Foto: Rasmus Schønning

Årets Campingtrækker

Årets Campingtrækker 2022: Vinderen kører på diesel

For første gang nogensinde har DCU elbiler med i kampen om titlen som Årets Campingtrækker. Vinderen af 2022-kåringen er dog hverken en elbil eller en SUV, men en helt klassisk dieselbil.

Af Morten Brunsgaard Bek
Foto: Lasse Løndahl Henriksen og Rasmus Schønning

I starten af 2021 kunne vi løfte sløret for, at Kia XCeed var vinder af Årets Campingtrækker 2021, og den endte med guldmedaljen foran biler som Volkswagen Golf, Mercedes-Benz GLA og Volvo V90. Med i 2021-feltet var også et par plug-in-hybrider, fra BMW og Toyota.

Hvorfor et tilbageblik på sidste års kåring, når artiklen her handler om Årets Campingtrækker 2022? For at vise, hvor hurtigt udviklingen går med både biler og bilmarkedet i Danmark. I dette års felt er der ganske enkelt skruet voldsomt op for elektrificeringen, og for første gang nogensinde deltager fuldt elektrificerede biler i kåringen. Samtidig er halvdelen af bilerne i år plug-in-hybrider, altså bilmodeller som kan køre en længere strækning på strøm, men som altid har en forbrændingsmotor at falde tilbage på. Det er, som sagt, meget sigende for nye biler og markedet for nye biler i Danmark: Både elbiler og plug-in-hybrider kommer med store rabatter på registreringsafgiften, og de er derfor blevet virkelig populære i løbet af 2021. I august 2021 stod elbiler og plug-in-hybrider for næsten 41% af de nye biler på vejene.

Det er både godt og dårligt nyt for campisterne. Først de gode nyheder: Der er ingen tvivl om, at billigere og mere miljøvenlige biler er tiltalende også for danskere, som trækker campingvogn, og blandt både elbiler og plug-in-hybrider findes nu en række modeller, som kan trække mange kilo - også uden at koste en bondegård. Den elektriske Hyundai Ioniq 5 kan i udgaven med det store batteri eksempelvis trække 1.600 kilo, og den fås til 340.000 kr. Plug-in-hybriden MG EHS Plug-in Hybrid med 258 hk klarer 1.500 kilo, og den fås fra kun 270.000 kr.

De dårlige nyheder er, at batteriet i både elbiler og plug-in-hybrider meget hurtigt tømmes med en campingvogn spændt på krogen, og når det sker, er det ofte alt for svært at få ladet bilen op igen.

Mange SUV-modeller  
De to elbiler i årets felt skal derfor anskues på to måder. Når det kommer til, hvordan de fungerer som campingtrækkere, men også hvordan danske campister skal forholde sig til infrastrukturen omkring opladning. Altså, hvor man kan lade sin elbil. Begge dele er vigtige, når man overvejer at skifte til en elbil. Det er en ekstra forhindring for de to elbiler i kåringen, Hyundai Ioniq 5 og Polestar 2, som begge er fascinerende og spændende biler. Især Polestar 2 er kraftigt motoriseret, da den med to elmotorer yder 408 hk.

Vi kan afsløre så meget, som at hverken Hyundai eller det helt nye mærke Polestar løber med sejren i år. Vinderen skal findes blandt de forholdsvis få biler i feltet, som kører uden nævneværdig elektrificering. De tre biler er de helt nye udgaver af de populære modeller Nissan Qashqai og Mercedes-Benz C-Klasse, men også den unikke Subaru Outback.

En enkelt bilmodel ved 2022-kåringen er en almindelig hybrid - en bil med elektrisk motor, men ikke et stort batteri eller mulighed for opladning med et stik. Det er den store Ford S-Max, som med sin rummelige kabine tiltaler med fornemme pladsforhold.

Seks biler kører til kamp med både benzin- og elmotor og mulighed for opladning via stikkontakt eller ladeboks, så det er muligt at køre udelukkende på strøm. Som storebror til sidste års X3 fra BMW stiller den store X5 med tæt på 400 hk, og også af tysk afstamning er den reviderede version af den populære Volkswagen Tiguan med 245 hk. Hyundai stiller, som eneste mærke, med to biler, og elbilen Ioniq 5 har følgeskab af den nye Tucson, som med el og benzin opnår en ydelse på 265 hk, og den fås til meget fornuftige priser.

Navnet MG vækker genkendelse hos mange. Men MG er i dag kinesisk, ikke britisk, og producerer kun fornuftige, elektrificerede biler. Med EHS Plug-in Hybrid stiller mærket med en rummelig og luksuriøs SUV, som samtidig er en af de billigste i feltet. Dyrere er den fornyede Mitsubishi Eclipse Cross, som nu udelukkende fås som plug-in-hybrid, men den har til gengæld firehjulstræk, hvor MG’en kun trækker på forhjulene. Sidst, men hverken i overført eller reel betydning mindst, stiller sidste års vindermærke med en stor SUV: Kia Sorento har plads til syv personer og har masser af kræfter og firehjulstræk.

Fra 270.000 kr. til tre gange så meget

De fleste biler i feltet er SUV’er eller crossovers, som er højere end traditionelle biler, hvorfor man sidder højere, men variationen er på alle andre måder stor. Den svagest motoriserede bil blandt de 12 har 158 hk, mens den stærkeste har 408 hk. Den ringeste koblingsvægt i feltet er 1.350 kilo, mens bilen med mulighed for flest kilo på krogen må trække 2.700 kilo.

Og så er der den store forskel i pris. Med priser fra 269.999 kr. er ingen billigere end MG EHS Plug-in Hybrid, mens BMW X5 xDrive 45e står ensomt på toppen med priser fra 875.579 kr. Vinderen af Årets Campingtrækker 2022 kommer med et prisskilt et sted mellem de to biler, men når det kommer til det samlede resultat, ligger den foran de to og de øvrige ni kombattanter.
Vinderen blev Mercedes Benz C 220 D Advantage Aut. Stationcar, der kører på diesel, og som koster fra 519.900 kr. Den kan trække 1.800 kg.

Medlemmer af DCU kan læse hele artiklen om Årets Campingtrækker 2022 med beskrivelser af de enkelte biler lige her.

DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her