Gode råd og ideer
Tempo 100 TVIVL
Kære brugere
Har bestilt tid hos Aplus-bilsyn til den danske tempo 100 i morgen fredag d. 1 juli.
Men, efter besøg hos den lokale campingforhandler, fik jeg at vide der nok skulle medbringes en typegodkendelse fra fabrikanten.
Er det rigtigt, har I hørt ligende?
Spurte mange gange under booking/bestilling, Aplus kontoret om der skulle medbringes noget og svaret var nej.
Men, ringede igen idag, og damen kunne efter at have spurt nogle kollegaer, fortælle at der skulle medbringes en typegodkendelse fra fabrikken. Bestilte tid hos Aplus d. 15 juni, og har fået bekræftelse på mail, og har ej heller her, fået at vide det skulle medbringes. Det står ej heller på deres hejmmeside, under VIGTIG, eller andre steder på siden.
Er det rigtigt og dermed forgæves at køre til syn i morgen?
Så er vores cv også godkendt.
Så fik jeg vores cv godkendt til tempo 100. Det skete uden problemer overhovedet. Synsahallen havde trukket de nødvendige papirer i forvejen så alt var klart da jeg kom.
Synsmanden fortalte mig at et COC dokument er kun noget forhandlerne skal have med. Typegodkendelsen havde han selv trukket ud af systemet. Så nemmere kunne det ikke gøres.
Mvh Kurt
Certificate of Conformity
Ang COC dokument
Se
https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Syn-og-koeretoejer…
Som dog er fra 2014 måske findes nyere som endnu ikke er på google
Iøvrigt er selv færdselsstyrelsen noget i vildrede hvad et COC dokument egentlig er
COC = certificate of conformity som oversat er en "Overensstemmelseserklæring" og er mærket CE
Den udstedes af den fabrikant som har fremstillet varen som erklærer at den er i overensstemmelser med de regler og normer som findes på området
Det er ikke i sig selv en godkendelse hvor trediepart (godkendelsesinstitution Ekspl TÜV) har været inde og kontrolleret det pågældende produkt. Ansvar for overholdelse beror således kun den som har underskrevet dokumentet.
Det er ganske vigtig information idet man daglig støder på udsagnet CE godkendt
Eksempler på svig har man set på TV hvor disse tohjulede (kinesisk fremstillede) vogne var mærket CE men slet ikke fulgte de retningslinier som gjalt for området
Tempo 100
Har en Adria Aviva årgang 2015, efter aftale og booking ved Applus i Padborg, kørte jeg i går den 1.7 med højt humør til synshal for godkendelse af Tempo 100 i Danmark, stor var skuffelsen da synsmanden holdt fast i at denne vogn ikke kan godkende uden fremlæggelse af COC dokument, dertil skal sige at vognen ellers overholder alle krav, er godkendt i Tyskland til tempo 100,
kontakter derfor forhandler vedr. dette dokument, efter et par timer kom svaret at dette ikke skulle fremlægges, Applus skulle opdaterer deres regel sæt, har igen skrevet til Applus og bedt om bekræftelse på at jeg kan komme igen uden COC men dette har jeg ikke kunne få, så nu er det bare forfra mandag morgen, med igen og tage fat i forhandler der igen skal have fat i Adria, så må jeg jo prøve igen, men kan være jeg skal prøvet andet syns firma.
maj. Preben
Tillykke
Super godt.
Mvh Kurt
Godkendt tempo 10@
Resultat:
Vi blev godkendt til dansk tempo 100.
Dog var der lidt forvirring, da synsmand bad om dokumentation for max koblingsvægt på campingvogn.
Han insisterede på kun at godkende med 50 kg, da vi jo som sagt ikke har disse dokumenter.
Jeg sagde så, at vi måtte komme tilbage en anden dag, da jeg ikke ville betale 2 gange.
Men så gik synsmand igang med søgning først på nettet, derefter på alko koblingen, dernæst aksel og ramme, for til sidst at finde en med en 100 kg godkendelse gemt i gaskassen. Laannggtt syn, 1 time, men nu er vi endeligt godkendt, og fik med det samme udleveret det danske 100 sticker.
Tak for debatten og indlæg - go sommer!
Godkendt
Hej
Så er vores vogn godkendt til tempo 100 i Danmark.
Håber på det bedste.
Vi ringer imorgen til Applus Centeret og hører om vi skal medbringe noget til synet.
Syntes også efter debatten at det lyder sandsynligt vi ikke skal medbringe noget.
Og da jeg fik den tyske tempo 100 for 2 uger siden, skulle jeg intet medbringe udover Cv.
Jeg vil melde tilbage over frokost når vi forhåbentlig er godkendt til dansk tempo 100.
Tempo 100
Nu har jeg læst færdselsstyrelsens brev af i går og der skriver de jo ikke noget om "Campingvogne uden bremser" men påhængskøretøjer. Altså kære DCU kan i ikke skrive af uden at lave om på teksten?? Det er en gang rod og dårlig vejledning
vh
Walter
Fstyr
http://www.fstyr.dk/~/media/7A174FCFFF134F3683C56477BA35CC13.ashx
i kan læse om reglerne her.
Der har været en del tvivl om hvordan egnethed skulle dokumenteres men hvis der er bremser støddæmper & slingerkobling skulle det være okay.
Dette har trafikstyrelsen besluttet i 11 time.
Men mangler en af disse ting typisk på trailer / camplet skal der dokumentation til.
Der er god grund til at synshallerne har/er i tvivl om hvordan reglerne skal håndteres for trafikstyrelsen har ændres krav op til flere gange den sidste uges tid.
Det skulle således ikke være forgæves at køre til syn imorgen d. 1/7 men i kan godt forvente det vil tage lidt tid at lave da synshallerne
ikke har haft mulighed for at se reglerne før idag.
Men vil i være sikre så ring til hallen og spørg om de er klar og om i evt selv skal skaffe noget dokumentation.
De fleste haller har det som skal bruges men der kan være enkelte "smutter"
Mv. Tommy
Typegodkendelsen
I sidste nyhedsbrev står der noget om hvis CVen ikke har nogen bremser eller slingrekobling skal man have en erklæring fra fabrikken om, at CVen kan køre 100 km/h. Har dog aldrig mødt en CV uden bremser mm. :-) Jeg har bare samlet det sammen som jeg har og overvejer, om jeg skal have den tempo 100 nu eller om jeg skal vente.
vh
Walter
ikke hørt om det
Jeg var oppe og bestille tid hos vores lokale synsmand og han nævnte det ikke med et ord. Hvad skuæle formålet være med at have en typegodkendelse med? Hvis vognen har nummerplade på så er den vel også typegodkendt eller har jeg misforstået noget?
Mvh Kurt
Typegodkendelse
Ja jeg er i samme situation. Har også læst det på deres hjemmeside. Det eneste jeg har til min Tabbert fra 2004 er manualen hvoraf det fremgår, at CVen er beregnet til at køre 100 km/h ellers har jeg en standardtypegodkendelse på min model.Kravet virker lidt besynderligt og jeg overvejer kraftig at melde fra til synet på mandag. Er lidt rådvild må jeg nok sige.
vh
Walter
Kære Dcu
Dette spørgsmål er jo også rettet mod Jer!
Kære Dcu!
Dette er vel også rettet mod jer!
.