Gode råd og ideer

Regler for TYSK tempo 100

Skrevet af Jørn Stadel Petersen, 29-06-2023 - 21:32

Hej.

Vi har en vogn, som vi fik godkendt med Tysk Tempo 100 godkendelse i 2018.

Vi bruger den ikke meget, men vores datter og svigersøn ville gerne have muligheden for at måtte køre 100km/t i Tyskland.

Derfor valgte vi det og da vi samtidigt fik at vide, at det kun var den danske tempo 100 der havde krav til 2 årige synsindkaldelse, max

6 år på dæk, så kunne vi godt nøjes med tysk tempo 100.

Nu blev der så pludselig en snak i familien, at campingvogne med tempo 100 godkendelse ALTID skal til løbende syn? Og vi er endnu ikke blevet indkaldt til syn! Jeg har læst og læst og har opgivet - kan ganske enkelt IKKE finde ud af Tysk tempo 100 - syn eller ikke syn!

Håber og regner med at der er mange kloge hoveder i dette forum.

Go campingsommer til alle

Vh, Jørn

Skrevet af Allan Schmidt, 29-06-2023 - 22:52

Når du første gang har fået den synet med tysk tempo 100 skal du ikke til periodisk syn men det er dit ansvar du overholder de regler der er ved godkendelse af tysk tempo 100, Der imod har du dansk tempo 100 skal du til syn hvert andet år. Tyskerne indkalder ikke dansk campingvogn til tempo 100syn. De danske myndigheder har ikke noget med tysk tempo 100 at gøre,det er kun første gang hvor alle papire skal godkendes af de tyske myndigheder.

Skrevet af Michael Ravnholt, 07-08-2023 - 09:11

Ja tyskerne kan lave ordninger, der ikke er såååå besværlige som danskerne er .(

Den danske tempo 100 er noget gedint ro.....

 

kh mc

Skrevet af Michael Ravnholt, 07-08-2023 - 10:03

Ja tyskerne kan lave ordninger, der ikke er såååå besværlige som danskerne er .(

Den danske tempo 100 er noget gedint rod.....

 

kh mc

Skrevet af Flemming Pedersen, 18-08-2023 - 19:14

Vær opmærksom på kravene til camping vognen selvfølgelig skal overholdes,

men der er der også nogle krav til det trækkende køretøj.

Bl.a. at bilens køreklar vægt mindst skal være af samme størrelse som campingvognen totalvægt !

F.eks hvis bilens godkendte køreklar vægt f.eks. er mindre end 1800 kg, så er det ikke OK selvom bilen er godkendt til at trække 1800 kg.

 

 

Skrevet af Michael Ravnholt, 18-08-2023 - 19:20

Du som fører af bilen har det fulde ansvar for dit køretøj.

Og også ansvaret for at vogntoget er korrekt sat sammen.

 

 

Skrevet af Knud Aa Hansen, 19-08-2023 - 11:28

<Michael> du mener at tyskerne laver en god ordning for T100 men hvis du nu var tysker så skulle du også til syn hvert 2. år om de så har en masse papirarbejde/ betaling ved jeg ikke 

Skrevet af John Halvorsen, 02-12-2023 - 15:44

Har hørt flere som har nævnt at 6 års reglen for dæk på campingvognen/traileren ved Tempo 100 Tysk også skulle gælde det trækkende køretøj (Bilen). 

Altså at bilens dæk ikke må være over 6 år. Kan jeg umiddelbart ikke se nogen steder at det skulle være korrekt. Kan nogen be- eller afkræfte dette.

Skrevet af Michael Ravnholt, 02-12-2023 - 16:17

hej john

Jeg har aldrig hørt om at nogen har fundet en oversættelse på dansk, men jeg har set på youtube, hvor det tyske politi tjekker alderen på dækken på en bil som er standset på motorvejen og efter jeg så denne udsendelse, så syntes jeg, at kunne huske noget om at man ikke på tyske motorveje ikke må have ældre dæk på end 6 år.

det er ren sikkerhed kunne jeg tænke mig, fordi de kender os nordboere :)

 

 

Skrevet af Flemming Pedersen, 02-12-2023 - 16:32

Wie alt ein Reifen sein darf, ist in der StVO nicht vorgeschrieben. Fest steht aber, dass die Zeit an Pneu und Gummi nicht spurlos vorübergeht.

Altså - der er ikke nogen generel krav.

Men det er der for dæk på campingvogn med 100 kmh tilladelse!

 

Skrevet af Michael Ravnholt, 02-12-2023 - 16:39

hej igen

jeg fandt ikke noget på danske sider, men jeg leder lidt mere i tyskland......

dette er bare en bemærkning, fra en producent.

Et dæk bliver mørnet og stift med alderen og mister dermed sine sikkerhedsmæssige egenskaber.
Går turen sydpå via den tyske Autobahn, hvor hastigheden ofte er høj over en lang strækning, risikerer man, at et gammelt dæk rives op pga. den høje varme opstået fra rullemodstanden. Dette kan få fatale følger.

2 mm dæk mønster er minimum.

 

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her