Sådan vælger du campingtrækker, camping, biler

Campingtrækker

Sådan vælger du campingtrækker

Få styr på dit kørsels- og pladsbehov, prøvekør så vidt muligt bilen med campingvogn på krogen og lad være at montere et uoriginalt anhængertræk.

Af Torben Brandt

Skal fornuften eller følelserne sejre, når familiens næste campingtrækker skal vælges? 
Herfra skal opfordringen lyde, at hjertet til en vis grad skal spille ind, men når den nye bils hvedebrødsdage er slut, vil du være træt af dig selv, hvis du ikke også har ladet fornuften råde. 

Hvor meget kører du?

Et væsentligt spørgsmål er, om bilen skal køre på diesel eller benzin? Det afhænger især af familiens kørselsmønster. En dieselbil skal som tommelfingerregel overvejende køre ture på mindst 30 km eller af minimum 30 minutters varighed, for at motoren når en optimal driftstemperatur. Ellers risikerer dieselbilens partikelfiltre at sode til, og de er dyre at udskifte. En dieselbil vil derfor være et godt valg, hvis du mest kører lange ture og tilbagelægger mange kilometer årligt. Omvendt vil en benzinbil være at foretrække, hvis hverdagen især byder på korte ture eller meget kø- og bykørsel. 

Som campist kan det være fristende at lade sig lokke af dieselmotorernes styrke og evne til at trække selv ved lave omdrejninger. Men hvis bilens hverdagsliv handler om småture, bør du ikke købe en dieselbil blot for at lade den agere trækdyr på en campingtur sydpå og nogle enkelte weekendture i Danmark, for det kan en benzindrevet bil sagtens klare.

Benzinbiler er blevet bedre

De senere år er dieselbilerne kommet i modvind, fordi de har vist sig at forurene mere, end man oprindelig troede, og bedre er det ikke blevet af, at flere bilfabrikker bevidst har snydt med forureningstallene i den såkaldte ”dieselgate”. Flere byer har siden varslet, at de inden for en overskuelig fremtid periodevis vil forbyde ældre dieselbiler i visse byzoner. 

Bilfabrikanterne har opfanget signalet og satser nu mindre på dieselbiler, mens de omvendt har gjort de politisk korrekte benzinbiler mere attraktive ved at forbedre motorerne og sænke priserne. 

Det endelige bilvalg afhænger til syvende og sidst af en kombination af kørselsmønster, købspris, forventede afskrivninger, grønne afgifter og brændstofpriser. Om en diesel- eller benzinbil passer dig bedst, kan du blive klogere på ved at bruge beregneren hos vores gode kolleger fra FDM. Find beregneren her
 

Hybridbiler vinder frem 

Mens mulighederne for at få en elbil som campingtrækker endnu er meget sparsomme, ser det anderledes ud med plug-in-hybrid-bilerne, der drives af både en forbrændingsmotor og en elektrisk motor, og som også kaldes PHEV. Mange af bilproducenterne har i dag en eller flere plug-in-hybrider på hylden, og mange af dem er glimrende campingtrækkere.

I Camping-fritid 2, der udkom i februar 2021, kunne du læse om Årets Campingtrækker, hvor 8 ud af de 10 deltagende biler i årets finalefelt nu fås som plug-in-hybrid, hvilket siger noget om, at udviklingen på dette område for alvor har taget fart. I februar-udgaven af Camping-fritid kunne du også se en oversigt over de mange plug-in-hybridbiler, som kan trække en campingvogn, og siden er flere kommet til, så det er en udvikling, der går rigtig stærkt.

 

Kia, hybridbil, campingtrækker, biler

 

Hvor mange er I?

Også pladsen i bilen skal med i betragtning. Er man kun to i husstanden, kan man klare sig med en mindre bil, eller man kan overveje en større og mere kraftfuld vogn på gule plader, hvor købsprisen er lavere, og de grønne afgifter er højere. 

For den store, sammenbragte familie er syvpersoners bilerne det oplagte valg, og her kan der være gode muligheder på markedet for brugte biler – eksempelvis Renault Grand Scenic IV, Ford Galaxy, Dacia Lodgy, Mitsubishi Outlander eller Peugeot 5008.

Inden bilen købes, vil det være klogt at tage hele familien med til bilforhandleren, så I kan tjekke, om alle kan være i kabinen uden at blive mast. 

 

Renault Grand Scenic, campingtrækker, biler

 

Prøv den – hvis det er muligt

Har du udset dig en brugt bil, der allerede er udstyret med trækkrog, bør du betinge dig en prøvetur med din feriepakkede campingvogn på krogen, inden I handler. Så får du ikke købt en bil, der går dårligt i spænd med din rullende feriebolig. 

Sværere er det, hvis bilen købes fra ny, for så har den sjældent krog på, og så kan du ikke prøvekøre den før købet. De udfordringer kender man alt til i DCUs tekniske afdeling. 

– Vi får hvert år henvendelser fra medlemmer, hvor campingvognen er begyndt at slingre, efter de har købt ny bil. Ofte handler det om, at bilen har en blød opsætning, der kan være udmærket uden noget bagpå, men som betyder, at vogntoget sejler, når campingvognen kommer på krogen. I de tilfælde kan det ofte hjælpe at få monteret stivere bagfjedre på bilen, siger teknisk rådgiver i DCU, Stefan Rosendal. Han opfordrer til, at man allerede inden købet forhører sig om muligheden for at få bilen med en stivere opsætning, så fjedrene ikke skal eftermonteres, når bilen er blevet udleveret.
Slingrende vogntog kan i andre tilfælde skyldes forkert dæktryk i bil og/eller campingvogn, eller at campingvognens aksel er skæv og skal spores. 

– Vi ser også tilfælde, hvor et vogntog slingrer, selvom der ikke kan påvises fejl nogen steder, og hvor bil og campingvogn kører fint sammen med andre vogne. I de tilfælde mistænker vi, at den indbyrdes højde og form på bil og campingvogn skaber nogle luftstrømme, der skaber turbulens. Her har det i nogle tilfælde hjulpet at sænke kuglehøjden på anhængertrækket, så campingvognen ligger lavere efter bilen, eller at forlænge trækstangen på campingvognen, siger Stefan Rosendal.
 

Vælg originalt

Han opfordrer til at vælge et originalt træk, hvis anhængertrækket skal eftermonteres.

– Man kan let blive fristet til at spare lidt penge ved at købe et uoriginalt anhængertræk, men der er så meget elektronik i moderne biler, at et uoriginalt anhængertræk risikerer at give en række fejlmeldinger, fordi bilens computer simpelthen ikke kan finde ud af tale sammen med det uoriginale anhængertræk. Derfor anbefaler jeg, at man køber et originalt anhængertræk, siger Stefan Rosendal. 


Hvad må bilen trække?

Når du køber campingtrækker, er det vigtigt at vide, hvor meget den må trække – den såkaldte koblingsvægt. Hvis bilen f.eks. har en koblingsvægt på 1.500 kg, må den ikke trække noget, som er tungere end det, og så giver det god mening at gå efter en campingvogn med en totalvægt på 1.500 kg eller lavere. 

Både i Danmark og udlandet er det dog fuldt lovligt at køre med et vogntog, hvor bilens koblingsvægt er f.eks. 1.500 kg, og campingvognens totalvægt er eksempelvis 1.700 kg. Det kræver bare, at campingvognens faktiske vægt – det, den vejer i feriepakket tilstand – ikke er højere end de 1.500 kg, bilen må trække. 

I det konkrete tilfælde er der altså 200 kg af campingvognens lasteevne, der ikke kan udnyttes, fordi campingvognen ellers vil blive for tung til, at bilen lovligt må trække den. 

DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her