Køb & salg

Værd at vide før du køber brugt vogn af en privat

Der er ikke noget galt i at købe sin brugte campingvogn privat i stedet for hos en forhandler, men vær opmærksom på, at du som køber er ringere beskyttet ved en privat handel end ved køb i butikker.

Tekst: Torben Brandt

I sensommeren ringede et bekymret DCU-medlem til campingunionens tekniske rådgivning. Hun og hendes ægtefælle havde kort forinden købt en campingvogn i privat handel. Nu, nogle uger senere, viste det sig, at vognen havde en alvorlig fugtskade bag nogle møbler.

Svært at spotte
I forbindelse med købet havde parterne skriftligt aftalt, at campingvognen var købt som beset. Køberne følte selv, de havde kigget vognen grundigt igennem inden handlen, men vandet var trængt ind et sted, som var vanskeligt at se med det blotte øje, og der havde ikke lugtet jordslået i vognen. Derfor havde alarmklokkerne ikke ringet.

Klassisk problematik
Sådan en sag er langt fra enestående, for selvom privat handel med campingvogne heldigvis går fint i de fleste tilfælde, er der også eksempler på handler, der kører helt af sporet.

– Vi bliver jævnligt kontaktet af medlemmer, der har handlet privat, og hvor der er opstået problemer efter handlen. I det konkrete tilfælde, hvor vognen er købt som beset, skal køberne kunne bevise, at sælger vidste, vognen var fugtskadet, da handlen blev indgået, og det kan være meget svært, oplever DCU.

 

Farvel til dine rettigheder
Som udgangspunkt er der en toårig reklamationsret på fejlbehæftede varer, købt hos en forhandler. Den store forskel er, at hos forhandleren er reklamationsretten ufravigelig. Det betyder, at købeloven gælder – også selvom forhandleren skriver eksempelvis ”købt som beset” eller ”afhentningstilbud” i slutsedlen.

Sådan er det ikke, hvis to privatpersoner handler med hinanden. Her kan parterne godt aftale noget andet end det, der fremgår af købeloven – f.eks. at campingvognen er ”købt som beset” eller ”uden reklamationsret”. Hvis der efterfølgende viser sig at være alvorlige fejl på vognen, skal køber kunne bevise, at sælger kendte til fejlen, og det er vanskeligt.

Problemet i en privat handel opstår typisk, hvis køber eksempelvis ønsker at ophæve handlen, og sælger ikke vil være med til det. Så har køber reelt ikke andre muligheder end at trække sælger i retten – og enhver, der har været i nærkontakt med den danske advokatstand, ved, at det hurtigt kan løbe op i mange tusinde kroner, uden at man kan være sikker på at vinde sagen.

Bedre beskyttet hos en forhandler
Køber du derimod din campingvogn – ny eller brugt – hos en forhandler, og der efterfølgende opstår problemer, er du bedre stillet end ved den private handel. Dels er reklamationsretten som nævnt ufravigelig, dels er forhandleren i langt højere grad end en privat person interesseret i at stå tilbage med en tilfreds kunde.

Skulle der alligevel opstå en tvist med forhandleren, kan du som medlem af DCU få vejledning af campingunionens tekniske rådgivning, der gerne forsøger at rådgive og mægle.

Hvis det ikke bærer frugt, kan du klage til Camping Branchens Reklamationsnævn over produktet, men kun hvis det har kostet mere end 100.000 kr., og det er købt hos en forhandler, som er medlem af Camping Branchen. Koster det mindre end 100.000 kr., kan du klage online til Forbrugerklagenævnet.

Endelig kan du vælge at få sagen behandlet som en småsagsproces, der skal gøre det lettere og billigere at gå rettens vej med mindre sager på højst 50.000 kr. Her er man ikke repræsenteret af en advokat, men retten hjælper med assistance og vejledning til parterne. Du kan læse mere om denne ordning hos Danmarks Domstole.

DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her