Gode råd og ideer

diesel i en petroleumsovn

Skrevet af Tonni Fischer, 13-11-2016 - 15:27

Jeg har en petroleumsovn til opvarmning i forteltet, og det virker fortrinligt, men tænkte at diesel er jo noget billigere i indkøb end petroleum og derfor kunne der være en del at spare ved at bruge diesel. Jeg har været lidt på Youtube og der er nogle amerikanere der bruger diesel i en petroleumsovn, og de påstår at det virker super godt, og at det absolut ikke lugter. Nogle skriver at de tilsætter lidt isoprolalkohol til dieselen, det skulle være godt. Er der nogen her der har erfaringer med dette?? Jeg har ikke prøvet det af (endnu!)
Tofi, Padborg

Skrevet af Unknown Unknown, 16-11-2016 - 08:23

Tonni Fischer 15. november 2016 Kl. 23:37

Det ville da være interessant, hvis du havde lagt et link ud til den omtalte amerikanske youtube, her sammen med dit indlæg.

Skrevet af Tonni Fischer, 15-11-2016 - 23:37

tak for jeres indlæg, der er åbenbart ikke nogen der har prøvet det, altså udover de amerikanere jeg har fundet på youtube der har afprøvet det i en længere periode uden problemer. Jeg er blot nysgerrig om det er et alternativ til petroleum, idet der er jo penge at spare hvis man kan benytte det. såvidt jeg forstod på youtube indlæggene er det kun ca ½ liter sprit til en gallon, så det er jo til at overse.

Skrevet af Mogens Munch, 15-11-2016 - 13:13

Hej Tonni

Læser i min manual til Heatmax at: Brug kun flydende brændstof til varmeovnen med (mindre end 1 % aromatisk tilsætning og med en antændelses temperatur på over 61 grader)
Jeg ville aldrig gå på kompromis med valg af brændstof, for hvor meget spares der egentlig på en sæson når du også skal tilsætte isoprolalkohol til dieselolien og leve med usikkerheden??

Mvh
Mogens Munch

Skrevet af Unknown Unknown, 14-11-2016 - 18:14

Jeg kom i tanke om, at PETROLEUM er lettere antændeligt end DIESELOLIE.

DIESELOLIE skal forstøves gennem en dyse ved omkring 100 - 200 bar (bilmotor) før den kan antændes i en værksteds-prøvestand ved hjælp af f.eks. en lang pejsetændstik..

Jeg tvivler på, at der forefindes et tilsvarende højt tryk i en petroleumsovn.

Yderligere skriverier:

Petroleum er en fraktion af råolie med kogepunkt mellem 151 °C og 301 °C.

https://da.wikipedia.org/wiki/Petroleum

Dieselolie er brændstof for en dieselmotor. Det udgøres af kulbrinter med kogepunkter 150°-370° C.
https://da.wikipedia.org/wiki/Dieselolie

Fyringsolie er en raffineret olie fremstillet af råolie. Der er i princippet ingen forskel på dieselolie og let fyringsolie, da det er samme destilat, der af afgiftstekniske grunde har forskellige navne således at fyringsolien er billigere end diesel. Man må ikke køre på fyringsolie, men man må gerne fyre med diesel. Fyringsolien fortyndes normalt med røde farvestoffer for at kunne kontrollere den korrekte brug. Den farvede olie kendes også som "rød diesel" Over 300.000 danske husejere opvarmer deres parcelhus eller villa med fyringsolie.
Kogepunktet for fyringsolie ligger mellem 150 og 370 °C
https://da.wikipedia.org/wiki/Fyringsolie

I hjemmene anvendes brandfarlige væsker til forskellige formål. Benzin, sprit, fortynder og acetone (neglelakfjerner) er blandt de mest brandfarlige, og derfor skal man være særlig forsigtig ved brug af disse væsker. Herefter følger væsker som terpentin, sprinklervæske,

petroleum, lampeolie og tændvæske til grillen.

Diesel og fyringsolie

er også brandfarlige, men antændes ikke lige så let som de øvrige omtalte væsker.

https://brs.dk/forebyggelse/brand/Documents/Folder_brandfarlige_vaesker…

Anvendelse af fyringsolie som motorbrændstof (dieselolie):

Der har i den seneste tid været en øget fokus på anvendelsen af fyringsolie til motorbrændstof. Det er bl.a. i en artikel i et formiddagsblad kommet til udtryk, at det skulle været lovligt at anvende fyringsolie i motorkøretøjer.
På visse tankstationer er det muligt at købe olie, der er beskattet som fyringsolie, fra en stander svarende til de standere, hvorfra der sælges dieselolie til motorbrændstof. Det er imidlertid kommet til Told- og Skattestyrelsens kendskab, at fyringsolien fra disse tankstationer i nogle tilfælde tankes direkte på motorkøretøjer.
I den forbindelse skal styrelsen kort præcisere reglerne for anvendelse af fyringsolie henholdsvis motordiesel.
Mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 7, fastsætter at afgiftspligtige varer ikke uden Told*Skats tilladelse må blandes, sælges eller anvendes til andet formål end det varen er afgiftsberigtiget efter.
Det fremgår af mineralolieafgiftslovens § 25, at det er strafbart, hvis en person eller virksomhed overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt den afgift, som skulle have været betalt efter loven, eller forsøger herpå. Dette betyder, at både sælgeren og køberen af produktet vil kunne straffes, hvis produktet forsætligt eller groft uagtsomt anvendes til et andet formål, end det er afgiftsberigtiget til.
Dette kunne eksempelvis være tilfældet med fyringsolie, som sælges fra en stander på en tankstation og tankes direkte i en dieselbil.

https://skat.dk/SKAT.aspx?oID=157286

Skrevet af Tonni Fischer, 14-11-2016 - 09:32

Hej Lotte, tak for dit svar - jeg synes blot ikke det besvarer spørgsmålet - er der nogen der har prøvet det og hvad er erfaringen?
når du nævner vinterdiesel med diverse additiver så er det måske det der skal bruges i stedet for sommerdiesel, det vil jo også typisk være i den kolde tid man bruger sådan en ovn, det gør jeg ihvertfald.

Skrevet af Unknown Unknown, 13-11-2016 - 18:06

Dieselolien udfælder paraffin, som er en naturlig bestanddel af dieselolien. Paraffin kan sætte sig i filtre og i dyser og kan give problemer med ydelser og uren motorgang. Er det rigtig galt kan det give startproblemer.

http://www.bilplejeguiden.dk/frost-i-diesel/

Nu til dags sælges der

1) SOMMERDIESELOLIE indeholdende en del PARAFIN

2) VINTERDIESELOLIE indeholdende nogle additiver

Tidligere tilsatte man selv PETROLEUM til DIESELOLIEN om vinteren (1:40, så vidt jeg husker det)

Tilsvarende med flaskegas fandtes der TIDLIGER SOMMERGAS (butan) og VINTERGAS (propan).

Nu til dags indeholder gasflaskerne sædvanligvis nær ved 100 % propan både sommer og vinter.

Dåser med lightergas og campinggas indeholder sædvanligvis 100 % butangas (SOMMERGAS)

Skrevet af Unknown Unknown, 13-11-2016 - 17:10

Dieselolien udfælder paraffin, som er en naturlig bestanddel af dieselolien. Paraffin kan sætte sig i filtre og i dyser og kan give problemer med ydelser og uren motorgang. Er det rigtig galt kan det give startproblemer.

http://www.bilplejeguiden.dk/frost-i-diesel/

Nu til dags sælges der

1) SOMMERDIESELOLIE indeholdende en del PARAFIN

2) VINTERDIESELOLIE indeholdende nogle additiver

Tidligere tilsatte man selv PETROLEUM til DIESELOLIEN om vinteren (1:40, så vidt jeg husker det)

Tilsvarende med flaskegas fandtes der TIDLIGER SOMMERGAS (butan) og VINTERGAS (propan).

Nu til dags indeholder gasflaskerne sædvanligvis nær ved 100 % propan både somme og vinter.

Dåser med lightergas og campinggas indeholder sædvanligvis 100 % butangas (SOMMERGAS)

DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her