Kørekort
Nye kørekortregler i støbeskeen
EU er i gang med en revision af kørekortdirektivet, som sandsynligvis betyder, at reglerne for B-kørekortet fremover ændres, så vægtgrænsen hæves fra 3.500 kg til 4.250 kg.
Tekst Torben Brandt
Meget tyder på, at der er kørekortændringer på vej for bilisterne i EU, så et B-kørekort om nogle år giver mulighed for at føre et køretøj med en totalvægt på 4.250 kg mod 3.500 kg i dag. De nye regler kommer dog hverken i dag eller i morgen, og en del kan nå at blive ændret i de politiske forhandlinger, der venter forude.
Mødte modstand
I forbindelse med en revision af kørekortdirektivet var der i EU-Parlamentet flertal for at hæve grænserne for B-kørekortet fra de nuværende 3.500 kg til 4.250 kg. I første omgang var der lagt op til, at ændringen kun skulle gælde køretøjer på såkaldt alternative drivmidler, men det mødte modstand i en række autocamperorganisationer med tyske Caravan Industrie Verband i spidsen.
– Alle autocamperorganisationer protesterede imod det, og det gjorde vi også i AutoCamperRådet, for der findes ikke autocampere, der kører på alternative drivmidler, og det kommer der heller ikke inden for en overskuelig fremtid. Protesterne resulterede i, at forslaget blev opdateret, så de øgede vægtgrænser for B-kørekortet også kommer til at gælde ambulancer og fossile autocampere, fortæller formand for AutoCamperRådet, Hans Bækvang.
AutoCamperRådet består af Dansk AutoCamper Forening, DK-AutoCam, Campervenner og DCU og har til formål at fremme autocamperturismen og autocamperlovgivningen i Danmark. En af rådets mærkesager er at få øget totalvægten for B-kørekortet.
Har problemer med vægten
Autocampernes vægt har i årevis været en udfordring, fordi det i mange tilfælde har vist sig at være vanskeligt at bygge autocampere med en totalvægt på 3.500 kg, når der samtidig skal være tilstrækkelig lasteevne til bagage, drivmidler og passagerer. Resultatet er, at vognene ofte bliver tungere end de tilladte 3.500 kg, og at autocamperfolket dermed kører med overlæs. Vægtudfordringen blev tydelig i november 2021 på Autocamper Show i Fredericia, hvor autocamperne kunne blive vejet. Det tilbud benyttede 49 sig af, og resultatet var, at tre ud af fire autocampere med en tilladt totalvægt på 3.500 kg vejede mere end det tilladte. I et enkelt tilfælde var vægtoverskridelsen på hele 700 kg.
Mulighed med begrænsninger
Formand for AutoCamperRådet, Hans Bækvang, vurderer, at udsigten til en ændring af vægtgrænserne er en god mulighed for autocamperfolket.
– Mange har problemer med at overholde vægten i autocamperen, og kører du fire voksne i samme vogn, er det svært også at have plads til feriebagage, og så er det en rigtig god mulighed at kunne hæve totalvægten, siger Hans Bækvang. Han ser dog også nogle begrænsninger i forslaget.
– Jeg ser umiddelbart tre begrænsninger. Den ene er, at der har været talt om, at dem, der får vejet autocamperen op til 4.250 kg, skal have et kortere kørekursus. Det kan være fornuftigt nok, men som det er i dag, må vi gerne køre med en trailer på 750 kg bag autocamperen, og det synes jeg faktisk er mere risikabelt.
– Den anden ting er, at ikke alle autocampere egner sig til at blive vejet op, så man skal finde vognens oprindelige dokumenter frem for at se, om det overhovedet er en mulighed. Og endelig er der mange steder en parkeringsbegrænsning på maks 3,5 tons, og kommer man så med en autocamper på 4,25 tons, kan det blive svært at finde et sted at parkere. Alt i alt hilser vi forslaget velkomment, men der er et stykke vej endnu, så vi har endnu ikke fået armene helt oppe over hovedet, siger Hans Bækvang.
Tilfreds politiker
Christel Schaldemose, der sidder i EU-Parlamentet for Socialdemokratiet, glæder sig over, at der var flertal i EU-Parlamentet for at hæve den maksimale vægt for B-kørekortet.
– Det vil betyde, at man også i fremtiden vil kunne holde sin ferie i Danmark og resten af Europa i sin autocamper med et almindeligt B-kørekort, siger Christel Schaldemose, der peger på, at camping for mange er en måde at komme væk fra hverdagens stress og trummerum, og at camping ofte er en mere klima- og miljøvenlig måde at rejse på end f.eks. charterferier.
Skal fortsat have BE-kørekort
Det nye kørekortdirektiv har altså fokus på at hæve grænsen for B-kørekortet fra 3.500 kg til 4.250 kg, men ændringerne vil næppe ændre noget for campister med campingvogn.
– Mit bud på, hvordan de nye regler kommer til at se ud, er, at man hæver den maksimalt tilladte vægt til 4.250 kg i stedet for de 3.500 kg, som grænsen er i dag, men grænsen for påhængskøretøjet vil forblive på 750 kg, som reglerne er i dag. Man giver altså mulighed for, at vægten på køretøjet bliver højere på grund af de tungere elbiler, men man hæver ikke grænsen for vægten på påhængskøretøjet. Så hvis man i dag har behov for et andet kørekort end det almindelige B-kørekort for at køre med sin campingvogn, vil man stadig have behov for det i fremtiden, vurderer Christel Schaldemose.
– Med hensyn til en realistisk tidsramme vil der sandsynligvis være en toårig implementeringsperiode i medlemslandene, når direktivet er vedtaget. Så vi kan forvente, at de nye regler, hvis de bliver vedtaget, vil være implementeret i Danmark og resten af EU omkring 2027 eller 2028, tilføjer hun.