Mini-biltest 2022
Lexus NX er luksus på japansk
Efter 8 års pause fra Danmark er Lexus vendt tilbage. En af de vigtigste biler i modelprogrammet er den nye NX, der i Danmark findes som plug-in-hybrid.
Efter 8 års pause fra Danmark er Lexus vendt tilbage. En af de vigtigste biler i modelprogrammet er den nye NX, der i Danmark findes som plug-in-hybrid. Vi tester den japanske konkurrent til Audi Q5 og BMW X3
Tekst og foto Morten B. Bek
I 2013 lukkede og slukkede den danske importør bag Lexus for salget af nye biler, og eventyret med de japanske luksusbiler sluttede. Et eventyr som var mere en tam godnathistorie, for Lexus formåede aldrig at sætte et præg på danskerne. Det var ikke til at tage fejl af: Skulle kunderne have en luksuspræget bil, så skulle den komme fra Audi, BMW, Mercedes-Benz eller Volvo.
Importøren, som også står bag søstermærket Toyota, har imidlertid holdt Lexus på vågeblus og holdt øje med markedet i de senere år.
Med gode betingelser på firmabilsmarkedet og rabatter til elektrificerede biler begyndte nye biler fra Lexus igen at køre ud fra den danske forhandler midt i 2021. Det er ingen slåfejl, når der står DEN danske forhandler.
Som det også var tilfældet frem til 2013, er der bare en forhandler i Danmark. En såkaldt brand store, som man finder i Søborg tæt på København. En forhandler i Aarhus, måske en i Aalborg og Odense, virker som en logisk udvidelse, men indtil videre er der ingen offentliggjorte planer for nogen udvidelse af forhandlernettet.
Nært beslægtet med Toyota RAV4
At hele det danske marked skal serviceres af en enkelt forhandler ville ikke vække undren, hvis Lexus’ biler var ligegyldige. Men som testen af NX, en af mærkets nyeste biler, viser, så har importøren mindst et produkt på hylden, som fortjener bedre forhandlervilkår.
NX, en mellemstor SUV nu i anden generation, skal sammenlignes med biler som Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60. Et segment som er yderst populært i Danmark.
NX er søstermodel til Toyota RAV4, og i Danmark fås den udelukkende som plug-in-hybrid - NX 450h+. Den har samme opbygning og drivlinje som Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, der var med i kåringen til Årets Campingtrækker 2021: 2,5-liters benzinmotor, en elmotor, trinløs automatgearkasse og en samlet ydelse på 306 hk.
Dertil et stort batteri på 18,1 kWh, som giver en rækkevidde på el på op til cirka 76 kilometer.
Da vi testede RAV4 Plug-in Hybrid, gjorde den sig hverken rigtig godt eller rigtig dårligt bemærket, men da Lexus NX er en nyere og mere luksuriøs bil, kan resultatet fra testen af RAV4 ikke bare overføres.
Den rene luksus
Lexus NX 450h+ starter lige under 600.000 kr. og er dermed næsten 150.000 kr. dyrere end den billigste Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Prisforskellen er kun den halve sandhed, for NX har langt mere standardudstyr end RAV4, og så er der tale om en langt mere luksuriøs og lækker SUV.
Det fremgår også meget tydeligt, både i materialevalg, støjniveau og kørekomfort, at NX er en dyrere bil end RAV4, og på de tre områder er den nye NX mindst på niveau med de tyske konkurrenter.
Når det kommer til rækkevidden på en opladning, er NX flere af sine konkurrenter ganske overlegen. Det store batteri giver en god rækkevidde, og selv med campingvogn på krogen forsvinder strømmen ikke som dug for solen.
I RAV4 Plug-in Hybrid er støjen fra benzinmotoren, når der skal mønstres mange kræfter under acceleration, for høj, men NX er markant mere raffineret. Da det samtidig er sjældent, motoren behøver køre længe ved høje omdrejninger, er støjen meget overskuelig. Bilen har rigeligt med kræfter.
NX står også for bedre, mere stabile køreegenskaber med campingvogn på slæb, end RAV4 gør. Styretøjet er godt nok tungt og lidt trægt, men undervognen er yderst forudsigelig og vejgrebet rigtig godt; firehjulstræk er en del af plug-in-hybridens opsætning.
Tydeligt japansk
For 600.000 kr. kan man forvente en lækker, luksuriøs og raffineret bil. Lexus har en tydelig japansk stil, når det kommer til indretning, og materialerne i eksempelvis indlæggene i dørene er sublime i udseende, og når man rører ved dem.
Formerne er langt mindre stramme end i en konkurrent som Audi Q5, og nogle ting fungerer ikke helt intuitivt, men infotainmentsystemet med 14” touchscreen (billigste NX-version har 9,8” touchscreen) fungerer fint.
Sæderne i alle udgaver af NX er som standard beklædt med læder, og også nøglefri betjening, digital instrumentering, bakkamera, el-justerbare forsæder, varme i rattet og el-betjent bagklap er standard.
NX 450h+ er lidt dyrere end plug-in-udgaven af Audi Q5 med 299 hk, men NX har mere udstyr som standard, en mere lækker kabine og længere elektrisk rækkevidde. Lexus kan altså godt være med i konkurrencen - men det besværliggøres desværre af, at der kun er en dansk forhandler.
Plusser
|
Minusser
|
Data
Lexus NX 450h+ Executive
Motor | 2,5-liters benzin + elmotor |
Ydelse | 306 hk/Nm ikke oplyst |
Gearkasse | Trinløs automatisk |
0-100 km/t | 6,3 sekunder |
Topfart | 200 km/t |
Forbrug | 100 km/l |
CO2-udledning | 22 gram/km |
Mål (L/B/H) | 466/187/167 cm |
Bagagerum | 545-1.436 liter |
Køreklar vægt | 2.065 kg |
Totalvægt | 2.540 kg |
Maks. vægt på træk | 1.500 kg |
Vogntogsvægt | 4.040 kg |
Campingvogn i testen
Adria Aviva 492 LU (årgang 2017) med en egenvægt på 950 kilo og totalvægt på 1.350 kilo.
Kørekortkrav
Maksimal vogntogsvægt for Lexus NX 450h+ kræver kørekort i kategorien B+ eller BE
Priser
- Kontant - 655.500 kr. NX fås fra 596.500 kr.
- Beskatningsgrundlag for firmabilister - 575.500 kr. NX fås fra 516.500 kr.
- Privatleasing - Udbetaling 44.995 kr., månedlig ydelse fra 7.095 kr. NX fås fra 44.995/6.345 kr.
- På gule plader - Kontakt forhandler