Tips & Teknik
Lille spejl på bilen der…
Campingspejle findes i forskellige prisklasser, kvaliteter og størrelser, men hvordan finder du det rigtige spejl til din bil?
Tekst Torben Brandt
Der er ikke noget lovkrav om, at du skal køre med campingspejle på campingferien, for reglerne siger blot, at du i din bil skal kunne opnå tilstrækkeligt udsyn både fremad, til siderne og bagud.
For de campister, der kører med campingvogn, vil det for de flestes vedkommende dog betyde, at de skal investere i et sæt campinghjælpespejle, fordi campingvognen som oftest er så bred, at det er umuligt at orientere sig tilstrækkeligt bagud i en almindelig personbil, hvis der ikke er monteret ekstraspejle.
Et spørgsmål om sikkerhed
Tilstrækkeligt udsyn kan i nogle tilfælde sikres uden hjælpespejle. Kører du med en teltvogn, vil du i de fleste biler have så godt et udsyn bagud, at du kan slippe for at montere ekstra spejle. Det samme er tilfældet, hvis du kører i en bred varevogn med en smal campingvogn bagpå.
Er du i tvivl, om dit udsyn bagud er tilstrækkelig godt, skal du ikke tøve med at købe og montere hjælpespejle. Det handler både om din egen og andre trafikanters sikkerhed, så du ikke med campingvognen bagpå lægger dig ud foran en bil, der kommer susende i høj fart på motorvejen, eller overser en cyklist i forbindelse med, at du svinger til højre med vogntoget.
Ordenligt udsyn
Teknisk rådgiver i DCU, Stefan Rosendal, siger, at der er nogle helt basale ting, man som campist skal vægte, når man køber campingspejle.
– Det er vigtigt, at hjælpespejlene er lette at montere, og at de kan sættes godt fast på bilens spejle, så de ikke falder af eller slår ind i bilens siderude, når eksempelvis en modkørende lastbil passerer tæt på og skaber et stort vindtryk. Spejlene skal naturligvis give et ordentligt udsyn, og især campister med brede campingvogne kan have glæde af at vælge et stort campingspejl, fordi det simpelthen giver et større billede at orientere sig i, når man kigger bagud, forklarer Stefan Rosendal, der også peger på muligheden for at købe reservedele.
– Det er jo brandærgerligt at måtte udskifte hele spejlsættet, hvis det ene spejl går i stykker. Derfor bør man på forhånd undersøge, om der kan købes reservedele, hvis uheldet skulle være ude, siger Stefan Rosendal.
Forhør dig hos andre
Nogle hjælpespejle er specialkonstruerede til at sidde på specifikke bilmodeller. Det gælder f.eks. spejle fra Emuk og Oppi, der begge laver spejle til særlige bilmodeller. Eksempelvis laver Oppi et spejl, der er så specifikt, at det passer til Volvo V 60-biler bygget i perioden fra 2013 til 2018.
De fleste hjælpespejle er dog universal-spejle, som passer til et bredt udvalg af biler, men på nogle moderne biler kan sidespejlene have en udformning, der gør det svært at montere et universal-hjælpespejl. Det gælder eksempelvis, hvis bilens spejle er meget dråbeformede, så hjælpespejlene har svært ved at få ordentligt fat.
– Universalspejle sidder ikke lige godt på alle biler. Derfor kan det være en ide, at man i et campingforum på nettet spørger andre campister, hvad de har af erfaringer med hjælpespejle til f.eks. en Mazda 6, Ford Mondeo, eller hvilken bil man nu har. En anden mulighed er, at man inden købet beder sin campingforhandler om lov til at montere hjælpespejlene på sin bil for at se, om de sidder ordentligt, siger Stefan Rosendal.
Test af 5 campingspejle
Her kan du læse om fem forskellige universal-hjælpespejle, som redaktionen i samarbejde med teknisk afdeling har monteret og prøvekørt på en Subaru Outback. Derudover har spejlene været monteret, men ikke prøvekørt, på yderligere en eller flere bilmodeller.
Testholdet er naturligvis bekendt med, at man kan få campingspejle med stropper, som monteres ved at vikle en kraftig gummistrop om bilens sidespejl. Her testes dog udelukkende klemspejle, der monteres ved at skrue hjælpespejlet fast på bilens spejl.
Mærke: T Hansen
Model: Speed Fix
Spejltype: Plant
Pris: 699 kr
Et spejl til en ret rimelig pris. Spejlet er produceret af Reich og leveres samlet, men uden en opbevaringspose, hvilket havde været rart. Spejlarmen er kortere på dette spejl end på hovedparten af de andre spejle, hvilket betyder, at det ikke kan benyttes til 2,5 meter vogne. En smart justeringsdetalje er, at det kan ”knække”, så det kan justeres til at sidde på, selvom bilens sidespejl buer lidt. Hjælpespejlet blev monteret på såvel Subaru som Skoda Octavia og sad udmærket på dem begge, hvorimod det ikke sad ret godt, da vi forsøgte at montere det på en lille Ford Fiesta. Der er ikke blødgørende gummi på spejlfoden, så når det skrues på bilens spejl, er det plastik mod plastik. Det vibrerede en del under kørslen, hvilket gav et noget rystet billede, når man kiggede bagud.
Mærke: Falcon (by Milenco)
Model: Super Steady mirror
Spejltype: Konveks
Pris: 499 kr.
Milenco sidder tungt på markedet for campinghjælpespejle, og selvom mærket her hedder Falcon, er det Milenco, som står bag. Spejlet er testens billigste og var samlet, da det blev pillet ud af æsken. Der fulgte en opbevaringspose med, så spejlene kan ligge samlet, når de ikke er i brug. Trykfødderne kan kun strammes fra toppen og ikke fra siden, og der skulle justeres noget for at få det til at sidde, og overordnet set var det lidt vanskeligere at få til at klemme fast om bilens spejle. Skruerne på monteringsklemmerne var ret små, så de var ikke helt så behagelige at skrue på, da hjælpespejlene skulle fastgøres. Selve spejlhovedet var stort og gav et fint udsyn, men det havde en tendens til at vibrere og gav et lidt rystet billede. Spejlet blev også monteret på en Renault Megane, hvor det sad godt.
Mærke: Milenco
Model: Aero Grand Platinum
Spejltype: Konveks
Pris: 1.119 kr
Dette spejl havde en lang spejlarm, et stort spejlhoved og er beregnet til 2,5 meter vogne. Det har konkave (det betyder, at de vender indad, red.), gummibelagte trykfødder, som former sig rigtig fint omkring bilens sidespejl, og den meget store, konvekse spejlflade giver et fremragende udsyn bagud. Monteringsklemmerne kan spændes omkring bilens sidespejl både fra toppen og siden, hvilket giver et rigtig fint greb. Samtidig er skruerne både store og ergonomiske, hvilket gør det let at få fat og stramme til. Et stort spejl vil også have en større flade, som vinden kan tage fat i, og der var også enkelte rystelser, da bil og campingvogn var ude på en testkørsel, men overordnet set var det et meget roligt spejlbillede, vi fik. Der er mulighed for at tilkøbe reservedele til dette spejl, som var testens dyreste.
Mærke: Milenco
Model: Aero Platinum
Spejltype: Konveks
Pris: 929 kr.
BEDST I TEST
Dette spejl er samlet, og der medfølger en pose til at holde styr på spejlene. Det har gummibelagte, konkave trykfødder, som kan spændes til både fra toppen og siden, så det får et fast greb om bilens sidespejl. Spejlet har en meget lang spejlarm, glasset kan vinkles efter behov, og det konvekse glas – et konvekst spejl buer udad – gør det samlet set velegnet til vogne på op til 2,5 meter. På testkørslen passerede vi en modkørende lastbil, som skabte et stort vindtryk, uden at det gav anledning til nogen problemer, og Milencos spejle er lavet til at klare mosten, for producenten tester dem ved hastigheder på op til 250 km/t. Spejlet vibrerede en smule under kørslen, men overordnet set gav det et meget roligt billede og et fint udsyn. Da vi senere monterede det på en Skoda Octavia, sad det også her perfekt og meget stramt. Der er mulighed for at tilkøbe reservedele til dette spejl, som leverer en fornem balance mellem pris og kvalitet og derfor vinder denne test.
Mærke: Milenco
Model: Aero 3-4 med korte arme
Spejltype: Plant spejl
Pris: 799 kr.
Som på alle de andre spejle har også dette spejl en udførlig monteringsvejledning på æsken, og i lighed med de øvrige Milenco-spejle har også dette kraftige monteringsklemmer, som spændes på både fra toppen og siden, så det griber solidt fat om bilens sidespejl. Dette er det billigste af de tre Milenco-spejle, og det ses blandt andet ved, at det har en flad, gummibelagt trykfod, som ikke griber helt så godt om bilens spejl som de mere luksuriøse spejle med konkave trykfødder. Alligevel sad spejlet udmærket på bilens sidespejl. Milenco Aero 3 fås både med lange og korte arme. Det testede spejl havde korte arme, hvilket betyder, at det ikke egner sig til campingvogne på 2,5 meter. Spejlet var ret roligt under kørslen og havde kun en smule vibrationer. Der er mulighed for at tilkøbe reservedele.
Husk…
at en anhænger maksimalt må være 255 cm bred, hvis den skal kunne trækkes af en bil eller varevogn, og at anhængeren maksimalt må være 70 cm, 35 cm i hver side, bredere end den bil, der trækker den. Har du en campingvogn med en bredde på 250 cm, skal din bil altså mindst være 180 cm bred. Du finder bilens bredde i instruktionsbogen.
Tips og tricks til hjælpespejle, når du kører med campingvogn