Tips & Teknik
Kompakte Knaus Südwind 500 EU
Knaus har enkeltsengsvognen til parret, der gerne vil forkæle sig selv, uden det koster hele opsparingen.
Tekst og foto Torben Brandt
Hvis Knaus var en bil, ville den være en Folkevogn, lyder det nogle gange fra forhandlere, når de prøver at forklare kunderne, hvilken type campingvogn Knaus er.
Og sammenligningen er ikke helt skæv, for ligesom med VW er Knaus hverken den billigste eller dyreste på markedet og har et mål om at lave ordentlige produkter, der er til at betale.
Den kombination har de danske kunder godt kunnet lide, for Knaus lå i kalenderåret 2021 med 318 solgte vogne på en tredjeplads på listen over Danmarks mest solgte campingvogne, kun overgået af Adria og Hobby.
Knaus Südwind 500 EU har en egenvægt på 1.365 kg, en lasteevne på 435 kg og en totalvægt på 1.800 kg. Da testen blev lavet, kostede den 223.500 kr., hvilket ikke er en foræring, men så får køberen også en flot vogn med mange fine løsninger. I dag koster vognen fra 239.000 kr.
Vi har lånt den testede campingvogn hos Vestsjællands Campingcenter ved Fuglebjerg.
Siddegruppen
Rundsiddegruppen er placeret bagest og har rigeligt med plads til de to voksne, som en vogn med to enkeltsenge typisk sigter på, og skulle der være børn eller børnebørn med, kan de også sagtens være der.
Hyndestoffet er sandfarvet, mens puderne ligeledes er lyse med inskriptionen 60 years, der viser, at der er tale om en jubilæumsmodel. Ud over de to puder er der også to plaider og en bordløber med i 60 years-pakken.
Sofaen har en siddedybde på 45 cm i siderne og 42 cm på langsiden op mod endevæggen.
Spisebordet er et teleskopbord, der er let at slå op og ned, så siddegruppen kan omdannes til et par ekstra sovepladser, hvis der er brug for det.
Bordet er 80 cm langt og 75 cm bredt, og højden på 73 cm passer udmærket til siddehøjden i sofaen.
Rundt om siddegruppen er der i alt seks overskabe med god plads til tøj og andre genstande, der ikke vejer så meget, for den tunge bagage skal ligge lavt og gerne hen over eller foran vognens aksel.
Under de to skabe langs endevæggen er der to åbne hylder, som er adskilt af et midterstykke.
Der er fin opbevaringsplads under siddegruppen, dog ikke i venstre side der er optaget af en Truma Therme varmtvandsbeholder og en vandtank på 45 liter.
Vandtankens placering bagest i vognen betyder, at det vil være uklogt at køre med fyldt vandtank, fordi vognen risikerer at blive bagtung og dermed ustabil under kørsel.
Lyset kommer fra to spots under overskabene og fra en læselampe i hver side, der tændes og slukkes ved en let berøring.
Over bordet er der en loftslampe, og derudover kommer der masser af dagslys ind i siddegruppen takket være en tagluge, to sidevinduer og en stor bagrude.
Vinduerne både i siddegruppen og resten af campingvognen har myggenet og rullegardiner. Desuden kommer der lys ind gennem vinduet i den brede indgangsdør.
Klimaryglænet rundt om siddegruppen er velkonstrueret, så der er plads til, at den varme luft kan komme op. En del af forklaringen er, at Knaus har støbt bagenden i ét stykke, hvilket giver cirka 10 cm ekstra plads, som gør det muligt at lave den fornødne afstand mellem ryghynde og væg.
Ved siden af siddegruppen i venstre side er der et garderobeskab med bøjlestang, og under det skab er batteriet, hvor også styreboksen til Enduro Premium-moveren sidder.
I mange vogne ville der sidde en gasovn uden på dette skab, men i Knaus Südwind 500 EU kommer varmen fra et pladsbesparende Truma Vario Heat comfort-fyr, der kører på gas, og som er placeret i fodenden under sengen i venstre side.
Styrefunktionen til varmesystemet sidder ved indgangsdøren og er ikke digitalt, men derimod en knap du drejer på. Truma Vario Heat fås også i en version, der både kan køre på el og gas, men den fleksibilitet får man ikke i den testede vogn.
Ud over Truma Vario Heat har vognen gulvvarme som varmesupplement.
Badeværelse
Der er ikke noget brusebad på badeværelset, så hvis det er et must, er det ikke denne vogn, I skal vælge. Brusebunden har et enkelt afløb, så vandet kan løbe ud, hvis du tager en etagevask. Vandet både i badeværelse og køkken opvarmes af Truma Therme.
Under håndvasken er der et lille skab, og derudover er der plads til toiletsager i et skab på væggen, hvor der er lavet et hul til servietter i bunden.
Over håndvasken sidder et stort spejl. Der er fin benplads på Thetford-toilettet, hvor toiletrulleholderen sidder lidt upraktisk på væggen, fordi man rammer albuen ind i den.
En placering på endevæggen havde været mere hensigtsmæssig. Badeværelset har desuden en sammenklappelig tøjstang.
Køkkenet
I nogle campingvogne og autocampere er køkkenbordet så lille, at det næsten ikke er brugbart, men her er der god plads, for de tre gasblus er trukket så langt tilbage, at der er 20 cm arbejds- og aflæggeplads forrest og yderligere 38 cm aflæggeplads på venstre side af køkkenbordet, der støder op mod den ene seng.
Vasken er 30 cm bred og 20 cm dyb og placeret helt til højre. Der er to overskabe, hvor det ene er ét stort rum, mens det andet har en midterhylde.
LED-lyset er placeret under overskabene, og derudover kommer der lys ind gennem vinduet, som vender ud mod forteltsiden. De tre skuffer under køkkenbordet er rummelige og udstyret med soft-close.
Gasblusset er trukket langt tilbage, og det efterlader god arbejdsplads forret på køkkenbordet. Der er masser af skabe, som giver mulighed for at udnytte lasteevnen på 435 kilo.
Køleskabet er et absorptionsskab fra Dometic, der både kan køre på gas og el. Det har indbygget fryseboks og er på 98 liter, hvilket vil være i underkanten for nogle campister, men i en forholdsvis kompakt vogn med en indvendig længde på 528 cm er pladsen ikke ubegrænset, og der er producenterne gået på kompromis med køleskabets størrelse for at skabe plads andre steder.
Der er i alt tre stikkontakter, som gør det muligt at have gang i både kaffe- og røremaskine. Generelt er der godt med albuerum i køkkenet, hvor gulvafstanden mellem køkken og badeværelse på modsatte side er 47 cm, så der er god plads til at passere hinanden.
Soveafdelingen
De to enkeltsenge er placeret forrest og har 10 cm tykke madrasser, der ligger på en lamelbund.
Sengen i højre side af vognen er 197 cm lang, mens der er 215 cm at boltre sig på i venstre side, så her skal familiens længste medlem ligge.
Tilmed er sengene 85 cm brede, så der er god plads både i længden og bredden. Et lameludtræk mellem de to senge gør det muligt at omdanne dem til en stor dobbeltseng, hvis man foretrækker det – onsdagsudtrækket, som en vittig sjæl i campingbranchen engang døbte det.
Der er god plads i de to enkeltsenge, som ved hjælp af et lameludtræk kan omdannes til en meget stor dobbeltseng.
I alt seks skabe er fordelt rundt om sengene, så der også i denne del af vognen er der godt med aflæggeplads.
Der er vinduer i siden, men ikke noget vindue i fronten. Skulle der være brug for lys, er der over hver seng en læselampe, der tændes og slukkes ved let berøring.
Læselamperne både i soveværelset og siddegruppen har USB-stik, så eksempelvis telefonen kan lades op. Desuden er der to stikkontakter under overskabene, så der er muligheder nok for at trække strøm.
Der er god aflæggeplads under begge senge, og det er nemt at komme til, fordi bund og madras let holdes oppe af en kraftig gasfjeder. Under sengen i højre side er der en stor serviceluge, så større ting som f.eks. møbler kan lægges ind udefra.
TV-ophænget er placeret i fodenden på sengen i venstre side.
Lys
Lysstyrken i vognen blev målt med en luxmåler med gardiner og persienner trukket for både vinduer og de tre tagluger. De nævnte tal skal ses i sammenhæng med, at Arbejdstilsynet anbefaler mellem 200 og 500 lux til de fleste typer arbejde.
På spisebordet blev målt 135 lux med loftslampen tændt, mens der blev målt 475 lux midt på gaskomfuret, hvilket er tilfredsstillende lysforhold at lave mad under. Derimod er der kun 60 lux yderst på køkkenbordet.
Der blev målt 393 lux i håndvasken med de to spots tændt, og i sengeafdelingen blev der målt 130 lux i læsehøjde liggende i sengen.
Karosseri
Udenpå ser vognen godt ud med glatte, lysegrå plader og sorte stafferinger. Taget er i GFK, som er glasfiberforstærket plastik, der er modstandsdygtigt over for hagl.
Gaskassen er rummelig, har aluminiumsbund og kan snildt rumme to 11 kg gasflasker, kabler med videre. Det er nemt at komme ind til gaskassen, hvor to kraftige gasfjedre holder lågen oppe.
Støttebenene sidder lidt langt inde, så det er nødvendigt at gå ned på knæ for at få fat i spindlerne.
Gaskassen er rummelig og kan snildt holde sig selv oppe. Elstikket sidder ikke i siden, men er placeret i et lukket skab bagest på vognens venstre side.
Elstikket plejer at sidde bag en lille klap på siden på vognen, men her sidder det i et lukket skab bagest til venstre, hvorfra der også er adgang til vandtanken.
Vognens bagende ligner bagenden på en autocamper, hvor en fed detalje er, at baglygterne er bygget ind i karosseriet, så de ikke stikker ud.
Det ser godt ud og har tilmed den fordel, at regndråber ikke drypper ned på lygterne, hvilket kan være en generende lyd, når man forsøger at sove.
Vognen har 17 tommer hjul, som både ser godt ud og er komfortable at køre med.
Moveren er med i salgsprisen på den testede vogn, hvilket repræsenterer en værdi på cirka 15.000 kr., når monteringen regnes med.
Baglygterne er elegang integreret i karosseriet.
Konklusion
Konstruktørerne har haft en heldig hånd med denne Knaus, der udvendigt har et fint spil mellem lyse og mørke farver, og hvor der indvendigt er valgt et lyst og meget skandinavisk design, der suppleres af et glimrende lysindfald takket være tre tagluger og adskillige vinduer.
En 500-vogn er forholdsvis kompakt, men pladsen er godt udnyttet, hvilket blandt andet skyldes den nye, helstøbte bagende, som er inspireret af autocamperverdenen og giver cirka 10 cm ekstra.
Bagenden ser godt ud, men har også den fine detalje, at lygterne er indarbejdet i karosseriet, så regnen ikke drypper på lygteglasset, hvilket kan være ret generende. I den anden ende af vognen har gaskassen aluminiumsbund og er både rummelig og med en dekorativ frontlåge.
Der er fremragende arbejdsplads på bordet i køkkenet, hvor det er et minus, at absorptionskøleskabet er på beskedne 98 liter. Til gengæld betyder det lille køleskab, at der er god plads mange andre steder i campingvognen.
Det havde været rart med et brusebad, og det er også et minus, at det er nødvendigt at gå ned på knæ for at få fat i spindlerne til støttebenene.
Jeg havde også gerne set en anden placering af den 45 liter store vandtank, for placeringen bagi risikerer at gå ud over vogntogets stabilitet, hvis man kører med vand i tanken.
Plusser er der til gengæld mange af, for ud over det harmoniske udseende og den gode udnyttelse af pladsen har vognen masser af skabe og god aflæggeplads under magasiner og senge, og med en lasteevne på 435 kilo er der gode muligheder for at medbringe godt med feriebagage.
Det havde været dejligt, at der i en jubilæumsmodel også havde været en elektrisk funktion i Truma Vario Heat, men det er under alle omstændigheder positivt, at det er denne ovn, som er valgt, for den er både pladsbesparende og effektiv og har en lav vægt.
Den elektriske gulvvarme trækker også op og er med til at øge komforten, selvom det kun er en sekundær varmekilde.
Over alt er der en følelse af rummelighed, lige fra den brede indgangsdør til den store siddegruppe og til de to enkeltsenge, hvor der er rigelig plads både i længden og bredden, og skulle man ønske det, kan enkeltsengene let omdannes til en stor dobbeltseng.
Priser fra 239.000 kr. er yderst rimelige for en vogn med mange fine funktioner, og hvor køberen tilmed får en mover med i købet i den testede vogn.
Data
Knaus Südwind 500 EU "60 Years"
Totallængde: | 731 cm |
Indvendig længde: | 528 cm |
Udvendig bredde: | 232 cm |
Indvendig højde: | 196 cm |
Egenvægt: | 1.365 kg |
Totalvægt: | 1.800 kg |
Lasteevne: | 435 kg |
Pris: | 239.000 kr. |
Blandt andet på puderne markeres det, at der er tale om en 60 års jubilæumsmodel.