Thomas bygger campingvogn 1

Thomas bygger sine egne campingvogne

Da Thomas Kjærgaards kone ikke længere ville campere i telt, opfandt og byggede han en ny campingvogn. Siden er adskillige andre projekter kommet til, og netop nu er han i gang med at genopbygge en Combi-Camp fra 1968, så den ser ud som dengang, den blev bygget.

Tekst Torben Brandt
Foto Dorte og Thomas Kjærgaard

Når Thomas Kjærgaard, uddannet elektriker og i dag it-supporter, skal koble af fra en travl hverdag, foretrækker han at have gang i et byggeprojekt eller at rode med antikke ting og sager, og den slags kommer hurtigt til at fylde noget. Familiens bolig på Ringsted-egnen, den hjemmebyggede garage i forbindelse med huset samt en lade i nærheden af bopælen er således tilsammen fyldt med 22 gamle cykler, 64 drejeskivetelefoner, adskillige gamle knallerter, fire NSU køretøjer, en danskbygget Kewet el-jet 3-bil samt flere camping- og teltvogne, som Thomas Kjærgaard selv har opfundet, ombygget eller restaureret.

Træt af at ligge i telt

Til alt held har Dorte og Thomas Kjærgaard interessen for gamle ting til fælles, hvilket ses i hjemmet, der er indrettet med adskillige ældre møbler og diverse antikviteter.

Derudover har interessen for camping altid været et fælles omdrejningspunkt for parret, men for godt 15 år siden sagde Dorte Kjærgaard, at hun ikke længere ville ligge i telt.

– Jeg sagde, at hvis vi fortsat skulle campere, så skulle vi enten have en campingvogn eller en hytte, for jeg ville ikke sove på jorden mere, fortæller Dorte Kjærgaard. Derpå gik hendes mand i tænkeboks for at løse problemet, så familien forsat kunne komme på camping. En ny campingvogn var ikke for alvor i spil, for de ligner hinanden for meget, synes familien Kjærgaard, og derudover var det også en begrænsning, at campingtrækkeren var en NSU Prinz 4L med blot 36 hk.

– Vi skulle have en campingvogn til fire personer, som vores lille NSU Prinz kunne trække, og sådan en var der ikke rigtigt på markedet. Så besluttede jeg mig for at bygge den selv, siger Thomas Kjærgaard. Der var dog flere krav til den hjemmebyggede campingvogn.

– Jeg ville ikke have en vogn, hvor man skulle kravle ind fra bagenden, og der skulle være plads til at have børnene med, siger Dorte Kjærgaard.

Thomas bygger campingvogn 2

Little Lady

Det blev startskuddet til ”Little Lady”, en kombination af en camping- og en teltvogn, som Thomas Kjærgaard byggede i sin fritid i 2007 til familien, der tæller to voksne og to børn, som i dag er voksne, men de var kun 12 og syv år, da byggeprojektet gik i gang.

Vognen er bygget op på en gammel trailer fra 1972, der er stor nok til, at der kan være en madras på 205 x 126 cm med plads til to voksne eller en voksen og to børn. Det var bare ikke helt nok til en familie på fire, og derfor måtte Thomas lægge opfinderhjernen i blød. Han kom frem til en løsning, hvor han inde under selve campingvognen skabte en ”undervogn”, der kan trækkes ud og slås op som teltvogn og derved fungere som soveplads for børnene.

– Jeg har haft mange projekter gennem tiden, men Little Lady er nok det, som jeg er mest stolt af, fordi jeg byggede den på seks uger, og resultatet samtidig blev så godt.

Dorte og Thomas bruger stadig Little Lady flittigt, og eftersom børnene ikke længere er med, behøver de ikke at trække undervognen ud, men kan overnatte i campingvognen, der er både vandtæt, isoleret og har indbygget varme.

Har taget patent

Thomas Kjærgaard har taget patent på Little Lady, men har ingen intentioner om at sætte den i produktion. Indtil videre findes der derfor kun det ene eksemplar i verden. Han har også rettighederne til det fortelt, der er blevet specialfremstillet, så det passer perfekt til Little Lady, der er malet i rød-hvide farver, så den harmonerer med den røde NSU Prinz 4L, der trods sin beskedne motorkraft ikke har problemer med at trække den lette campingvogn.

– Det vækker en vis opsigt, når vi kommer kørende med det vogntog. Den lille Prinz er fra 1972 og er født uden sikkerhedsseler, men vi har fået eftermonteret sikkerhedsseler bagi, og det skulle selvfølgelig være originale seler. Hos os findes ingen kopier, kun originaler, som Thomas Kjærgaard formulerer det.

Thomas bygger campingvogn 3

Thomas og Lillebror

Hans seneste projekt er teltvognen Lillebror fra 1960, der oprindeligt stammer fra Oslo og har en mærkeplade fra ”Widerøe’s Flyveselskap” i bunden. Den blev fundet i en mødding og var i miserabel tilstand, da han fik den, så også den er bygget op fra bunden, gennemrenoveret og har blandt andet fået tilføjet bredere madrasser oven på dem, der er i underkøjen, ligesom der er kommet fire sengelamper – en til hver soveplads og lavet andre smarte og funktionelle løsninger, så den kan danne rammen om familiens campingferier. Lillebror er malet i en smuk, armygrøn farve, som står perfekt til campingtrækkeren, en firecylindret NSU Prinz 1000 fra 1973. Den er ved at blive gennemrenoveret. Derudover har han også gang i den danskbyggede Kewet el-jet 3, der blev fremstillet i Hadsund i begyndelsen af 90’erne, som er endnu et projekt, der er tiltænkt at skulle bruges til camping. Thomas Kjærgaard har fået monteret trækkrog på, så den kan trække en lille trailer med et Combi Camp tag telt.

– Den grønne elbil er meget simpel i sin opbygning og kan indstilles til at køre langsomt, normalt eller i sport. Den skal jeg have gjort klar til syn.

Sparring med en ven fra området

Mens han færdiggør et byggeprojekt, er han altid i gang med at overveje det næste, og det hænder også, at han har flere ting i gang samtidigt. Han har en glimrende sparringspartner i sin ven, Jan Lemming, der er pensioneret automekaniker og råder over flere gamle biler fra 60’erne. De to tilbringer mange timer sammen, hvor de hjælper hinanden eller kører på jagt efter effekter til deres igangværende projekter på loppemarkeder og andre steder, hvor der kan gøres gode køb.

– Når man roder med gamle ting og sager, skal man kunne mange af tingene selv, for ellers bliver det alt for dyrt. Jeg nyder udfordringen med at få tingene til at virke, og det er dejligt at gøre det i fællesskab med Jan, der har samme interesse. Og så kan jeg godt lide at holde noget i live og at forsøge at bevare de gamle ting og historien, der er bundet til dem, forklarer Thomas Kjærgaard.

Thomas bygger campingvogn 4

I gang med en Combi-Camp

Netop nu er han i gang med at renovere en Combi-Camp, hvor han har sat sig for, at den skal se ud, som den gør i en originalbrochure fra 1968, hvor den pågældende teltvogn stammer fra.

– Den skal have original indmad, så det bruger jeg noget tid på at lede efter, og så kunne jeg se i brochuren, at der var en del specielle effekter og så var jeg jo nødt til at købe sådanne ting, for det sjove for mig er at finde noget, som passer specielt til den pågældende vogn. Det kan være en gammel transistorradio, en stol eller noget andet der passer i stilen, siger Thomas Kjærgaard, der har lovet at have vognen fra 1968 klar, når medlemmerne af Combi-Camp Club, senere på året mødes til træf i Roskilde.

Forstående hustru

Selvom han elsker at opfinde og nørde med ting, er han samtidig bevidst om, at der også er andet i livet, som skal passes.

– Nogle projekter tager længere tid end andre, men der skal selvfølgelig også være tid til at passe både familie og arbejde – og til at tage på camping, siger Thomas Kjærgaard. Det er næppe alle hustruer, der vil bifalde, at ægtemanden bruger så meget tid og så mange penge på diverse projekter, men Dorte Kjærgaard er indforstået med, at sådan er hendes mand nu engang.

– Det er mest om vinteren, at der bliver nørdet igennem. Om sommeren kan vi så nyde de ting, som Thomas har fået lavet, så på den måde kommer det hele familien til gavn, siger Dorte Kjærgaard, der løbende tager billeder af projekterne, efterhånden som de skrider frem.

I år har familien haft rig lejlighed til at lufte de forskellige biler og campingvogne, for sommerferien blev tilbragt på Bornholm, i foråret var de med Combi-Camp Club til 50 års jubilæumsstævne på Reersø Camping, og de har også været til træf med NSU Club Danmark.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her