Retrovogn
MKP - en klassisk dansk campingvogn
DCU-medlem Tommy Gjøl har i tidens løb ejet adskillige klassiske campingvogne. Her fortæller han om den måske bedst kendte, en MKP, der som bekendt blev bygget i Danmark.
Tekst & foto: Tommy Gjøl
Vi har skam bygget campingvogne her i lille Danmark. Størst succes har MKP i Kolding haft med deres glasfibercampingvogne, og i dag er MKP’en uden tvivl den klassiske campingvogn, der gør sig bedst blandt entusiastiske ejere af veterancampingvogne. Den er af god kvalitet, godt isoleret, og den ser sandelig også godt ud med sine runde, aerodynamiske linjer.
Er blevet samlerobjekt
Som campingentusiast har jeg selv været den lykkelige ejer af én af slagsen: En MKP Grand V fra 1970. Den havde toiletrum, køkken i fronten, køleskab og en køje til ét barn. Der var blæservarme, som virkede fint.
I dag er MKP-campingvognene lige så stille blevet samlerobjekter, og er man ejer af et sådant eksemplar, behøver man ikke frygte værdiforringelse. Den bliver mere værd med tiden.
MKP byggede campingvogne fra omkring 1959 til 1988, hvor de sidste vogne forlod fabrikken i Kolding. Antallet er ikke helt præcist, men et sted mellem 8.000 og 14.000 eksemplarer blev det til, hvoraf en del blev eksporteret. I forhold til de store fabrikanter i Tyskland, England og Sverige er det jo ganske få. Men det var liebhavervogne, og sådan bliver de også opfattet i dag. MKP var en populær campingvogn, som kunne fås i mange størrelser: Fra den lille Petit og op til Grandessen, som var en ganske stor campingvogn.
Der er i dag indregistreret ca. 1.000 MKP-vogne i Danmark. Det er temmelig mange, hvis man sammenligner med de klassiske biler, hvor der er ryddet ganske godt ud i bestanden. Men der har selvfølgelig heller ikke været "skrotpræmie" på gamle campingvogne.
Brugt på Grønland
MKP-vognene blev også brugt til andet end fornøjelse. Post og telegrafvæsnet brugte således små, orange MKP'er til arbejdsskure, når de lavede ledningsarbejde. På grund af vognenes gode isoleringsevne blev de også anvendt i Grønland af udsendte geologer, som ikke skulle fryse. Det var den ideelle vintervogn med sin glasfiberkonstruktion og en dobbeltskal med en eminent isolering. Jeg har prøvet den, og den var fremragende.
I dag er den eftertragtet i hele Europa til anvendelse i forbindelse med klassiske biler – i særdeleshed på grund af det smukke, tidstypiske udseende. Man kan jo godt ærgre sig lidt over, at man ikke fortsatte med at producere MKP'erne, men konkurrencen blev for stor. MKP'erne var blevet for dyre at fremstille i forhold til masseproducerede campingvogne med konventionel opbygning.