocamper Show.
Gæsterne havde mere end 200 autocampere og campervans fra en række forskellige mærker at kigge på og kunne desuden lade sig friste af telte, markiser, cykler og masser af andet campingudstyr.
Derudover var der weekenden igennem foredrag med inspiration og tips til livet med autocamper, blandt andet fra DCUs landsformand Anne-Vibeke Isaksen, der både fredag og lørdag fortalte om sine 10 mest uforglemmelige rejser i autocamper.
Godt salg
Efter messen var der stor tilfredshed fra både importører og agenter med Autocamper Show 2024.
- Det er gået rigtig godt for os. Vi plejer at sælge en håndfuld vogne på messen, men i år er der solgt mere end dobbelt så meget, siger administrerende direktør i Adria Danmark, Per Højgaard, der både sælger Adria og søstermærket Sun Living.
- Det gode salg skyldes både, at vi havde skarpe sælgere på standen, og at vi havde de rigtige produkter med, blandt andet var de to Sun Living-kampagnemodeller virkelig nogle storsælgere. Vi har også efterfølgende haft et godt salg på baggrund af messen, hvor der røg tre vogne i går, og der ryger yderligere en i dag, siger Per Højgaard.
Rift om salgsmateriale
Kim Godballe, salgsansvarlig hos Campex, der er agent for Hobby og Fendt, fornemmede også en mere positiv stemning blandt publikum i år.
- Folk var meget mere snakkesalige i år, og vi mærkede en større interesse på produkterne og en større villighed til at sætte sig ned og få et godt tilbud i forhold til sidste år. Vi vil selvfølgelig altid gerne sælge noget mere, men man skal også huske, at det er en stor ting at købe en vogn på en messe, og ofte skal man lige hjem og overveje det en ekstra gang. Sådan ville jeg også selv have det, men vi kunne i hvert fald glæde os over, at interessen var der, konstaterer Kim Godballe. Samme toner lyder fra Steen Rasmussen, direktør i Intercamp, som blandt andet sælger KABE, Knaus og Weinsberg. - Vi har aldrig udleveret så meget salgsmateriale som i år. Vi har også solgt vogne, og jeg synes især, interessen gik på kassevognene, hvor der var større efterspørgsel end normalt, og på de fuldintegrerede autocampere, siger Steen Rasmussen.
Har endnu ikke toppet
Indehaver af Camping Agenten, Peter Outzen, som er agent for mærkerne Benimar, Autostar, Elnagh og Randger, siger, at messen i år var den hidtil bedste for Camping Agenten.
- Folk ville gerne både snakke og have tilbud, og det korte af det lange er, at det var vores bedste messe hidtil på samtlige mærker. Der var en meget positiv stemning, og købelysten var der også. Det viser, at interessen fortsat er stor for autocampere, og at folk vil gerne købe, så hvis nogen tror, at salget af autocampere har toppet, så siger jeg, at det tror jeg ikke, at det har, siger Peter Outzen.
Også fra arrangørerne var der efterfølgende tilfredshed med de tre messedage.
- Vi er glade, når gæster og udstillere glade. Jeg synes, at det lykkedes os at skabe en inspirerende weekend med den rette blanding af udstillere, foredrag og andre gimmicks, og man kunne høre, at drømmene levede, siger Ida Hahn, projektleder på Messe C.
Næste år finder Autocamper Show i Messe C fra 31. oktober til 2. november 2025. Hvis du vil bo på campingpladsen, Camp C, som oprettes på messeområdet under ledelse af DCU-personale, åbner tilmeldingen i midten af august.