Forsikring
Værd at vide hvis du lader vognen stå i udlandet
Hvis din campingvogn står i længere tid i udlandet, skal du have styr på, at forsikringen dækker, hvis uheldet er ude. En løsning kan være at tegne en forsikring hos et lokalt forsikringsselskab i udlandet.
En del danske campister sværger til den samme udenlandske campingplads år efter år, og har de campingvogn, er det forståeligt, hvis de på et tidspunkt lader vognen stå på campingpladsen eller på et opbevaringssted i lokalområdet og kører hjem i bilen uden campingvognen på krogen.
For når campingpladsen i Sydeuropa forlades i juli, og du ikke har planer om at bruge campingvognen hjemme i Danmark, inden du til efteråret vender retur til samme udenlandske campingplads, er det både skånsomt for miljøet, og samtidig er der penge at spare på brændstof og vejafgifter ved at efterlade vognen på feriedestinationen frem for at slæbe den frem og tilbage mellem Danmark og udlandet.
Hvor længe skal den stå i udlandet?
Vælger du at lade campingvognen stå i udlandet i en længere periode, er det vigtigt, at du tjekker, om din forsikring dækker.
På redaktionen er vi bekendt med en dansk familie, som kom i problemer, da deres campingvogn nedbrændte, mens den stod opmagasineret i udlandet. Opbevaringsstedet havde ikke en forsikring, der dækkede skaderne, og familiens egen forsikring dækkede som udgangspunkt heller ikke, fordi campingvognen havde stået i udlandet i længere tid, end betingelserne i forsikringspolicen tillod. Familien endte dog med at få en erstatning, men det var kun fordi, forsikringsselskabet indvilligede i at dække tabet, selvom det ifølge betingelserne ikke var forpligtet til det.
Fastligger eller kørende?
Selvom forsikringsselskabernes betingelser ofte ligner hinanden, kan der være forskelle, som kan have afgørende betydning. Nogle selskaber dækker kun stationære campingvogne i Danmark, og altså ikke når vognen står permanent i udlandet, andre dækker stationære campingvogne i udlandet, men højst i seks måneder, og der er også selskaber, som dækker i udlandet uden tidsbegrænsning, men kun når der er tale om kørende campister.
I DCUs forsikringsaftale med Tryg er man dækket mod brand, hvis campingvognen står i udlandet på en aflåst plads.
Tegn forsikringen lokalt
Hvis dit forsikringsselskab ikke vil eller kan forsikre din campingvogn i udlandet, kan du først undersøge, om andre selskaber vil forsikre den, og ellers kan du forsikre vognen gennem et lokalt forsikringsselskab i det land, hvor campingvognen står. Det gjorde Ole Wæhrens, der til daglig er vært på Sindal Camping, hvor han sammen med sin kone Dorte i år kan fejre 35-års jubilæum som ejere af pladsen.
De to havde tidligere deres campingvogn stående permanent på en campingplads i østrigske Sankt Johann, hvor de opholdt sig en stor del af vinteren. For at spare vægtafgift pillede de nummerpladerne af campingvognen, men det resulterede i, at deres danske forsikringsselskab ikke længere ville forsikre campingvognen. I stedet besluttede parret at søge efter et lokalt forsikringsselskab på nettet, og det var helt enkelt. De kontaktede Generali Versicherung, der er et verdensomspændende forsikringsselskab med kontor i Wien, og som på sin hjemmeside oplyser, at det har 70 mio. kunder i over 50 lande. Selskabet sendte en forsikringsagent ud til den campingplads, hvor vognen stod, og derpå tegnede parret en ansvars- og brandforsikring til en pris på cirka 550 kr. årligt.
Dyr hjemtransport
I dag har ægteparret en campingvogn på danske nummerplader, som er forsikret hos et dansk selskab. Og hvor det var let og billigt at forsikre campingvognen hos et lokalt selskab i udlandet, var det ikke helt så enkelt at få den hjem igen.
- Det, der kan volde problemer, er hvis eller når, man vil have vognen til Danmark igen. Der kan ikke umiddelbart benyttes prøveplader, og fejebladstransport er ikke billig, siger Ole Wæhrens.