Camping i Danmark
Tempo 100 i Danmark.... Fortsat
Tempo 100 i Danmark 1 - 100
https://forum.dcu.dk/forum/campingidanmark/tempo100idanmark..../
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/lovforslag/L84/20151_L84_som_frems…
Fremsat den 10. december 2015 af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer
(Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer, for traktorer og for motorredskaber)
Transport- og Bygningsministeriet foreslår på den baggrund,
at der indføres en ordning, som gør det muligt, at på-
hængskøretøjer med et samlet tilladt akseltryk på ikke over
3.500 kg kan synes og godkendes til at blive trukket med op
til 100 km/t. på motorvej og op til 80 km/t. på andre veje
end motorveje, hvis vogntoget opfylder en række tekniske
betingelser om indretning, udstyr, sikkerhed mv.
Ordningen indebærer en ændring af færdselslovens § 43,
stk. 3 og 4, om hastighedsgrænserne for biler med en tilladt
totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet påhængskøretøj.
Som konsekvens af den foreslåede ordning foreslås desuden
lov om godkendelse og syn af køretøjer ændret, således
at der i § 2, stk. 1, indføres et nyt nr. 5, der gør det muligt
at kræve periodesyn af de køretøjer, der omfattes af ordningen.
Såfremt det senere af andre årsager, herunder grundet
EU-retlige krav på området, måtte vise sig nødvendigt at
udstrække kravet om periodisk syn til flere påhængskøretø-
jer, end dem der omfattes af Tempo 100-ordningen, vil bestemmelsen
på tilsvarende måde kunne finde anvendelse.
Der foreslås samtidig indsat en ny bestemmelse i færdselslovens
§ 43 (som stk. 11), hvorefter transport- og bygningsministeren
(Trafik- og Byggestyrelsen) kan fastsætte regler
om, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at de omfattede
vogntog må køre med op til 100 km/t. på motorvej
og op til 80 km/t. på andre veje end motorveje.
3.1.3. De nærmere betingelser for Tempo 100-godkendelse
Det forudsættes, at de nærmere tekniske betingelser for
den foreslåede ordning skal svare til de betingelser for Tempo
100-godkendelse, som gælder efter den tyske ordning
med henblik på at muliggøre, at danske og udenlandsk indregistrerede
påhængskøretøjer vil kunne køre Tempo 100-
kørsel i henholdsvis Danmark og Tyskland på de samme betingelser.
Betingelserne, som det trækkende køretøj skal opfylde for
at kunne bruges til Tempo 100-kørsel, vil i overensstemmelse
med de tyske forskrifter være følgende:
– bilens registrerede tilladte totalvægt må ikke overstige
3.500 kg,
– bilen skal være udstyret med blokeringsfri bremser
(ABS) og
– bilens registrerede køreklare vægt skal mindst svare til
den køreklare vægt for det trækkende køretøj, som er angivet
på Tempo 100-godkendelsesattesten for det pågældende
påhængskøretøj.
Trafik- og Byggestyrelsen fastsætter i øvrigt nærmere bestemmelser
om angivelsen af det trækkende køretøjs køreklare
vægt på Tempo 100-godkendelsesattesten.
Det forventes, at påhængskøretøjet vil skulle opfylde følgende
tekniske krav:
– køretøjet skal være udstyret med en stiv trækstang,
– køretøjsfabrikanten skal have fundet køretøjet egnet til
kørsel med mindst 100 km/t.,
– det registrerede samlede tilladte akseltryk må ikke overstige
3.500 kg,
– dækkenes alder skal til enhver tid være yngre end 6 år,
– dækkenes hastighedsmærkning skal mindst svare til 120
km/t.,
– køretøjet skal være godkendt og registreret til Tempo
100-kørsel, og
– køretøjet skal på dets bagside være forsynet med et synligt,
dansk Tempo 100-mærke eller anerkendt udenlandsk
mærke.
Herudover vil der blive fastsat bestemmelser, der regulerer
de krav, der stilles til koblingstrykket på bilen i forbindelse
med sammenkoblingen af påhængskøretøjet og den
trækkende bil.
Kan det nu være rigtigt?
Det lyder da helt tosset at camping vogntog over 3500 kg ikke skulle kunne tempo 100 godkendes.
Det er jo de tungeste der står bedst fast i blæsevejr så hvor er argumentet?
På lastbiler er hastigheden jo betinget af standselængden som jo er noget længere med 20 ton til at skubbe bag på
Men det kan da ikke være begrundelsen for store personbiler hvis bremser jo også er bedre end på små personbiler.
Hvis dette virkelig skulle være rigtigt savner jeg en saglig begrundelse?
-og hvorfor mon ikke det samme er tilfældet i Tyskland, de har trods alt mere erfaring og viden på området.
Tempo 100 i Danmark
Kjeld L. Kristensen 31. marts 2016 Kl. 20:47
Måske kan Applus+ Bilsyn hjælpe!
Jeg går da ud fra, at synsmanden på Applus+ Bilsyn blot taster bilens og campingvognens relevante Tempo-100-data ind på en computer og derved får et svar, som er uafhængig af menneskers mening.
For øvrigt bruger jeg ikke skrå og har aldrig gjort det!
Ann Borch Nielsen 31. marts 2016 Kl. 21:11
Mvh Jørgen
Retteligen benyttede jeg mig af det samme ordvalg som Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) har gjort med hensyn til:
biler (TILLADT TOTALVÆGT på ikke over 3.500 kg),
påhængskøretøjer (TILLADT AKSELTRYK på ikke over 3.500 kg)
2 x 3500 kg i teorien
Hej Lotte
Nu kan tempo 100 aldrig blive en godkendt sammensætning med bil total vægt 3500 kg og trailer totalvægt 3500 kg alene af den grund at bilens køreklare vægt skal være lig med eller større end cv/trailers totalvægt.
og bilens køreklare vægt 3500 kg ja så er totalvægten over 3500 kg og dermed ikke med i tempo 100 ordningen. :-)
men som andre siger lad os se hvad de kommer frem til inde på borgen.
Mvh Jørgen
tempo 100 ?
Lotte
Måske kan Applus+ Bilsyn hjælpe:
Ovenstående er en dansk synsvirksomhed som er underlagt dansk lovgivning, den kan selvfølgelig have en mening ligesom dig og mig, men herudover må den jo som alle andre afvente hvad sker under tredie behandling af lovforslaget
Så Ro på som FU skriver, og jeg kan tilføje : Vend skråen en ekstra gang inden du skifter den ud.
Ro på.....
... om 15 dage ligger der en eller anden afgørelse, og jeg tror på, at det bliver et ja til Tempo 100 fra 01.07.2016.
Om de tåbelige politikere er der vel kun én ting at sige; Hvem i al Verden har dog stemt dem ind som deres bedste repræsentanter på tinge?? Det er vel dem, vi skal kalde tåberne!
Jeg tør ikke, at komme med et gæt ud over de 3.500 kg. for et ca
Biler(tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg), påhængskøretøjer (tilladt akseltryk på ikke over
3.500 kg) og vogntog (maksimalt 7.000 kg. ???????) med hastighedsgrænser op
til 100 km/t. på motorvej og op til 80 km/t. på andre veje end motorveje.
BILER:
Ordningen indebærer en ændring af
færdselslovens § 43, stk. 3 og 4,
om hastighedsgrænserne for biler med en tilladt
totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet påhængskøretøj.
PÅHÆNGSKØRETØJER (F.eks. campingvogne):
Påhængskøretøjer med et samlet tilladt akseltryk på ikke over
3.500 kg kan synes og godkendes til at blive trukket med op
til 100 km/t. på motorvej og op til 80 km/t. på andre veje
end motorveje.
VOGNTOG (Bil + påhængskøretøj):
Der foreslås samtidig indsat en ny bestemmelse i
færdselslovens § 43 (som stk. 11),
hvorefter transport- og bygningsministeren
(Trafik- og Byggestyrelsen) kan fastsætte regler
om, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at de omfattede
vogntog må køre med op til 100 km/t. på motorvej
og op til 80 km/t. på andre veje end motorveje.
3.1.3. De nærmere betingelser for Tempo 100-godkendelse
Det forudsættes, at de nærmere tekniske betingelser for
den foreslåede ordning skal svare til de betingelser for Tempo
100-godkendelse, som gælder efter den tyske ordning
med henblik på at muliggøre, at danske og udenlandsk indregistrerede
påhængskøretøjer vil kunne køre Tempo 100-kørsel i henholdsvis Danmark og Tyskland på de samme betingelser.
Trafik- og Byggestyrelsen fastsætter i øvrigt nærmere bestemmelser
om angivelsen af det trækkende køretøjs køreklare
vægt på Tempo 100-godkendelsesattesten.
Måske kan Applus+ Bilsyn hjælpe:
https://www.applusbilsyn.dk/leasing-biltest/tempo-100-campingvogn
Tempo 100
Jørgen S
hvordan kan J P H køre lovligt tempo 100 når der står "det registrerede samlede vogntogs akseltryk" ikke må overstige 3500 kg. efter hvad mine ringe skolekundskaber giver 2500 kg+1500 kg da i omegnen af 4000 kg
Alternativet for J P H er vel at bilen får en 500 kg´s slankekur så lander det samlede akseltryk jo på 3500 kg
Vh
Knud
Jo du må gerne køre med dit vogntog
Klippet fra første indlæg
– Bilens registrerede tilladte totalvægt må ikke overstige
3.500 kg,
og
Det forventes, at PÅHÆNGSKØRETØJET vil skulle opfylde følgende
tekniske krav:
– køretøjet skal være udstyret med en stiv trækstang,
– køretøjsfabrikanten skal have fundet køretøjet egnet til
kørsel med mindst 100 km/t.,
– det registrerede samlede tilladte akseltryk må ikke overstige
3.500 kg,
Mvh Jørgen
Tempo 100 i Danmark
Jens Peter Hansen 31. marts 2016 Kl. 00:44 skriver bl.a.:
"Det vil sige os der kører med bil med total vægt 2500kg og en cv på 1500kg ikke kan bruge tempo 100"
JA. JERES VOGNTOG HAR EN SAMLET TOTALVÆGT PÅ OVER 3.500 KG.
Transport- og Bygningsministeriet foreslår på den baggrund, at der indføres en ordning, som gør det muligt, at
påhængskøretøjer med et samlet tilladt akseltryk på ikke over 3.500 kg
kan synes og godkendes til at blive trukket med op til
100 km/t. på motorvej og op til 80 km/t. på andre veje end motorveje,
hvis vogntoget opfylder en række tekniske betingelser om indretning, udstyr, sikkerhed mv.
Tempo 100
Det vil sige os der kører med bil med total vægt 2500kg og en cv på 1500kg ikke kan bruge tempo 100
Overhaling forbudt på bl.a. A7-motorvejen i Tyskland
gennem Elb-Tunnelen og et stykke nordpå fra Hamborg er velkendt for lastbiler og biler med campingvogne med og uden Tempo 100.
Tempo 100
Ja det bliver spændende at se hvad de i lovforslaget har brygget sammen af regler og begrænsninger, hvis de vedtager at man (som jeg har hørt) ikke må overhale langsomt kørende på motorvejen, SÅ afleverer jeg min tilladelse, så er der jo ikke nogen fordel ved at må køre 100km/t. Vi må vente og håbe "tosserne" bliver manet i jorden.
Vh
Knud
Alt er muligt, når Henning Hyllested (EL) vælger
UFATTELIGE MANGE USAGLIGE ARGUMENTER I TEMPO 100 "DEBATTEN" for campingvogne.
Det får mig uvægerligt til at tænke på den dansk-norske forfatter og komedieskriver Ludvig Holberg's Erasmus Montanus.
Komedie i fem akter skrevet i 1723.
Men hvem kan egentligt "se komikken", når det drejer sig om MF'ere, der gerne vil tages seriøse af vælgerne??????
Eller når Karsten Hønge (SF) udtrykker sig med ordene:
"Jeg synes, at man må konkludere, at hvis man er på vej på ferie med sin campingvogn, ja, så skal trafiksikkerheden stå over ønsket om at køre Zulu Djævleræs mod grænsen."
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l84/beh1/60/forhandling.htm?s…
Lodret imod forslaget er:
Henning Hyllested (EL)
Karsten Hønge (SF)
Betinget støtte:
Nikolaj Amstrup, Alternativet (som IKKE har kørekort)
Det er forfærdeligt at høre på deres usaglige argumenter (SLINGRENDE CAMPINGVOGNE! M.M.)
Tilsyneladende har de ikke sat sig ind i, hvordan Tempo 100 fungerer i Tyskland!
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l84/beh1/forhandling.htm#dok
Alt er muligt, når Henning Hyllested (EL) vælger
UFATTELIGE MANGE USAGLIGE ARGUMENTER I TEMPO 100 "DEBATTEN" for campingvogne.
Det får mig uvægerligt til at tænke på den dansk-norske forfatter og komedieskriver Ludvig Holberg's Erasmus Montanus.
Komedie i fem akter skrevet i 1723.
Men hvem kan egentligt "se komikken", når det drejer sig om MF'ere, der gerne vil tages seriøse af vælgerne??????
Lodret imod forslaget er:
Henning Hyllested (EL)
Karsten Hønge (SF)
Betinget støtte:
Nikolaj Amstrup, Alternativet (som IKKE har kørekort)
Det er forfærdeligt at høre på deres usaglige argumenter (SLINGRENDE CAMPINGVOGNE! M.M.)
Tilsyneladende har de ikke sat sig ind i, hvordan Tempo 100 fungerer i Tyskland!
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l84/beh1/forhandling.htm#dok
Såeh....HVIS....
nu lovforslaget bliver godkendt af et flertal, så kan loven have virkning fra 1. juli 2016.
MEN, da det er en del politisk drilleri i den skriftlige behandling af sagen og i de høringsmøder, som har været afholdt, så er alt vist desværre muligt.
Tempo 100 i Danmark: Sat på dagsorden til 3. behandling 12-04-20
Mon ikke Dronning Margrethe II kan nå at signere lovforslag L84 i løbet af godt 2½ måned?
L 84 Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer.
(Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer, for traktorer og for motorredskaber).
Af Transport- og bygningsminister
Hans Christian Schmidt (V)
Samling: 2015-16
Status: 2. beh. afbrudt/udsat
Tidsplan
Fremsat 10-12-2015
1. behandlet / henvist til udvalg 15-01-2016
Frist for spørgsmål 29-01-2016
Frist for svar 05-02-2016
Frist for politiske bemærkninger 09-02-2016
Frist for ændringsforslag 09-02-2016
Politisk drøftelse 11-02-2016
Betænkning afgivet 25-02-2016
Ændringsforslag til 2. behandling 14-03-2016
2. behandling afbrudt/udsat 17-03-2016
Sat på dagsorden til 2. behandling 05-04-2016
Sat på dagsorden til 3. behandling 12-04-2016
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l84/tidsplan.htm
tempo 100 ?
Lotte:
En ikke ubetydelighed! Der tales om forslag
Citat: Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Altså et forslag hvilket jo er op til en hvert medlem af folketinget at stille, men det skal altså også vedtages af et flertal
Tempo 100 i Danmark
Jeg går da ud fra, når det står i FOLKETINGSTIDENDE, at
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
at det er SANDHEDEN!
http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/lovforslag/L84/20151_L84_som_frems…
tempo 100 ?
I December var forslaget til 1' behandling: altså det pågældende indslag er lovforslaget som det på daværende tidspunkt forelå
2' behandling som blev vist i fjernsynet Folketingskanalen en gang i februar havde kke mange kommentarer med undtagelse af enhedslisten.
3' behandling skulle såvidt mig bekendt finde sted i April ( den 12 ?) men der er vistnok nu visse knaster
Ret mig hvis der er noget jeg har misforstået