Ny strategi affødte debat på nettet
I kølvandet på, at DCU den 28. august meldte ud, at en enig bestyrelse har sat tre DCU-pladser til salg og købt en ny, er der blevet debatteret flittigt på de sociale medier – og givet både ris og ros. Her bringer vi svarene på nogle af de hyppigst stillede spørgsmål og kommentarer.
Af redaktionen
DCU har købt en ny campingplads på Bornholm, men var det ikke bedre at bruge pengene på at renovere de pladser, DCU allerede har i stedet for?
Det gør vi også - og faktisk er der aldrig tidligere i DCUs historie blevet investeret så meget i DCUs pladser som i år. Der er både blevet renoveret hytter, receptioner, servicebygninger, bygget nye hytter, lagt dræn i jorden, forbedret sæsonpladser og meget andet. Det er nødvendige og langsigtede investeringer – lige som salget af de tre campingpladser – DCU-Camping Albuen Strand på Lolland, DCU-Camping Vesterhav ved Harboøre og DCU-Camping Billevænge på Langeland – og købet af Galløkken Camping ved Rønne på Bornholm også er en del af den langsigtede og ansvarlige strategi, som bestyrelsen er enig om for at passe på medlemmernes penge og føre DCU sikkert ind i fremtiden.
Vi foretrækker at campere på små pladser i udkantsdanmark – men med salget af de tre campingpladser er der ikke rigtigt nogen af den slags pladser tilbage.
Vi synes stadig, at DCU har små, fredelige campingpladser, som ligger i dejlige omgivelser – som f.eks. DCU-Camping Skovly/Tranum i Nordjylland, DCU-Camping Åbyskov Strand på Sydfyn, DCU-Camping Flyvesandet Strand Camp på Nordfyn. Dér, hvor vi har huller i danmarkskortet, prøver vi at tilbyde fordelspladser.
Det har været en svær, men også nødvendig beslutning at sætte de tre pladser til salg. Vi ved godt, at der er nogle medlemmer, som er kede af, at deres favoritplads nu lukker i DCU-regi. Men bestyrelsen står til regnskab for DCUs medlemmer, og der er vedtaget en prispolitik, som betyder, at DCU ikke bare kan skrue op for priserne.
Det virker som om, DCU satser på at tilbyde mange fordelspladser i stedet for selv at eje pladserne. Er det korrekt?
Nej. DCUs strategi handler ikke om fordelspladser. Vi vil meget gerne eje og drive, men vi passer også på medlemmernes penge. I de områder, hvor vi endnu ikke har fundet rentable campingpladser, kigger vi efter fordelspladser og har allerede mange gode - som medlem får man i dag rabat på over 130 pladser af Danmarks ca. 450 pladser. Rentable campingpladser til salg er heller ikke noget, der lige vokser på træerne. Vi hører gerne fra alle, der kender til gode, rentable pladser der, hvor vi har huller på danmarkskortet. Vi leder selv med lys og lygte.
DCU skriver, at en ny ejer måske kan få succes med at drive de tre pladser, der er sat til salg, videre som f.eks. campingpladser for surfere eller til outdoor-folket. Hvorfor kører DCU dem så ikke selv videre med nye koncepter? Det virker mærkeligt.
Vi er helt overbeviste om, at pladserne kan blive gode, rentable pladser med nogle andre koncepter. For eksempel for surfere eller outdoor-folket på grund af pladsernes unikke beliggenhed, men det er ganske enkelt ikke koncepter, der passer ind i DCU-regi. DCUs campingpladser er gedigne, 3-stjernede campingpladser med gode faciliteter – og der skal være en genkendelighed, når medlemmer og gæster besøger DCU-pladser. DCU har de senere år forsøgt med alle mulige former for tiltag for at tiltrække flere, men også andre typer gæster, men det har desværre vist ikke at være nok.
Er det formanden selv, der har truffet beslutningen om at sætte pladserne til salg – og købe en ny plads på Bornholm?
Nej. Det er DCUs forretningsudvalg og hovedbestyrelse, som i fuld enighed har truffet alle beslutningerne.