Vogne og udstyr

Opvejning af Hümer Touring Troll fra 2001

Skrevet af Morten Kruse, 29-03-2025 - 11:42

Vi har en Hümer Touring Troll fra år 2001. Egenvægten er 850kg og totalvægten er 1.000 kg. Men når der er gasflasker og andet grundudstyr i vognen, er der kun 75 kg tilbage til tøj, vin, mad osv. Det er selvsagt lidt stramt. På akslen står der også at den max kan tage 1.000 kg.

Jeg har snakket med et par camping værksteder samt Hümer, der burde kunne fortælle hvilke muligheder der er for at opveje vognen, men da den har den alder den har, kan de ikke sige noget - selv efter at have kontaktet Hümer i Tyskland.

Et af de større campingværksteder jeg snakkede med mente dog, at vi kan opveje den til 1.200 kg hvis vi monterer forstærket aksel. Men om det også ville betyde at andre bærende dele under vognen også skal skiftes/forstærkes, vidste de ikke.

Hvad er vores muligheder? Vi vil aller helst beholde vores dejlige vogn og er med på at det koster lidt at få den opvejet - hvis muligt. Hvad siger I derude? Hvis I har viden om konkrete værksteder osv. vil jeg virkelig værdsætte kontaktoplysninger :-)

Hav en dejlig 2025 sæson. Vi tripper for at komme afsted.

Dbh
Morten

Skrevet af Knud Pedersen, 30-03-2025 - 08:15

Hvis ikke forhandleren via stelnummer kan se hvor meget din vogn evt. kan opvejes til ( det har noget med typegodkendelsen at gøre) så glem det og udskift vognen eller lev med det. En ny typegodkendelse og div. papirer vil nemt løve og i væsentlig mere en vognens værdi. 

Har selv været inde i samme problematik med en Kabe, havde kun 30 kg i frivægt efter at forhandleren havde monteret mover , solpanel og cykelstativ, en opvejning  ville medføre ny undervogn samt ny typegodkendelse, en udgift på ca. 180000 kr. på en 6 år gammel vogn

Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

• 30% rabat på DCUs 19 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her