Polar-retro

Polar i jubilæumshumør

Den svenske vintervogn Polar fejrer i år 60 års jubilæum. Det markeres blandt andet ved at sende en håndfuld jubilæumsvogne på markedet.

Det er i år 60 år siden, at den første Polar blev bygget i en lade i den nordsvenske by Junselevallen som et hobbyprojekt og stod klar til brug i sommeren 1964.  Det, der begyndte som hjemmesnedkeri, har siden udviklet sig til en sund forretning, som fortsat  eksisterer i bedste velgående her 60 år efter, den første Polar-vogn så dagens lys. 

Jubilæumsvogn med strejf af retro

Og jubilæet kommer ikke til at gå ubemærket hen, for på Elmia-messen ved Jönköping præsenterede Polar nogle af de jubilæumsvogne, der er fremstillet i anledning af de 60 år. Mest iøjnefaldende var de to nye Blackline 730-vogne med glatte plader, der udenpå skiller sig ud fra de øvrige Polar-vogne ved, at de på den nederste del af sidepladerne har en orange linje, der går igen i fælgene. Polar forklarer selv, at tanken med de to jubilæumsmodeller har været at lave to hypermoderne campingvogne med et snert af retro, som trækker tråde tilbage til Polar 470, der kom på markedet i 70’erne, og som siden blev Sveriges bedste sælgende campingvogn. 

De to Blackline 730-vogne har begge badeværelse med toilet og bruser bagest i hele vognens bredde. Blackline 730 BSL har enkeltsenge, mens 730 BQWL har en fritstående, tværstillet dobbeltseng, og derudover har de to jubilæumsmodeller et meget smagfuldt interiør og stort set alt det udstyr, som hjertet kan begære. Vognene har en køreklar vægt på 2.230 kg og en totalvægt på 2.650 kg.  I Sverige stod de til en pris på 939.000 svenske kroner, mens de i Danmark ventes at koste godt 700.000 kr. 

Polar Blueline

Tre gange Blueline

Polar byder i 2024 også på tre Blueline-jubilæumsmodeller i glatte plader, der kommer i Polars traditionelle blå og hvide farver, og hvor der er forskellige sengeløsninger at vælge imellem. Blueline  590 FWA har fransk dobbeltseng bagest og stor rundsiddegruppe i front, Blueline 620 BSA har enkeltsenge og badeværelse bagest i hele vognens bredde, mens Blueline 650 FDC har fransk dobbeltseng bagest til højre og derudover et par køjer til børnene i forlængelse af de voksnes seng. Alle tre Blueline-vogne har store køkkener og en meget stor rundsiddegruppe i front, hvor lysindfaldet er optimalt, og hvor der kan redes op og gøres plads til overnattende gæster, hvis behovet er der. 

Prisen for Blueline 590 FWA blev på messen oplyst til 579.000 svenske kr., Blueline 620 BSA koster 599.000 svenske kroner, og endelig står Blueline 650 FDC til 619.000 svenske kr. Den danske pris kendes endnu ikke, men man kan ikke omregne direkte fra svenske til danske kroner, fordi vognene handles i euro.  Udover jubilæumsmodellerne har Polar i 2024 linjerne Original, Selected og Customized, hvor Original er den veludstyrede grundmodel, Selected er for dem, der vil have lidt mere, og hvor Customized er Polars mest luksuriøse linje. De tre linjer fås i syv forskellige modeller, hvor 520 er den mindste, og så går det ellers slag i slag til 560-, 590-, 620-, 650-, 680- og en 730-model.  

Tilfreds forhandler

I Danmark forhandles Polar af Kais Caravan i Ejby på Fyn, Camping Parken i Herning og Hinshøj Caravan ved Randers, hvor indehaver Jan Henneberg Mikkelsen er godt tilfreds med, hvad Polar byder på i jubilæumsåret. 

– Jeg synes, at det ser super fint ud med nyt design og nye farver, og nogle Blueline-vogne med glatte sider og til skarpe priser, når man tager i betragtning, hvor meget udstyr man får med, siger Jan Henneberg Mikkelsen.  

Hinshøj Caravan sælger cirka 20 Polar om året, men kunne formentlig have solgt en håndfuld yderligere, hvis fabrikken havde været i stand til at levere flere vogne.  

– Vi plejer at få cirka 30 Polar-vogne til Danmark til fordeling mellem de tre forhandlere, og de bliver alle sammen solgt. Jeg håber, at vi i år kan få yderligere fem vogne til landet, så vi kommer op på 35, for de kan godt sælges, vurderer Jan Henneberg Mikkelsen. Selvom Polar-vognene generelt er forholdsvis store og tunge, er det kun få, der benyttes af  fastliggere. 

– Af de vogne, vi har solgt, er der kun et par stykker, der har været til fastliggere. Langt de fleste er til kørende campister, siger Jan Henneberg Mikkelsen, der har bemærket, at Polars kundegruppe aldersmæssigt har rykket sig de senere år.

– For 10 år siden var kunderne næsten alle over 60 år, men i dag ser vi også en del Polar-kunder, der er i midten af 40’erne, siger han. 

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her