STÆRK MED TRÆK 2018
Mazda CX-5 2,2 Vision Aut.
Udsalgspris for testbilen inkl. ekstraudstyr: 428.023 kr.
Billigste variant: 292.133 kr.
Forbrug: 17,9 km/l
Hk/Nm: 150/360
Tilladt totalvægt: 2.120 kg
Maks. anhængervægt med bremser: 2.000 kg
Juryens kommentarer
Frede Petersen:
Mazda'en blev jeg lidt skuffet over. Jeg synes ikke, den lever op til det, man må forvente af en bil i den størrelse. Motorkraften er ikke noget at skrive hjem om. Dog skal det siges, at det er en bil med god plads og et godt udsyn, og den er som sådan en rimelig god familiebil. Men også til lidt høj pris.
Nikolai Rahlf:
Bilens højde var meget tydelig på banen. På landevejen var den også følsom over for trafik og vind. Et udmærket samspil mellem motor og gear, men havde forventet mere af dieselmotoren med 150 hk. Lidt skuffende til prisen.
Stefan Rosendal:
Vellykket SUV, men den skuffer med sine understyrende tendenser i dobbelt undvigemanøvre. Super dejlig, men tørstig dieselmotor. Den leverer det bedste fra Japan med et flot design, flot interiør og god siddekomfort. Plusser på kontoen er familiebil med ægte 4x4-træk og god kørekomfort. Minus er understyring med campingvogn på i kritiske undvigemanøvre. God pris. Godkendt til Stærk med træk.
Flemming Lundberg Petersen:
Her havde jeg set frem til en virkelig trækker, men blev lidt skuffet over køreegenskaberne, der efter min opfattelse var en lille smule flagrende. Ikke så det var ubehageligt, men en levende vogn at køre med. Kræfterne var jo på plads, men dens højde taget i betragtning ved manøvreprøverne gjorde, at jeg ikke anså den for at være blandt favoritterne. Dog vil jeg aldrig være bange for at køre et campingtræk med denne i øvrigt lækre bil.
Thomas André Petersen:
Mazda har fået mange point for sine stramme, tillidsvækkende køreegenskaber over de seneste år. 3 og 6 er fremragende campingtrækkere, men CX-5 mangler lidt benmuskler i den sideværts stabilitet, når det strammer til i undvigemanøvrerne.