Sæsonafslutning
Sådan pakker du vognen ordentligt ned
Er du ikke til vintercamping, så er det så småt tid at pakke vognen væk. Har du efterårsferie, kan du bruge ferien på at gøre vognen klar til vinterhi.
Af Mogens Havsted
Det er sjovest at vaske campingvogn lige inden, vi drager ud på landevejene. Alligevel er det netop nu, hvor vognen ikke skal nogen som helst steder hen, og fingrene bliver kolde, at du skal finde vand og børste frem. Og det er netop nu, at du skal være ekstra omhyggelig med kroge, hjørner og sprækker. Så selv om det er koldt om fingrene, og den lune stue lokker, er det bare med at komme i gang. Det er årets vigtigste vask og polering, du skal i gang med.
Fladerne
Ja, der står polering, for det bedste, du kan gøre for de store flader, er at sørge for, at vognen har fået et lag voks. Nordkemi har et produkt, de kalder vintervoks, men – som de skriver – kan det bruges hele året! Vælg selv et produkt, du har tillid til. Det vigtigste er, at din vogn er ren og beskyttet, så bliver det meget nemmere at få en flot og indbydende vogn til foråret.
Når du vasker vognen, skal du ind i krogene ved samlinger, vinduer og luger. Du skal også ind under vognen, så sørg for et godt underlag at ligge på!
Luger og vinduer
Når du er færdig med det værste vandpjaskeri, åbner du alle vinduer og luger, så du kan komme ind med en svamp eller klud. Gummilisterne smøres med silikone – det nemmeste er at bruge den lille flaske med pensel i. Alle hængsler får en dråbe olie.
Skru dæksler og luftindtag af og gør rent inde bag ved. Tjek, at net bag ristene er intakt. Skru dæksler og luftindtag på igen.
Ned på jorden
Du bliver nødt til at komme ned på jorden, så hav et stort stykke plastik og en gammel hynde parat. Du skal kigge ind under vognen, så tag en skarp lommelygte med. Det første, du kigger på, er spindlerne til støttebenene. Gør dem rene og sørg for, at de er smurt med olie eller fedt. De sidder fuldstændig ubeskyttede, og derfor suger de støv og skidt til sig i sommerens løb.
Giv alle kabler et eftersyn. Her er kabel til bremser og diverse ledninger. Hænger de tæt mod vognbund? Er de rene? Er beslag hele og uden tæring. Sørg for, at alt bliver smurt og evt. dækket af et sprøjt Tectyl.
Kig samlinger i vognbunden grundigt efter. Også her kan der dannes råd, som bekæmpes med træbeskyttelse.
Fra undervognen bevæger du dig op mod koblingen og sikrer, at der ikke er samlet skidt og spor af tæring. Igen er du omhyggelig med rengøring og smøring af alle bevægelige dele. Stikket renses, tørres og pakkes ind i en plasticpose.
Ind i vognen
Nu er du nået så langt, at du kan bevæge dig ind i vognen. Tag så meget som overhovedet muligt ud af vognen. Hvis du ikke har plads til hynderne i et tørt rum, så stil dem på højkant, så de får mest mulig luft.
Støvsug overalt, hvor du kan komme til. Igen er det vigtigt at komme helt ud i alle kroge under senge og i magasiner. Nogle magasiner kan du kun komme til udefra – glem ikke dem.
Derefter vaskes alt af eller tørres over med fugtig klud. Læg mærke til, hvor der er mørke pletter og overflader: det er de første tegn på mug og råd. Her skal vaskes efter med Rodalon.
Har du tæpper på gulvet eller i bunden af skabe, så tag dem ud. Skal de opbevares i vognen, så rul dem løst sammen og stil dem på højkant sammen med hynderne.
Tøm for vand
Det vigtigste er næsten, at du får tømt vognen for vand. Du åbner alle haner og har selvfølgelig fundet det lavest liggende aftapningssted. Især skal en vandvarmer tømmes fuldstændig. Den er forsynet med en aftapningshane til samme formål.
Det er en god idé at presse det sidste vand ud af systemet ved at blæse ind i systemet. Du skal ikke sætte tryk på!
Og så skal du være klar over, at der altid er lidt vand tilbage i et system. Blandingsbatterier og pakninger er lavet af plastik. Vandet gør ikke skade, hvis du ikke drejer på haner og termostater, mens vanddråberne er frosne. Men vær forsigtig, når du tager vognen i brug igen. Selv om du synes, den er varmet op, kan der godt gemmee sig nogle få iskrystaller, som har ødelæggende virkning.
Toilettank tømmes, men inden du gør det, kan du hælde lidt frostvæske på anlægget, så eventuelle rester ikke fryser.
Hvis du har et varmeanlæg baseret på vand eller anden væske, skal du sikre dig, at det er frostsikret. Varmeanlægget bør ikke tømmes.
Tag strøm og gas
Du bør tage batteriet ud af campingvognen og bevare det et tørt sted. Du skal ikke stille det i et varmt rum – bedst er det i et frostfrit skur. Hvis du er nødt til at lade batteriet stå i vognen vinteren over, så tag i det mindste polerne af, så der ikke løber strøm til køleskab, styreboks til mover, aircondition etc.
Sørg for, at batteriet er ladet op. Lad det op en gang eller to i løbet af vinteren.
Fjern elektronik som eksempelvis tv og diverse ladere samt batteridrevne småting, såsom fjernbetjeninger og ure. Du kan med fordel afmontere gasflasker og stille dem sammen med batteriet i et køligt, frostfrit rum.
Åbne låger
Køleskabet skal gøres grundigt rent og gerne med klorin. Lad køleskabsdøren stå på klem vinteren over – sæt en klud i klemme i døren.
I det hele taget skal alle låger og døre til magasiner og skabe stå åbne, så luften kan cirkulere så meget som overhovedet muligt.
Du bør også lade en luge eller et vindue stå på klem, men tænk dig godt om, for slagregn og fygesne skal ikke have adgang til vognen. Tænk over vindretninger og læmuligheder og lad kun lugerne stå åbne med få millimeter. Varme og dermed fugt trækker opad, så en tagluge er det bedste sted at have udluftning, men der kan jo forekomme sne i Danmark, så vær lidt forudseende.
Ud igen
Så er du ved at være færdig indendørs, og du er klar til at pakke vognen helt ned.
Vi er alle sammen enige om, at det bedste sted at opbevare en campingvogn er i en tør lade, men det er altså bare ikke muligt for mange af os. Hvis det er muligt, skal vognen stå på et fast underlag. Står den på græs eller jord, er den uvægerlig udsat for fugt, som kommer nedefra og søger opad. Bedst er det altså på fliser eller asfalt.
Når vognen er på plads, bør du klodse den op. Du kan ikke bruge støttebenene, men må bruge donkraft og sætte klodser under vognens bærende dele. Kan du ikke klodse vognen op, så pump dækkene op til plus 5 procent. De vil altid stå og tabe lidt luft i vinterens løb.
Du skal sikre dig, at dækkene ikke kommer til at stå i en vandpyt. Sæt kiler omkring hjulene. Du skal ikke trække bremsen, da du risikerer, at bremserne gror fast i løbet af vinteren.
Til sidst dækker du hjulene af, så de ikke udsættes for alt for meget sollys. Samtidig sørger du for, at kobling, håndbremse og stikket til bilen er dækket forsvarligt til.
Hvis vognen er (for) nem at komme til, er det nok en god idé at sætte en koblingslås på.
Indpakning
Sidste overvejelse, du skal gøre dig, er, om du vil pakke vognen ind – og i givet fald hvordan.
Lige en bemærkning om en såkaldt ny trend fra udlandet: Det er muligt at pakke vognen ind i krympefolie. Folie fås i forskellige bredder, rulles rundt om vognen og lukkes med specialudstyr. Der er kun ganske få firmaer herhjemme, som leverer den ydelse, og vi er noget skeptiske for at sige det mildt. Det bliver en ret dyr løsning, plastikken er engangsforbrug, og sandsynligvis bliver indpakningen for tæt, så kondensvand ikke kan slippe væk.
Så er det mere fremkommeligt at købe en cover til vognen. Man kan tale både for og imod at bruge cover.
På plussiden: Vognen er beskyttet mod skidt og nedfaldne blade samt sandfygning. Den står også beskyttet mod vintersolens blegende effekt.
På minussiden: Coveret skal fastgøres ordentligt, så det ikke blæser i stykker i stormvejr. Du risikerer, at coveret ridser vognen, hvis det står og slår i blæsevejr – også selv om coveret er blødt på indersiden. Du skal sikre, at kondensvand kan komme væk fra vognen. Beslag og udstyr på vognens tag risikerer at skade coveret.
Færdig – og dog
Ja, så er du færdig og kan med god samvittighed rydde vandslanger, spande og klude væk for at sætte dig ind i den lune stue. Meeeen, du skal ikke helt glemme campingvognen. Mindst et par gange i løbet af de kolde måneder skal du ud og kigge til vognen. Se efter fugtindtrængen fra slagregn og fygesne. Dertil kommer, at de skiftende temperaturer vil give kondens, hvorfor der skal luftes ud en gang imellem. Vælg en varm og solrig dag til at lukke dør og loftluge op. Og mens vognen tørrer, bør du sætte dig på en campingstol og kigge på vognen, mens du hengiver dig til campinglivets allerstørste fornøjelse: forventningens glæde…