Camping i Danmark
Nyeste nummer af Camping Fritid
Har tidligere haft korrespondance med Vibeke omkring korrektur læsning; men det sker vist stadig på et lidt spinkelt grundlag :-(
Side 69: Vægte: Total vægt 1677 kg. Køreklar vægt 2130. Last evne 453 kg. Total/Køreklar ?? S'føli' småting; men desværre mere reglen end undtagelsen. Ligeledes prises i40 mht. 1800 kg. Og der skrives: Faktum er, at den solide.... Med 90-100 km/t, æder den masser etc. Jo, men det er da kun med 1677 kg (det skal jo ske indenfor lovens rammer, ikk'?) på krogen. Please, oplys, det er det vi har et forbruger (betalt) magasin til. Tempo 100 er jo Bjarne's mærkesag, det er jo repeteret i en uendelighed ;-)
Stefan: Det vil klæde "Spørg Stefan", hvis du lige nævnte 3500 kg's reglen, der ikke går på FAKTISKE. Blot for helhedens skyld.
Mange camping hilsner
Per Christofferssen
A+ Annonce
Jeg tror, at annoncepenge er annoncepenge, og hvis A+ indrykker en annonce med for gamle oplysninger, vælger DCU alligevel at sætte den i. Jeg tænker umiddelbart, at DCU ikke læser korrektur på de annoncer firmaer betaler for at få sat i bladet.
De formoder, at firmaet selv har styr på, hvad de vælger at sætte i bladet.
Venlig hilsen Joan
A+
Helside annonce fra A+ hvor der gives hele 30% rabat på 4 fredage..... i MAJ mdr.
(bladet modtaget d. 7 juni)
Forvirringen fortsætter
Det er da godt vi får denne debat, for selv om du gerne vil give indtryk af at have tjek på det, så viser dine skriverier jo det modsatte.
Lad os holde fast i det oprindelige indlæg gik på sammenkoblingsreglerne.
Så fik du blandet kørekortsregler ind i det og nu begynder du snakke om den danske særregel, paragraf 144 i den nye kørekortbekendtgørelse, og så er vi langt ude.
Den betyder nemlig at du i stedet for campingvognens tilladte totalvægt må bruge bilens største påhængsvægt m bremser, og hvis de to tal lagt sammen, kan holde sig under 3500kg, så kan du nøjes med B.
Man kunne også vælge at nedveje campingvognen i stedet.
Med hensyn til din forhandler så har jeg tit oplevet sælgere der ikke har en pind forstand på reglerne, og jeg har en enkelt gang kommet til ødelægge en handel for en fynsk forhandler der var ved overbevise et ungt par om at hvis de bare lod være med læsse vognen til maks kunne de nøjes med alm kørekort.
Din forhandler har vist heller ikke læst på lektien, for det med at bil/campingvogn er godkendt sammen holder ikke, Det er campingvognen der bliver godkendt og så er fører ansvarlig for bilen opfylder kravene. Og ang vægte, så må campingvognens tilladte vægt ikke være større end bilens køreklare vægt
OK, Steen
Det har du ret i; men en lille "oppustet" 4WD kunne (nok i teorien) ramme dette loft. Ikke alt der er lovligt i DK er lovligt i D! Har man ikke BE må man stadig (og kun i DK) og kun hvis "Pappet" er før 2009, selv vælge tallene fra reg. attesterne, så de passer med 3500 kg. Ja, det giver normalt en meget reduceret lastevne; men stadig er DK og D ikke helt ens, trods det europæiske fællesskab. Heldig for dem, der kan benytte denne særregel. Og hatten af for folk, der evner at pakke småt ;-)
Nok om dette, det var egentlig en bibemærkning - forkert; men affødt af at Tempo 100 vægte ikke er opgivet ifb. med teste i magasinet. Vi har i nabolaget en CV forhandler, der påstår at det er bilens køreklare vægt samt CV'ens ditto, der ligger til grund for godkendelsen. Han begrunder endda med at hans bil og CV er godkendt sammen!!! Hmm. Derfor er jeg lidt "skrøbelig" med hensyn til oplysning. Du ved da selv, hvordan interessen pludselig forsvandt, da det gik op for folk at Tempo 100 stiller krav til en "solid" og tung trækker. Når så eksperterne hos forhandleren...... Så kan mange da komme i klemme!
Mvh.
Per
Godt forsøgt :-)
Men noget sludder, for sige det pænt :-)
Nu er det sådan at en bil maks kan godkendes til trække det sammen som dens tilladte totalvægt, bortset fra 4x4 så når deres bil må trække 1850 så er den tilladte totalvægt mindst det samme og derfor vil vogntoget under alle omstændigheder kræve trailerkort.
Så kommer du med en søgt forklaring om, at hvis nu vægten minus de 50 kg giver 3501 kg.
Også noget sludder for her snakker vi jo om faktisk vægt, og ved kørekort kan du ikke bruge det til noget, her er det nemlig TILLADT VÆGT der gælder, altså det der står tryk på attesterne.
Og hvorfor nu blande Tyske betjente ind i debatten, som Stefan så rigtigt skriver, er dit vogntog lovligt i Danmark, så er det også lovligt i udlandet
Godt forsøgt :-)
Men noget sludder, for sige det pænt :-)
Nu er det sådan at en bil maks kan godkendes til trække det sammen som dens tilladte totalvægt, bortset fra 4x4 så når deres bil må trække 1850 så er den tilladte totalvægt mindst det samme og derfor vil vogntoget under alle omstændigheder kræve trailerkort.
Og hvorfor nu blande Tyske betjente ind i debatten, som Stefan så rigtigt skriver, er dit vogntog lovligt i Danmark, så er det også lovligt i udlandet
OK, Steen
Du får ret, vi andre fred ;-) Men alligevel er omtalen vedrørende vogntogsvægt ved f. eks. Dacia Duster vel ok?
Hvis en ting er svær at forstå, så må læreren vel gentage? Hvor stor er procentdelen, der kender forskel på kørekorts reglerne og sammenkoblingsreglerne eller deres kombination. Hvis nu de 50 kg. der spares til faktisk alligevel giver en samlet brutto vægt på 3501 kg.? Nok lidt søgt; men i oplysningens navn. Men i Tyskland bider man ikke skeer med ordensmagten.
Mvh
Per
Forvirre
Vi har jo set rigtig mange indlæg hvor folk ikke kan finde ud af skelne imellem de forskellige regler, så derfor mener jeg det er fint at når der spørges ind til sammenkoblingsreglerne, at man så holder sig til det, og ikke begynder med at nu skal folk lige huske på kørekort, tilladt vogntogsvægt, kugletryk, og alt muligt andet.
Vi gentager lige for Prins Knud ;-)
Steen, som jeg skrev - for helhedens skyld. Uanset, hvilken sammenkobling, så skal der chauffør til - læs: en med et korrekt kørekort. Jeg regner med at vedkommende også skal køre. Der har jo i tidens løb været mange indlæg desangående - mange med din ekspertise, så, som jeg skrev, for helhedens skyld. F. eks. har Stefan skrevet omkring Duster. Her er der for de mindste modeller ikke fuld lastevne med de maks. 1500 kg på krogen, da vogntogs vægten ellers vil overskrides. Vi har en forbruger orienterende organisation med eksperterne, så de skal vel hjælpe!? Ikke alle har din viden - derfor!
Med venlig hilsen en der ønsker Tempo 100; men også samtidig ønsker maksimal sikkerhed!
Per Christoffersen
??
Per, du skriver : hvis du lige nævnte 3500 kg's reglen, der ikke går på FAKTISKE. Blot for helhedens skyld.?
Forstår ikke helt hvor du vil hen.
Stefan beskriver hvordan sammenkoblingsreglerne er, så hvorfor vil du blande kørekortsregler ind i det?